Vedení Libereckého kraje se rozhodlo podstatně zdražit jízdné v autobusech a vlacích. Podle oficiálního vyjádření za to může zejména propad v příjmech krajské dopravy, který způsobila pandemie kolem covid-19. Důvody ale mohou být i jinde.

Výrazné zdražení přichází po několika letech a v době, kdy má spousta lidí ekonomické problémy. Kraj argumentuje tím, že kvůli pandemii vypadly příjmy v dopravě. Minulý rok měla ztráta činit 70 milionů korun, za první čtvrtletí letošního roku se bude jednat o částku téměř poloviční.

„Pandemická krize a z ní vyplývající omezení mobility obyvatelstva má výrazné dopady do rozpočtu Libereckého kraje, zejména do resortu dopravy. Přestože je rozsah dopravní obslužnosti v souvislosti s uzavřením škol krácen, cestujících ve veřejné dopravě ubylo podstatně více a tržby z veřejné dopravy klesly řádově v desítkách procent,“ píše se v materiálu schváleném radou Libereckého kraje ve složení Starostové, Piráti a ODS.

Nyní má materiál ještě posvětit zastupitelstvo, ale vzhledem k tomu, že vládnoucí koalice hejtmana Martina Půty v něm má pohodlnou většinu, zřejmě k tomu dojde bez problémů.

Průměrné zvýšení ceny jízdného je u hotovostních plateb 15%, u plateb elektronickou peněženkou 9% a časových kupónů 11%. Jízdenky podraží v řádu pětikorun a desetikorun. Například o 5 korun bude dražší jízdenka  mezi Jabloncem nad Nisou a Libercem a podobné to bude i na trase Liberec-Hrádek nad Nisou.

Zdražování se dotkne nejvíce těch lidí, kteří platí hotovostí, což jsou ve velké míře například senioři. Kraj si od posilování role bezhotovostních plateb slibuje omezení šíření pandemie covidu. Seniorům se ale prodraží i celoroční kupony. Roční Senior Pas byl zdražen o 10%  na 550 Kč. Tuto jízdenku využívá průměrně 8 tisíc cestujících.

Doprava v Libereckém kraji je ožehavé téma. Liberecký kraj využíval dlouho externích firem, v čele se společností BusLine. To mělo ale vliv na prorůstání politiky a byznysu a některým podnikatelům se povedlo si doslova podřídit hejtmanovy náměstky kolem prstu.

Po sérii policejních obvinění (obviněn byl například Půtův náměstek pro dopravu Vladimír Mastník ze Starostů), se kraj vydal cestou zřízení vlastního dopravce, od kterého si sliboval transparentnější hospodaření a levnější dopravu. To se ovšem nepovedlo a doprava v Libereckém kraji se zásadně provozovateli prodražila. I to může stát za současným navýšením jízdného.

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;