Vedení Libereckého kraje se chystá kompenzovat ztráty firem, které pro něj staví dopravní stavby. Ty největší z nich přitom vykazují rekordní hospodářské výsledky.

Zatímco ostatní kraje přemýšlí, jak ulevit svým občanům v současné ekonomické krizi, Liberecký kraj se k tomu nechystá. Respektive se chystá podpořit stavební firmy, zejména ty největší, které pro něj realizují dopravní zakázky. Jak to ale chtějí krajští politici udělat, nechtějí zatím příliš konkretizovat.

Záměr jako první oznámil náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták (STAN/SLK). Důvodem jsou podle něj zejména ceny materiálu, které se zvýšily v souvislosti s napadením Ukrajiny ze strany Ruska.

„Nelehká doba a turbulentní nárůst cen materiálů v předchozím období nás přiměl k řešení nastavení principu kompenzací nárůstu cen u staveb silnic a mostů. Základním výstupem je, že Liberecký kraj přistoupí ke kompenzaci nárůstu cen materiálu dodaného/zabudovaného v r. 2022 a tímto mechanismem by se mělo ulevit stavebním firmám, které zasáhla nejen krize po začátku války na Ukrajině,“ uvedl Sviták.

Náš Liberec se obrátil na vedení kraje s žádostí o konkrétnější popis plánované pomoci stavebním firmám. Vedení kraje ale nechce být příliš konkrétní.

„Kompenzace nárůstu cen je široce diskutované téma. Liberecký kraj opakovaně vyjádřil vůli se danou problematikou zabývat. Na poradě uvolněných radních jsme to projednávali již třikrát, pokračují také konzultace se zhotoviteli. Momentálně hledáme model, který by zohlednil požadavky smluvních partnerů a možnosti Libereckého kraje, a to vše v rámci platné legislativy, především zákona o zadávání veřejných zakázek. Co se týče roku 2023, kraj je jistotou v nejisté době a investice neomezuje,“ uvedl na dotaz náměstek Sviták.

Svého kolegu doplnil ještě Zbyněk Miklík, náměstek pro resort ekonomiky, majetku, investic, veřejných zakázek a informatiky za Piráty: „V prosinci 2022 budeme představovat plánované stavební zakázky pro rok 2023 v rámci naší tradiční akce Meet The Buyer. Stavební společnosti tak budou moci lepe plánovat své aktivity a předpokládaný objem potenciálních práci a dodávek v příštím roce.“

Podle vedení kraje se má podpora týkat každého projektu, který splní časové omezení 31. 3. 2022, a může se týkat každého zhotovitele bez ohledu na výši ceny díla. Již nyní se ale jedná o konkrétních dvou projektech, kraj však odmítá říci, o které jde.

„Prozatím má kraj jen modelové propočty na dvě vybrané akce, nelze tedy v tuto chvíli predikovat výši finančních kompenzací,“ zní v oficiální odpovědi vedení Libereckého kraje pro naši redakci.

Na opakovaný dotaz, které dvě stavby a kteří zhotovitelé to jsou, ale kraj nechce odpovědět: „To kraj nemůže zatím blíže určit. Modelové propočty naznačují kompenzaci do 10 %, ale u jiné akce to mohou být 2 % a u další 15 %. Velice záleží na tom, kdy firma zpracovávala nabídkové ceny a jaký objem z kompenzovaných komodit je v projektu zahrnut. Záměr spočítat kompenzaci jednorázově k nějakému datu není dobrá cesta, takže se postupně kraj přiklání (podobně jako ŘSD) k počítání po měsících, což je sice o dost náročnější, ale spravedlivější.“

A které firmy získávají od kraje největší krajské stavební zakázky? Jsou ty největší na trhu. Z velkých dopravních zakázek získala za předmětné období nejvíce společnost Colas CZ patřící pod mezinárodní, původně francouzský koncern Colas Group. O druhé a třetí místo se v Libereckém kraji dělí společnosti Metrostav a Strabag.

Byť válka na Ukrajině jistě zamíchala cenami stavebních materiálů, podobné nářky je slyšet od stavebních firem již minimálně dva roky, a to v souvislosti s pandemií covidu nebo energetickou krizí. V rozporu s tím, ale obraty a zisky těchto firem neustále rostou.

Například jednička v dopravních zakázkách v Libereckém kraji, společnost Colas CZ zvýšila svůj obrat mezi lety 2020 a 2021 z zhruba pěti miliard na šest a půl miliardy. Velice úspěšná byla i společnost Strabag. Zatímco v roce 2020 měla obrat 14 miliard korun, v roce 2021 to bylo téměř 15,8 miliardy. Byť jí hospodářský výsledek v tomto období klesl o 130 milionů, stále byl za loňský rok 690 milionů korun.

Nejúspěšnější byl Metrostav, největší tuzemská stavební společnost. Čistý zisk po zdanění v roce 2020 byl u Metrostavu 740 milionů korun, ale v roce 2021 se téměř zdvojnásobil na 1,33 miliardy korun.

S Metrostavem má ostatně vedení Libereckého kraje nadstandardní vztahy. A to až takové, že hejtmanu Martinu Půtovi (STAN/SLK) hrozí 5 let za mřížemi za to, že Metrostavu pomáhal získat dotace na prokazatelně podvodném projektu rekonstrukce kostela sv. Máří Magdalény v Liberci. Metrostav, který má kvůli korupci zákaz veřejných zakázek, také bude skrze svou dceřinou společnost stavět u krajského úřadu parkovací dům, kde jedno parkovací místo vyjde daňové poplatníky na téměř milion korun.

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“ 

                                                                                                                                                       

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;