Cenu Architekt roku 2021 získal Petr Stolín, vedoucí Katedry architektury Technické univerzity v Liberci. K ceně mu pogratuloval i hejtman Martin Půta. Ten přitom nedávno jeho tvorbu silně kritizoval.

ČTK uvedla, že ocenění se udílí za mimořádný přínos architektuře v posledních pěti letech. Porota ho vybrala ze čtyř finalistů. Soutěž má také zdůrazňovat úzkou profesní spojitost mezi stavebníkem a architektem.

„Petr Stolín a jeho kolegyně Alena Mičeková jsou tým, který kvalitou svých prací obstojí s jakýmkoliv srovnáním s nejlepší zahraniční produkcí. Opakovaně získal hlavní cenu v soutěžní přehlídce Česká cena za architekturu. Jeho stavby vlastního domu a ateliéru ZEN-houses objevily pro českou krajinu velmi přívětivý impuls. Tedy neokázalé, skromné, levné, a přitom nevídaně působivě uspořádané objekty, jeden pro bydlení, druhý pro tvorbu. Tuto skutečnou architekturu použitou pro vlastní potřebu pak zlegalizovali s ještě větší brilantností ve veřejné budově mateřské školy ve Vratislavicích nad Nisou, kde jejich tvorba potvrdila mistrovství,“ uvedla hodnoticí porota.

Mezi Stolínovy další známé projekty patří například kulturní centrum ve Vratislavicích nebo malá administrativní budova Ermeg v Liberci, které získaly cenu Stavba roku Libereckého kraje. Dále jsou to třeba rekonstrukce Městského úřadu ve Svitavách, střední odborná škola v Liberci, památník bojovníkům a obětem za svobodu vlasti v Liberci, dům s pečovatelskou službou v Liberci nebo Střední umělecko-průmyslová škola v Železném Brodě.

Petru Stolínovi stihl už na sociálních sítích pogratulovat i hejtman Libereckého kraje Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Tato gratulace ale má podivnou pachuť. Byl to právě hejtman, který v tomto volebním období stopl velký projekt výstavby nového autobusového nádraží, přilehlého parkovacího domu i parku, se kterým zvítězil v Liberci právě Petr Stolín.

„Původní projekt nebyl dobře připravený, protože do autobusového nádraží by se nevešla ani polovina autobusů, které tam dnes každé ráno přijíždějí. Občas je dobré si přiznat, že než za každou cenu utrácet evropské dotace za něco, co pak nebude fungovat, je lepší projekt přepracovat a udělat jej znovu a pořádně. A to je právě tento případ,“ uvedl na adresu Stolínova projektu hejtman Půta.

Navíc kvůli hejtmanovi Liberec o celý projekt přišel. Předchozí vedení liberecké radnice, zastoupené tehdejším náměstkem Janem Korytářem (Změna pro Liberec), sehnalo dotaci na nové autobusové nádraží ve výši 150 milionů korun, vykoupilo pro to potřebné pozemky, vypracovalo projekt a vysoutěžilo jeho podobu, se kterým uspěl právě liberecký architekt Petr Stolín. Jenomže v roce 2019 Jaroslav Zámečník, nový primátor Liberce za Starosty pro Liberecký kraj, předal hotový projekt hejtmanovi a svému stranickému šéfovi Martinu Půtovi. Ten však situaci nezvládl. V Liberci tak dál zůstávají shnilé stavební buňky a sliby o hezčím a větším autobusovém terminálu v prostorách vlakového nádraží kdesi v budoucnu. Miliony korun na přípravu původního projektu tak zároveň přišly nazmar.

foto: architektroku.cz

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“ a Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky (NFNZ).

                                                                                                                                                       

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;