Kontroverzní předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj by měl po jedenácti letech skončit. Vyplývá to z dohody mezi premiérem Andrejem Babišem (ANO), vicepremiérem Janem Hamáčkem (ČSSD) a prezidentem Milošem Zemanem.

Novým předsedou Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) by měl být náměstek ministra vnitra pro řízení sekce legislativy, státní správy a územní samosprávy, dlouholetý člen Legislativní rady vlády, exministr Nečasovy vlády Petr Mlsna. Jako první o tom informovaly Lidové noviny.

Šéfa antimonopolního úřadu jmenuje a odvolává na návrh vlády prezident republiky. Pozice Petra Rafaje byla poslední roky stále méně udržitelná. Přispěly k tomu i kauzy kolem liberecké dopravy. V posledních měsících se přidali k žádostem o odvolání Petra Rafaje i představitelé Ústeckého i Libereckého kraje v čele s hejtmanem Martinem Půtou.

Vedení kraje dnes sice ÚOHS kritizuje, ale v minulosti tomu bylo jinak. Bývalý klíčový náměstek Martina Půty a někdejší šéf jeho Starostů pro Liberecký kraj Marek Pieter v rozhovoru pro Náš Liberec i Mladou frontu celkem otevřeně popisoval snahu hejtmana Půty o zákulisní ovlivňování dopravních zakázek, mimo jiné skrze pokus o dohodu právě s Petrem Rafajem.

Pieter uvedl, že měl přímo od Půty úkol se s Rafajem dohodnout: „Měl jsem od Martina za úkol potkat se s panem Rafajem a zkusit ho přesvědčit, aby argumentům kraje vyhověl. Viděli jsme se několikrát v Brně a také na tom zájezdu. Musím říct, že mě pan Rafaj jednoznačně odmítl.“

Rafajův ÚOHS  opakovaně ve prospěch společnosti BusLine zasahoval například i na úrovni Libereckého kraje. Jak náš server v minulosti upozornil, i zde se tak dělo za podivných podmínek. Například, když námitky proti postupu kraje podávala firma z Vysočiny, prokazatelně spojená s BusLine a osobou někdejšího šéfa BusLine Jiřího Vařila, která zde nikdy nepodnikala a do tendrů se ani nehlásila. ÚOHS ji ale pokaždé vyhověl, z čehož tyl právě BusLine.

V roce 2015 jsme přinesli zprávu o tom, jak funguje klientelistická síť kolem Miroslava Pelty a kolik krajských i jabloneckých politiků do ní spadá. Podle zjištění MF Dnes z minulého roku se ale přímo na budování této chobotnice podílel i dopravní boss Jiří Vařil, který si spolu s Peltou nakupoval nejen krajské politiky a úředníky, ale například i šéfa ÚOHS Petra Rafaje.

Na Ajax, jak jsme v roce 2015 informovali a přinesli i fotografickou dokumentaci, s Peltou a Vařilem odletěli náměstci hejtmana Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) pro dopravu Vladimír Mastník (Starostové pro Liberecký kraj), ekonomický náměstek Marek Pieter (Starostové pro Liberecký kraj, později se i on stal náměstkem pro dopravu), náměstkyně Lenka Kadlecová (ČSSD), starosta a krajský zastupitel Jilemnice  Vladimír Richter (ODS), náměstek jabloneckého primátora Miloš Vele (ODS) a další politici, například i z ANO či z TOP 09.

Půtův náměstek pro dopravu Mastník byl v roce 2018 dokonce obviněn, když vyšlo najevo, že BusLine částečně platil předvolební kampaň Starostů pro Liberecký kraj. Samotná hejtman Martin Půta, který dnes v médiích s BusLine válčí, všechny korupční kauzy svých náměstků bagatelizoval a zametal pod koberec. Mezi největší obhájce „účastníků Peltova-Vařilova zájezdu" patřil na zastupitelstvu Libereckého kraje i současný senátor Starostů Michael Canov.

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“ a Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky (NFNZ).

                                                                                                                                                       

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;