Včerejší zastupitelstvo Libereckého kraje odsouhlasilo rozpočet na rok 2022. Jeho součástí je položka na propagaci a prezentaci kraje, která spadá pod kancelář hejtmana. Její výše je přes 15 milionů korun. To je nejen nový rekord ve výši částky na PR vedení Libereckého kraje, ale také se jedná o částku daleko vyšší, než vynakládají ostatní kraje.

Loni byla částka na propagaci a prezentaci kraje, kterou zařizuje odbor kancelář hejtmana, schválena ve výši 12 994 100 Kč. Podle vyjádření hejtmana Martina Půty se jednalo o částku nižší než v předchozích letech kvůli covidovým škrtům.

Martin Půta na dotazy naší redakce dlouhodobě neodpovídá. „Vracíme se nyní k původním částkám,“ řekl hejtman Půta na včerejším zastupitelstvu na dotazy opozice. Letos je však schválená částka historicky nejvyšší. Prezentace kraje pod hejtmanem vyjde daňové poplatníky na 15 470 000 Kč.

Do této položky se počítají například propagační předměty (za 2 miliony korun), kalendáře (za 300 tisíc) a podobně, ale zejména mediální propagace kraje v televizi, tisku, rádiu a na internetu (celkem za 3 miliony). Opět se vrací 550 tisíc korun na tzv. podporu 1. ročníků ZŠ v LK, což je nejspíš vyhlášený kufřík pro prvňáčky, který byl v roce 2020 obohacen o komiks o hodném hejtmanovi (více ZDE).

Náš Liberec se obrátil i na představitele ostatních krajů s otázkou, kolik dávají na svou prezentaci oni. Ačkoliv je Liberecký kraj druhý nejmenší v republice (co do počtu obyvatel), zdejší náklady na politické PR jsou i několikanásobně vyšší.

V Jihočeském kraji se například pro rok 2021 jednalo o částku 5 800 000 Kč. „Celková částka na mediální propagaci v roce 2021 činí 5 800 tis. Kč,“ uvedl pro Náš Liberec mluvčí Jihočeského kraje Radek Šíma.

Obdobnou částkou disponuje i sousední Ústecký kraj, který je přitom dvakrát větší než Liberecký. „Pro letošní kalendářní rok se plánuje navrhnout vyčlenit pro tyto účely pouze 5,760 miliónů korun,“ uvedl již na začátku letošního roku mluvčí Ústeckého kraje Martin Volf.

Další sousední kraj, Královéhradecký, má na svou prezentaci vyčleněno podobnou částku, tedy zhruba 5,5 milionu korun. „Roční částky jsou v podstatě stejné jako loni: videoreportáže pro sociální sítě = 435.000 Kč, mediální prezentace TV = 2,5 mil. Kč, vydávání krajského tištěného zpravodaje = 2,5 mil. Kč,“ sdělil mluvčí Královéhradeckého kraje Dan Lechmann.

Výrazně nižší prostředky na vlastní prezentaci vydává i Kraj Vysočina. „Za Kraj Vysočina: Nákup propagačních předmětů, tisky materiálů – cca 1,3 mil. Kč. Monitoring tisku – 140 tis. Kč (nejedná se však o prezentaci, ale o způsob její kontroly a průkaznost fungování). Prezentace KV v médiích (rádio, rozhlas) – 80 tis. Kč. Personální a tisková prezentace (komerční tisk) – 150 tis. Kč. Prezentace internet – 30 tis. Kč. Noviny Kraj Vysočina – cca 1,54 mil. Kč,“ vyčíslila náklady Kraje Vysočina na PR za rok 2021 pro Náš Liberec tamní mluvčí Jitka Svatošová.

Podobným způsobem vyčíslil prostředky na PR a prezentaci Plzeňského kraje i jeho mluvčí René Zeithaml. „Plánované prostředky Plzeňského kraje do propagace: monitoring médií (Anopress, ČTK) 145.000 Kč, krajský Měsíčník Plzeňský kraj (vysoutěženo ještě 6 čísel, proběhne nové výběrové řízení na další roky) celkem 5.100.000 Kč, pořady o Plzeňském kraji v televizích ZAK TV a Plzeň TV – každá 1.000.00 Kč, inzerce v tisku a rádiu (propagace krajských akcí, informace o činnosti kraje, dotacích...) do 1.000.000 Kč, marketingová strategie v oblasti vědy, výzkumu a inovací v Plzeňském kraji 1.000.000 Kč,“ uvedl mluvčí Zeithaml.

Vysoké prostředky na propagaci a prezentaci, která si nechává schvalovat hejtman, nekritizuje jen opozice. Náš Liberec informoval na začátku letošního roku, že mediální politiku libereckého krajského vedení silně zkritizovala i organizace Oživení, která dlouhodobě a systematicky sleduje média vydávaná nebo podporovaná samosprávami - ZDE

Liberecký kraj zaplatil v roce 2020 dle registru smluv společnosti Liberecká TV, s.r.o., která provozuje místní regionální televizi RTM+, celkem 1 620 000 Kč za výrobu a vysílání propagačních pořadů. Především jde o 4 vydání krajského magazínu měsíčně. I k tomuto pořadu se vztahují výtky spolku Oživení, že v něm chybí jasné označení, že jde o pořad financovaný krajem, tedy o placenou propagaci.

„Televizní vysílání nakupované kraji se tváří jako zpravodajství, jsou ale pouhou propagací. Jsou placené z veřejných peněz, objektivní a vyvážené ale nejsou,” dodala k tomu Lenka Svobodová ze spolku Oživení.

Na to, že Liberecký kraj dlouhodobě utrácí extrémně vysoké a bezprecedentní částky v řádech milionů, upozorňuje Náš Liberec již dlouho. Paradoxně zatímco například Martin Půta jako opoziční zastupitel před devíti lety pranýřoval tehdy v kraji vládnoucí ČSSD, že na vlastní prezentaci dává zhruba 10 milionů každý rok, poté, co se dostal k moci, zvedl částky na PR až o 50 % a dnes kraj běžně dává na prezentaci 13-15 milionů ročně.

Dodejme, že návrh celého rozpočtu zastupitelstvu Libereckého kraje předložil Zbyněk Miklík, náměstek hejtmana za Piráty.

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“ a Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky (NFNZ).

                                                                                                                                                       

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;