Kontroverzní podnikatel Jiří Vařil, který je obviněn v korupční kauze kolem libereckého dopravního podniku, vydal prohlášení, ve kterém opakuje svá tvrzení z letošního jara o tom, že je skutečným majitelem společnosti BusLine. Spor o vlastnictví se na veřejnost dostal v květnu, když jednatel BusLine Jakub Vyskočil spáchal sebevraždu.

Náš Liberec dlouhé roky upozorňoval na skutečnost, že ačkoliv se Vařil z vedení společnosti BusLine oficiálně stáhl v roce 2012, nadále zůstal pro firmu klíčovou osobou. Byť to roky on i orgány BusLine popíraly, Vařil za BusLine vyjednával veřejné zakázky a dále budoval síť politiků, která šla dopravnímu holdingu na ruku.

Dnes, když je Jakub vyskočil mrtvý, hlásí se ke svému vlastnictví BusLine Vařil zcela otevřeně. „Vedle toho jsem i skutečným majitelem dalších společností, ve kterých pro mne Jakub Vyskočil působil, například společnosti AIRMEDIA," uvádí Jiří Vařil ve svém včerejším prohlášení.

Spor mezi ním a zbytkem BusLine má běžet již od začátku roku 2021. Vařil dnes tvrdí, že důkazy o svém skutečném vlastnictví předal příslušným orgánům. „Tato dokumentace potvrzuje, že jsem nebyl pouhým poradcem, nýbrž, že jsem skupinu BusLine vlastnil a řídil, což koresponduje se zjištěními policejního orgánu, který má k dispozici příslušné listiny, odposlechy a další důkazy," popisuje své kroky Jiří Vařil. 

„Tvrzení osob z vedení společnosti BusLine holding s.r.o., zejména pak tvrzení Ing. Vladimíry Vyhnisové o tom, že Jakub Vyskočil byl skutečným vlastníkem, jsou proto nesprávná, když opomíjí skutečně toky peněz a majetku a její poukazy na má trestní řízení jsou zavádějící, když přehlížejí, že spolu se mnou je stíhána nejen významná část vedení BusLine holding s.r.o. a jejích dceřiných společností, nýbrž i tyto samotné společnosti," zdůraznil Vařil.

Na kauzy a vazby kolem BusLine upozorňuje Náš Liberec již od začátku. K chobotnici BusLine, kterou se Vařilovi podařilo vypěstovat, patří politici ze Starostů pro Liberecký kraj, ANO i exANO bývalého primátora Tibora Batthyányho, ODS, ČSSD i KSČM. V dubnu 2018 pak přišlo rozsáhlé policejní zatýkání, kde mezi hlavními obviněnými jsou vedle Vařila a bývalého šéfa DPMLJ Luboše Wejnara i politici ODS a také bývalý předseda představenstva Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou, Pavel Šulc z Batthyányho exANO, který byl do funkce dosazen po odvolání Josefa Šedlbauera ze Změny pro Liberec z funkce místopředsedy představenstva, a to hlasy exANO i tehdy opozičních Starostů pro Liberecký kraj a ODS.

Jak upozornil jako první náš web, Šulc již v prosinci 2017 v rozporu s usnesením majoritního akcionáře DPMLJ, tedy města Liberce, poslal svévolně firmě BusLine jako „přiměřený zisk“ prvních 30 milionů korun. Následně byl Šulc obviněn policií.

Podle jejího šetření si měl na úplatcích od Vařila přijít na stovky tisíc korun a, jak napsal jako první náš web, další stovky tisíc dostávaly od dopravního podniku na podezřelých zakázkách i firmy se Šulcem spjaté nebo jím založené. Firmy spojené s Vařilem sponzorovaly i ANO v době, kdy v něm působil Batthyány.

Ještě vlivnější síť vazeb a intrik se Vařilovi podařilo rozestřít v úřadu Libereckého kraje. Vyvrcholila v posledních deseti letech, kdy jsou u moci Starostové pro Liberecký kraj. V roce 2014 například hejtman Martin Půta ukončil koalici se Změnou pro Liberecký kraj – důvodem bylo, že tehdejší náměstkyně Zuzana Kocumová nesouhlasila se způsobem, jakým jsou vypisována výběrová řízení pro dopravce, která byla podle Změny jasně šita na míru pro BusLine.

Jiří Vařil a fotbalový boss Miroslav Pelta také pro krajské politiky organizovali luxusní VIP zájezdy. Jeden z Půtových náměstků pro dopravu, Vladimír Mastník ze Starostů, je obviněn policií, která tvrdí, že Vařil mu měl v rámci Starostů platit předvolební kampaň. Jeho nástupce ve funkci, někdejší pravá ruka hejtmana Martina Půty, Marek Pieter, byl pro své až moc okaté vazby z funkce dokonce odvolán. Nicméně dnes Pieter tvrdí, že pokud Půta dnes „bojuje proti dopravní mafii“ a dělá, že deset let nic nevěděl, je to absurdní.

O tom může vypovídat například i smlouva o dodávkách nafty pro krajskou společnost Silnice LK, kterou zajišťovala firma spojená s Jiřím Vařilem. Ač na podivnosti kolem této smlouvy upozorňoval Náš Liberec i další média již v roce 2012, smlouva byla pro nevýhodnost ukončena, v rámci „boje s dopravní mafií“, až v roce 2020.



Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“ 

                                                                                                                                                       

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;