Primátor se po sedmi letech probudil a chce řešit auta na pěší zóně v centru

Náš Liberec již dlouhé roky upozorňuje na katastrofální situaci v centru města, které se dávno proměnilo, zejména v dopoledních hodinách, na parkoviště. Jaroslav Zámečník, který je primátorem za Starosty od roku 2018, chce nyní situaci řešit. Na zastupitelstvu k tomu proběhla vášnivá diskuse.

Liberecké centrum je, zejména v první půli dne, jedno velké parkoviště. Vzhledem k benevolentnímu přístupu města do něj vjíždějí nejen místní obchodníci a jejich zásobování, ale i roznáškové služby nebo prostě ti, kteří nechtějí platit parkovné a historické centrum Liberce a jeho pěší zóny se pro ně stává parkovištěm zdarma nebo prostě průjezdnou trasou.

Po sedmi letech se na to rozhodlo reagovat i vedení města, které má například od roku 2019 zřízenou Kancelář architektury města a od roku 2022 zde dokonce funguje i náměstek pro veřejný prostor, kterým je Jiří Janďourek (STAN/Starostové pro Liberecký kraj).

Od prvního dubna začne v Liberci fungovat vyhláška, která stanoví, že do pěších zón v centru Liberce bude možné vjet pouze v časech do 10 hodin dopoledne a následně až od 20 do 22 hodin večer. Existují ovšem i výjimky ze zákona, například pro osoby, které se v místě starají o zdravotně postižené.

Takový přístup se ovšem nelíbí obchodníkům, kteří mají v centru své krámky a živnosti. Poukazují na to, že takto plošně zaváděná opatření, která, dle nich neberou ohled na místní malé krámky a živnosti, pro ně mohou být likvidační. Na včerejším zasedání Zastupitelstva města Liberce jich přišlo přišlo vyjádřit nesouhlas s novou vyhláškou hned několik.

Lenka Švedlárová, která v má krámek s dárkovým zbožím na 1. máje, uvedla: „Mám tady živnost 20 let, vyrábím dárkové zboží, které rozvážím po celé republice, a tak mám přehled, jaká je situace jinde. Někde, kde došlo k zákazům vjezdu, jako například v Českých Budějovicích nebo Jindřichově Hradci vedla situace k tomu, že řada krámků zkrachovala,“ uvedla Lenka Švedlárová. „Jinde to řeší například vydáním kartiček pro vjezd obchodníků, nahlášením městské policii a podobně. Nevím, jestli si to uvědomujete, ale omezuje tím nejen nás, ale i zákazníky. Ti to těžko stihnou do desíti do rána,“ dodala.

„Jsem podnikatelka a již 18 roků provozuji obchod s dámskou módou, posledních deset let v Moskevské ulici. Od dopravců již tři týdny do našich zásobovacích dopravců slyším, že k nám nebudou moci dovážet,“ uvedla podnikatelka z centra města Jitka Weiss. „Já chápu situaci například s dovážkovými služby jídel. Jejich řidiči nerespektují pravidla, jsou často neohleduplní a neomalení a že je potřeba jí zamezit, ale plošná opatření, která s obchodníky nikdo nekomunikovala povedou nejen k jejich konci, ale k dalšímu umrtvení centra města, „dodala.

Primátor Jaroslav Zámečník uvedl srovnání vjezdu na pěší zóny u podobně velkých měst, ze kterého vyšlo, že Liberec má povolený vjezd na pěší zóny nejdéle ze všech srovnatelných. Primátor také uvedl, že jej na situaci ohledně počtu aut kolem radnice, v Pražské a Moskevské upozorňovali občané i v místě podnikající obchodníci.

„My jsme řešili náměstí Dr. Beneše, které se stávalo do jedenácti hodina parkovištěm a já jsem se z podnikatelského zákulisí dozvěděl, že si to mnozí vykládají tak, že se do jedenácti hodin dá parkovat zadarmo,“ uvedl primátor Zámečník. “ A to se náměstí do auta začíná vyklízet až po jedenácté a většina z nich jezdí dolů Pražskou, ten stav byl už opravdu příšerný a my jsme na to dostávali už mnohá upozornění od občanů,“ dodal Jaroslav Zámečník, který je ve funkci sedmý rok.

Na vystoupení občanů i primátora reagovali i ostatní zástupci politických stran. „Já jsem rád, že to konečně chcete řešit, protože zrovna okolí radnice a Pražská už nemá s pěší zónou moc společného,uvedl zastupitel opozičních Zelených/Liberce otevřeného lidem Jaromír Baxa. „Možná by bylo dobré se s lidmi bavit o věcech, kterých se jich týkají, protože si je akorát naštvete,“ dodal Baxa.

Celá vzrušená debata kolem pěší zóny v historickém centru Liberce trvala dvě hodiny. Parkování a volný vjezd aut do centra města prosadil v roce 2017 primátor Tibor Batthyány, a to za podpory Starostů a ODS. V roce 2018 převzali moc ve městě Starostové v koalici s ANO a ODS a problém s parkováním u radnice dál kumuloval. Řešení vedení města v čele s primátorem předkládá až v roce 2025.

Náš Liberec na tuto situaci, kdy je z centra parkoviště zhusta zneužívané bezohlednými řidiči, kteří nejsou ani místními obchodníky ani zásobovacími službami, například ale upozorňuje již drahné roky.

Odebírat
Upozornit na
guest
15 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vedení města přichystalo na jaro a léto Liberečanům již tradiční dárek. Rozsáhlé výluky ve městě, které mají trvat celé jaro a léto. Loni se
Výstavba penzionu na nejznámější liberecké ulici, Masarykově třídě, byla schválena v roce 2019. V roce 2021 se začalo stavět a hotovo mělo být v
Dosavadní náměstek pro dopravu a spolustraník hejtmana Martina Půty bude lídrem kandidátky STAN/Starostů pro Liberecký kraj v letošních volbách do Poslanecké Sněmovny ČR. Vyřeší
Vítězná ulice, kde nedávno proběhla rekonstrukce kvůli kanalizaci a plynu, se bude znovu rozkopávat. Město ani ne dva měsíce po znovuotevření Vítězné přišlo s