Kandidáti na posty ministrů koalice Pirátů a STAN budou představeni až v červnu. Již dnes se ale uvažuje o hejtmanu Libereckého kraje Martinu Půtovi jako o ministru dopravy. Piráti, kteří s prezentují jako protikorupční hnutí, nemají problém s tím, že Půta je obžalován z braní úplatků a zneužívání pravomocí.

Že se o Martinu Půtovi uvažuje jako o ministru dopravy prozradil redakci Našeho Liberce důvěrný zdroj, který si ale nepřál být jmenován (redakce jeho jméno i funkci samozřejmě zná). „Martin Půta má jít na dopravu. Ostatně už o tom sám mluví například mezi významnými podnikateli,“ uvedl zdroj naší redakce. Jisté to ale ještě na sto procent není. „Ještě bude hodně záležet na tom, co na to Ivan (Ivan Bartoš – předseda Pirátů a kandidát koalice Pirátů a STAN na premiéra – pozn.red.).“.

Náš Liberec se obrátil s oficiálním dotazem na mluvčí Starostů i Pirátů, aby situaci okomentovali. Ti možnou kandidaturu Půty na post ministra dopravy nepopřeli. „Naše nominace do vládních týmů zveřejníme během června. Děkuji za pochopení.,“ uvedl pro Náš Liberec mluvčí Starostů Tomáš Pergl.

Mluvčí Pirátů se Karolína Sadílková se odkázala na mluvčího STANu. „Pan kolega Pergl již na Váš dotaz odpovídal. Odpověď nedorazila?,“ uvedla Sadílková.

Náš Liberec samozřejmě zajímalo, jak se celá koalice vypořádává s faktem, že je Půta obžalován z korupce a zneužití pravomocí, kde pro něj státní zástupce navrhuje 5 let za mřížemi. Půta je viněn, že v na tajných, ale policií zdokumentovaných schůzkách s manažery Metrostavu pomáhal ohýbat dotační řízení na rekonstrukci kostela sv. Máří Magdalény, která měla být účelově předražena zhruba o 23 milionů korun. Za to měl dostat úplatek ve výši 800 tisíc. Další obžalovaní pak na odposleších skutečně hovoří o „jedničce pro Půtu“ a podobně.

Mluvčí Starostů Tomáš Pergl uvedl: „Pokud máte na mysli konkrétně Martina Půtu (vycházím z toho, že jste z Liberecka), pak je zásadní uvést, že soud už prvoinstančně rozhodl o jeho nevinně. Jistě, rozhodnutí není pravomocné a případ se vrací do dalšího projednání, nicméně proti němu neexistuje žádný důkaz a proto naše hnutí nemá důvod mu nevěřit. On sám ostatně dlouhodobě usiluje o to, aby se jeho případ projednal co nejrychleji.“

Jenomže to není pravda. Vrchní soud v plném rozsahu zrušil diskutabilní osvobozující rozsudek libereckého soudce Petra Neumanna (osvobodil například i ty obžalované, kteří se sami doznali) a tento rozsudek tedy de iure neexistuje. Také není pravda, že Půta usiluje o rychlé projednání kauzy. Náš Liberec již v minulosti dokázal, jak se mu například povedlo oddálit začátek procesu kvůli volbám trikem s přísedící soudu.

Podobnou odpověď jistě šlo očekávat u Půtových Starostů, ale zajímal nás i postoj Pirátů, pro něž je boj s korupcí jedním z klíčových témat. Na otázku, zda skutečnost, že je Martin Půta obžalován z korupce a zneužívání pravomocí, nevadí při kandidatuře na post ministra, odpověděla mluvčí Pirátů výhýbavě. „Pokud je nám známo, STAN zveřejní své případné nominanty na ministerské posty až během června. Stejně tak u Pirátů nominační proces stále běží. Jak bude kolektiv nominantů navolen, případné kandidáty budeme komentovat,“ uvedla Sadílková.

Piráti a STAN minulý týden odstartovali kampaň a samotný hejtman na svém facebookovém profilu uvedl, proč není na kandidátce. „Ještě bych rád připomněl důvody, proč jsem se já osobně v letošních parlamentních volbách rozhodl nekandidovat. Jednak jsem lidem loni na podzim při krajských volbách slíbil, že budu celé čtyři roky pracovat pro náš region a už dřív jsem řekl, že se do celostátní politiky naplno vrátím tehdy, až skončí pravomocným rozsudkem soud ohledně kostela Máří Magdalény. A to vzhledem k rychlosti soudů v České republice jen tak brzy nebude.,“ uvedl k začátku kampaně Pirátů a Starostů 18. května Martin Půta.

Jenomže Půta dnes hovoří o poslaneckém mandátu, nikoliv o křesle ministra. Když na podzim loňského roku s převahou vyhrál krajské volby, tvrdil v médiích, že je na podobnou pozici připraven. Tehdy se ovšem spekulovalo o ministerstvu pro místní rozvoj. „„Opravdu věřím, že příští rok bude mít hnutí Starostů v parlamentních volbách silné slovo. Budu-li vyzván, abych pomohl, asi do toho půjdu, angažmá přijmu,“ uvedl například v listopadu 2020 pro Seznam zprávy.

Pokud by Půta usedl na postu ministra byl by to v české politice precedens a koalice Pirátů a STAN by tak otevřela novou kapitolu české politické kultury. Sám Martin Půta, který je obviněn od roku 2014, sice důsledně trvá na své nevině a hovoří o tom, že obžaloba je účelový komplot, kampaň a spiknutí proti němu, do kterého jsou zapojeni jeho političtí odpůrci, významní podnikatelé i státní zástupce, nikdy ovšem pro své tvrzení nepřinesl sebemenší důkaz. 

Martin Půta je hejtmanem v Libereckém kraji již třetí volební období a během jeho funkce se na kraji odehrály i další korupční kauzy. Například právě v dopravě. Jeho bývalý náměstek pro dopravu a spolustraník Vladimír Mastník je obviněn policií kvůli stykům s bývalým manažerem společnosti BusLine Jiřím Vařilem. Ten platil za šedou eminenci veřejné dopravy a právě za Půtova hejtmanství jeho vliv obrovsky vzrostl

Martin Půta dlouhodobě odmítá naší redakci odpovídat na dotazy a poskytovat informace.

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“ a Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky (NFNZ).

                                                                                                                                                       

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;