Extrémně drahý parkovací dům, který vyjde na 3 x vyšší cenu než podobné stavby, které se dnes staví jinde v ČR, se má začít stavět již letos. Zároveň se bude jednat o další parkovací dům v centru Liberce, který do něj stáhne další automobily. Primátor města Jaroslav Zámečník (SLK) jeho stavbu omlouvá tím, že podobné parkovací domy by se jednou měly stavět i na okraji centra.

Na stavbu kontroverzního parkovacího domu, jehož cena se od roku 2017 vyšplhala z původních 67 milionů na 250 milionů, půjdou dotace určené pro město Liberec. Paradoxně (nebo spíš symbolicky) o tom více než kdo jiný rozhodl hejtman Libereckého kraje Martin Půta. Dlouhé týdny a měsíce nebylo od politického vedení města Liberce, na jehož území má parkovací dům stát, jehož centrum ještě více zahltí auty a jehož dotace spolkne, nic slyšet. Zeptali jsme se proto primátora Jaroslava Zámečníka na jeho názor.

"Momentálně se připravuje zahájení stavby 2 parkovacích domů v centru, tj. u krajského úřadu a u nemocnice. Další by měly postupně vznikat u nádraží, u Textilany, pod základní uměleckou školou, v areálu kampusu Technické univerzity.  Základní koncepcí je uvolnění veřejného prostoru v centru města od stojících aut a místo parkovišť budovat pobytové plochy pro lidi. Koncepce záchytných parkovišť v okrajových částech města s využitím pro parkování aut z přeplněných sídlišť je nyní v přípravě," uvedl pro Náš Liberec primátor Zámečník.

Přidal i příklady z jiných měst, kde se staví parkovací domy také v centru, například z Pardubic. Jenže jak uvedl Náš Liberec již minulý týden, v Pardubicích nevzniká jen "velká garáž", která se plánuje v Liberci. Součástí má být hygienické zázemí, toalety a komerční prostory a další. To všechno navyšuje celkovou cenu stavby oproti parkovacímu domu bez podobného zázemí, ale i tak v Pardubicích počítají s cenou 2 x nižší na parkovací místo než v Liberci.

Primátor Zámečník navíc uvedl, že parkovací dům mezi krajským úřadem a Forum Liberec bude vlastně na krajském okruhu. "Základní dopravní kostrou, a na tom se podílí Kancelář architektury města, je městský dopravní okruh, základním doporučením je zklidňovat dopravu v centru města, nechávat možnost parkování jen rezidentům, neumožnit zde parkování a transitní dopravu. V místech na městském okruhu budeme vytvářet mini terminály MHD a u nich budovat parkovací domy. Tím jedním z příkladů je v úterý schválený parkovací dům u krajského úřadu," uvedl na středeční tiskové konferenci primátor Zámečník k parkovacímu domu určenému primárně pro krajské úředníky, který má vyrůst vedle Nisy.

Vedení Libereckého kraje dlouhodobě uvádí, že na vybudování parkovacího domu závisí i existence náplavky u Nisy, kterou občanům slibuje již deset let, zejména před volbami. „Současná podoba je neudržitelná. Naším cílem není zvýšit počet automobilů v centru, ale kultivovat jej. Celý projekt vznikl z architektonické soutěže v roce 2017 a jeho cílem je zlepšit kvalitu veřejného prostoru v dolním centru Liberce a umožnit tak obyvatelům a návštěvníkům města přístup k Lužické Nise alespoň v jednom místě. Je škoda, že doposud tomu tak není,“ řekl Martin Půta, který je hejtmanem od roku 2012.

Skutečně nebývale vysokou cenu parkovacího domu vysvětlují krajští radní jeho vysokou estetickou hodnotou a dalšími okolnostmi. „Parkovací dům nevyroste na zelené louce. Musí se začlenit do již existující zástavby, která je v okolí řeky Nisy u krajského úřadu. Náročnější statické řešení s sebou přináší i navržené volné podlaží. A střecha objektu bude fungovat jako zelená střecha, i to s sebou nese vyšší finanční nároky,“ uvedl Jiří Ulvr, radní pro resort hospodářského a regionálního rozvoje, evropských projektů, územního plánování a rozvoje venkova (SLK). „Parkovací dům musí také plnit estetickou funkci. Neměl by hyzdit veřejný prostor, a přitom musí být plně funkční a užitný," dodal radní. Nicméně na zelenou střechu získal již loni Liberecký kraj samostatnou dotaci 3 miliony korun.

Parkovací dům se neustále prodražuje. Kraj původně počítal se spolufinancováním do 136 milionů korun, to se teď ale zvýšilo na 164 milionů. Více chce kraj podle náměstka Zbyňka Miklíka (Piráti) žádat i na dotacích, místo 69 milionů by to mělo být 90 milionů korun z fondů evropské unie určené pro město Liberec. 

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“ a Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky (NFNZ).

                                                                                                                                                       

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;