Primátor Liberce Jaroslav Zámečník propaguje v médiích a na sociálních sítích boj za klima, ke kterému se pod jeho vedením přidává i Liberec. Když si má ale vybrat osobní služební vůz, ekologická varianta to není. Naopak, prosadil si pro sebe limuzínu s nejvýkonnějším dieselovým motorem, po vzoru hejtmana Martina Půty.
Od roku 2019 vedení Liberce bojuje proti nepříznivým klimatickým změnám. Alespoň na Facebooku. Před třemi lety se primátor například sešel se zástupci iniciativy Rodiče za klima. Ze schůzky, jak to bylo veřejnosti prezentováno, pak vyplynulo, že „je potřeba šířit osvětu mezi zastupiteli i širokou veřejností. Ve společnosti jde obecně o málo diskutované téma a je žádoucí poukázat na jeho aktuálnost,“ uvedl tehdy primátor Jaroslav Zámečník (STAN/SLK).
Město Liberec se v médiích také prezentuje jako přední český bojovník za klima. Evropská komise zveřejnila letos na jaře seznam 100 měst EU, která se zúčastní mise EU zaměřené na vznik 100 klimaticky neutrálních a inteligentních měst do roku 2030 – mise „Města“. Vybraných 100 měst zastupuje všech 27 členských států a dalších 12 měst se nachází v zemích přidružených k programu EU pro výzkum a inovace Horizont Evropa (2021–2027), či v zemích s potenciálem přidružení k tomuto programu.
Česko zastupuje právě Liberec, který se zapojí do skupiny mezinárodních konsorcií, jež budou žádat o granty v rámci výzkumných projektů financovaných z programu Evropské unie s názvem Horizont Evropa 2020. Liberec by se tedy měl stát českou vlajkovou lodí v boji za klimaticky neutrální a inteligentní správu měst.
Jenomže po volbách 2022 to zřejmě s vizí klimaticky neutrálního a inteligentního města, stejně jako s osvětou mezi zastupiteli, tak horké není. Město Liberec například v současné době obnovuje vozový park. A primátor překvapivě nejde příkladem a nezvolil si ekologickou variantu vozu, například na hybridní pohon.
Naopak – podle informací našeho webu si na vedení města prosadil jako svůj primátorský automobil vůz Škoda s nejvyšší uhlíkovou stopou – model Superb 2.0 TDI s pohonem 4×4, byť mu automobil na hybridní pohon byl nabízen. Podle informací naší redakce mu v tomto výběru je vzorem jeho stranický šéf Martin Půta, který jezdí stejnou limuzínou.
„Kdyby primátor nebyl ten, který se tak rád prezentuje jako vizionář v boji za klima a chytrá řešení, tak prosím. Ale vybrat si ten nejsilnější diesel a odůvodňovat to tím, že „Martin ho má taky“, tak to je trochu silné kafe,“ sdělil naší redakci zdroj z liberecké radnice.
Výběr nepříliš klimaticky příznivého vozu potvrzuje i sám primátor Zámečník. Na dotaz naší redakce, proč si nezvolil nějaký ekologicky přívětivější typ vozu, když sám je tak velkým propagátorem účasti Liberce na projektu uhlíkové neutrality, Jaroslav Zámečník odpověděl: „Stávající auto, které užívám, je v emisní normě EURO 5 a má dle technických parametrů kombinovanou spotřebu 7.9 l/100 km a CO2 emise 178 g/km. Ve výběrovém řízení poptáváme automobil min. EURO 6, max. kombinovaná spotřeba 6,8 l/100 km a určitě s nižší úrovní hladiny emisí CO2, než je stávající.“
Připomeňme, že ale Škoda Superb s hybridním pohonem má hodnotu emisí CO2 méně než 40 g/km. Podstatnější je ale symboličnost výběru vozu pro hlavu vedení města i to, jak velkou důvěryhodnost dodává takový výběr celému ekologickému snažení a směřování Liberce.
Na to se ostatně primátora ptala na posledním zastupitelstvu i opozice. „Nemyslíte, že jako primátor města, které se snaží být klimaticky neutrální, byste měl volit nějakou příznivější technologii vozu?“ ptal se zastupitel za Liberec otevřený lidem Jindřich Felcman.
„Já jsem používal vůz, který byl koupen za paní primátorky Rosenbergové, má najeto něco kolem 120 tisíc kilometrů. Nakonec se rada rozhodla, že ten vůz obnovíme… Rada přistoupila k nějakému řešení, které je možná konzervativní, možná standardní, ale momentálně funkční,“ odpověděl primátor Zámečník.
foto: autohled.cz