Dobrá zpráva pro všechny normální obyvatele města, horší pro ty, kteří se rozhodli udělat si z veřejného prostoru neplacené vrakoviště. Město Liberec začalo s odtahem vraků v ulicích, které je nejen hyzdí, ale časem se stávají i nebezpečnými objekty a v neposlední řadě ubírají parkovací místa. Liberec jich za poslední rok odstranil zhruba stovku.

Problém s autovraky sužuje Liberec, podobně jako další města, dlouhou dobu. Vinu na tom, že nezodpovědní řidiči nechávají své automobily podléhat zkáze na veřejných, obecních pozemcích a komunikacích, ale nenesou obce, jako spíš nedostatečná legislativa. Možnost k odtahování autovraků nyní otevřela novela zákona o pozemních komunikacích. Předchozí úprava to prakticky znemožňovala. Ta se naštěstí pro samosprávy nedávno změnila a Liberec se ihned chopil možnosti, jak s vraky zatočit.

Umožnila mu to novela zákona o pozemních komunikacích, díky níž město mohlo poprvé postupovat přísněji vůči vlastníkům těchto nepojízdných aut. V nově zavedené a úspěšné praxi hodlá Liberec pokračovat i letos.

„Vloni jsme mohli poprvé naplno využít síly této novely a nechat efektivně likvidovat desítky vraků i jinak nezpůsobilých vozidel, která zabírají místa ostatním motoristům a hyzdí prostředí. Je třeba rozlišovat, co jsou úplné vraky a co vozidla bez STK, které se později vraky stanou. Nicméně obojí nemá v ulicích co pohledávat,“ řekl náměstek primátora pro technickou správu města a informační technologie Jiří Šolc.

V roce 2021 bylo na území Liberce nahlášeno 31 vraků. Dvanáct z nich si vlastníci po výzvě úřadu sami uklidili. Dalších šestnáct město nechalo odtáhnout a zbylé tři čekají na legislativní lhůty. Odtažená auta čeká dražba nebo likvidace.

U aut bez STK podle náměstka Jiřího Šolce není problém tak viditelný, protože působí stále dojmem „běžných aut“. „Nicméně ani ona nejsou způsobilá k provozu, a tudíž nemají na komunikaci co pohledávat. Jejich vlastníky proto vyzýváme k nápravě, aby si STK dodělali. Jinak je čeká stejný proces odstranění, jak u vraku. Podobných výzev jsme v roce 2021 odeslali celkem 64, přičemž v 52 případech je vlastníci vyřešili sami. Ostatní jsme nechali odtáhnout,“ vysvětluje náměstek primátora Jiří Šolc s tím, že Liberec hodlá v nově zavedené dobré praxi, jak čistit město od vraků, pokračovat i letos.

Podle náměstka Šolce je ale téměř jisté, že nemalé procento nákladů za nepoctivé majitele aut ponesou město Liberec a jeho občané. Zejména za situace, kdy původní vlastníci dnes nepojízdných aut nejsou dohledatelní na své trvalé adrese. "Všechny náklady na odtah, stání vozu a likvidaci, které se nepokryjí cenou z aukce, budou požadovány po posledním vlastníkovi. Nutné je ovšem poctivě říct, že pokud bude poslední vlastník bez majetku, „na radnici“ a bude to desátá exekuce v řadě, náklady se městu nevrátí. Nicméně pořádek v ulicích za to stojí," vysvětlil náměstek Jiří Šolc.

„Velký dík za to patří všem mým kolegům a kolegyním, kteří celý ten náročný a byrokratický proces zavedli do praxe, abychom ho mohli úspěšně používat. A to od první výzvy až po odtah či dražbu. Mohu občanům slíbit, že čistit naše město od vraků i dalších aut, které neoprávněně zabírají místo v našich ulicích, budeme dál i letos,“ uzavřel náměstek Jiří Šolc.

 

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“ 

                                                                                                                                                       

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;