Je tomu drahně let, kdy naše redakce psala o nevýhodném nákupu CNG, který Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou stál navíc miliony korun. Po letech se rozhoupalo vedení dopravního podniku i města a podezřelou smlouvu ukončilo.

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) byl dlouhé roky nucen na základě nevýhodné smlouvy, podepsané za dřívějšího vedení v roce 2011, tankovat CNG na plnicí stanici v Jablonci nad Nisou. Současné i předchozí vedení společnosti dlouhodobě usilovalo o ukončení této smlouvy, ale smluvní vztah DPMLJ zavazoval tankovat CNG až do roku 2031.

„O ukončení spolupráce s provozovatelem plnicí stanice v Jablonci jsme jednali dlouhodobě, jednání nebyla snadná. Až v průběhu roku 2021 se nám podařilo s druhou stranou smluvního vztahu najít společnou řeč a minulý měsíc jsme konečně schválili a podepsali písemné dohody, které tento projekt ukončily. Jsem skutečně velmi rád, že jsme tohoto cíle dosáhli. Nyní budeme již využívat výhradně vlastní plnicí stanici, kterou jsme vybudovali v areálu v Liberci-Františkově,“ popsal Ing. Michal Zděnek, MA, předseda představenstva dopravního podniku.

Náprava trvala dlouho. Záměr výstavby plničky CNG pro autobusy DPMLJ v Jablonci byl jeho představenstvem schválen v prosinci 2010, smlouva dopravního podniku se společností BusLine, tehdy reprezentovanou jejím, dnes již bývalým manažerem Jiřím Vařilem (dnes je obviněn policií kvůli údajnému poškozování dopravního podniku, vinu ale odmítá), byla podepsána 8. března 2011.

Podmínky odběru CNG s opcí až do roku 1944 stanovil dodatek smlouvy z roku 2014. Ten byl za DPMLJ podepsán Davidem Václavíkem (Starostové pro Liberecký kraj) a Romanem Šotolou (tehdy ČSSD) dva týdny po tehdejších komunálních volbách. Tento dodatek neschvalovalo představenstvo DPMLJ a odpovědnost za něj nese ředitel Luboš Wejnar, který dodatek připravil, a oba podepsaní členové představenstva.

Nevýhodnost smlouvy potvrdil i audit, který v dopravním podniku iniciovala Změna pro Liberec, zejména zastupitel Josef Šedlbauer. Nicméně pro svou kritiku zmíněných a dalších smluv byl Šeldbauer z pozice místopředsedy představenstva DPMLJ společnými hlasy Starostů pro Liberecký kraj, ODS a ANO odvolán a předsedou představenstva se stal Pavel Šulc z ANO, který poté rovněž skončil jako jeden z obviněných.

Šedlbauer musel kvůli svým postojům roky čelit nechutné dehonestační kampani, například v médiích společnosti S group holding/Syner, ale vývoj událostí mu nakonec dal za pravdu.

„Co na to říct? Dopravní podnik má dnes ve svém areálu vlastní plničku a je to ekonomicky výhodnější. To jsem prosazoval už v roce 2015. Nicméně jsem v té době ze všech stran slyšel, jak je to ekonomicky nevýhodné, že je to provozně nesmysl a podobně,“ vzpomíná dnes zastupitel za Změnu/Zelené Josef Šedlbauer.

Náš Liberec v minulosti přinesl i detailnější rozbor nevýhodných smluv. Nicméně vedení města i dopravního podniku se až nyní, po několika letech, odhodlalo ke konkrétním krokům.

„Vypovězená smlouva byla značně nevýhodná a díky špatně uzavřeným dodatkům předchozím vedením téměř nevypověditelná. Úspora je jasná, každou noc ušetříme dva až tři řidiče, kteří museli jezdit do Jablonce tankovat, a více než 53 tisíc ušetřených kilometrů ročně,“ říká dnes Petr Židek, předseda dozorčí rady dopravního podniku za ODS, která však BusLine dlouhé roky v dopravním podniku držela, stejně jako Starostové, ANO i ČSSD.

 

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“ 

                                                                                                                                                       

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;