MHD Liberec

Cestující MHD v Liberci si od nového roku sáhnou hlouběji do kapsy. Až o 15 procent podraží téměř všechny typy jízdného. Rozhodlo o tom vedení města, aniž by to dalo vědět veřejnosti nebo jen zastupitelstvu či dokonce orgánům dopravního podniku. Městská rada Liberce tvrdí, že je za tím zvýšení DPH a nákup pohonných hmot. Opozice poukazuje, že liberecký dopravní podnik má obrovský dluh a nejvíce jej táhnou ke dnu podezřelé smlouvy, které současné vedení města nechce prošetřit.

Za klasickou papírovou jízdenku budou Liberečané od 1. ledna platit 20 korun, za elektronickou 18 korun. Nezměněná zůstane jen jízdenka na lince mezi Libercem a Jabloncem. Měsíční kupon, který dnes v Liberci stojí  480 korun, vyjde od Nového roku na 550 korun, roční kupon pak zdraží ze současných 4 800 korun na 5 520 korun. V Liberci jsou ceny jízdného jsou jedny z nejvyšších v celé republice.

Ceny jízdenek se změní i v sousedním Jablonci. Papírová jízdenka zde od ledna přijde na 18 korun,  jedna jízdenka na čipové karetě přijde Jablonecké na 16 korun. O padesát korun se zvedne měsíční jízdenka, z 420 korun na 470 a roční, která nyní stojí 4060, bude nově stát 4660 Kč.

Josef Šedlbauer z opoziční Změny pro Liberec, který se dlouhodobě dopravou zabývá, rozhodnutí rady města kritizuje a hovoří o tom, že by se mělo začít šetřit a zvyšovat příjmy úplně jinde: „Myslím, že rada měla o takto závažném rozhodnutí dát vědět minimálně městskému zastupitelstvu. Nicméně s ním neseznámila ani dozorčí radu DPMLJ. Podle našich odhadů, dopravní podnik přichází kvůli nevýhodným smlouvám zhruba o 30 milionů ročně (např.s firmou Busline – pozn.red.) , jsem přesvědčen, že takovou částku navýšení jízdného ani nepřinese.“

Podle vyjádření odpovědného náměstka primátorky Lukáše Martina z ČSSD stojí za zdražením navyšování DPH a rostoucí ceny energií. Přitom nedávno čelila veliké kritice společnost Silnice LK, kde do krajských voleb měla liberecká ČSSD dominantní postavení (figuruje v ní sám Lukáš Martin), za netransparentní a pro město i kraj nevýhodný tendr na dodávku pohonných hmot.

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou tíží obří dluh okolo 300 milionů korun. Tomu jeho někdejšímu vedení ovšem nebránilo v uzavírání problematických smluv, jako například nákup prototypů tramvají nebo sponzoring hokejového klubu Bílí tygři Liberec, který patří majitelům společnosti Syner. DPMLJ má i vřelé vztahys firmou Busline, která de facto na Liberecku privatizuje veřejnou dopravu.

Ředitelem DPMLJ byl bez výběrového řízení jmenován Luboš Wejnar, který přišel právě ze společnosti BusLine. Více než polovinu autobusových linek dopravního podniku provozuje společnost BusLine. S BusLinem jsou uzavírány tendry na deset let bez výběrového řízení, BusLine si účtuje vyšší ceny za kilometr než si účtuje samotný dopravní podnik, BusLine využívá prostory a nejmodernější vybavení DPMLJ.

Jaroslav Tauchman

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“ a Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky (NFNZ).

                                                                                                                                                       

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;