Kdo všechno mohl zabránit tunelování dopravního podniku?

Jiří Vařil (BusLine) společně s Lubošem Wejnarem (tehdy ředitel dopravního podniku města Liberce a Jablonce (DPMLJ)) dlouhou dobu docela cynicky plánovali, jak přivést dopravní podnik ke krachu. Jasně to vyplývá z nově uveřejněných odposlechů, kde Vařil vystupuje jako hlava celého plánu a Vejnar jako sice pasivní, ale poslušný společník. Krach DPMLJ měl posloužit buď k definitivnímu ovládnutí autobusové dopravy v Liberci firmou BusLine, nebo zisku 200 až 300 mil. Kč na úkor DPMLJ (potažmo města Liberce), pokud by město chtělo podnik zachránit. Mnoho politiků dnes od těch dvou dává ruce pryč, jako by za hrozící škodu 300 milionů mohli jen Vařil a Wejnar a nikdo jiný.

Jenže realita je o poznání složitější. BusLine je chobotnice, která si omotala kolem prstu zástupce skoro všech stran (ODS, ČSSD, Starosty, KSČM, exANO/ANO), působících v zastupitelstvu města Liberce i Libereckého kraje, kteří pak dokonale spolupracovali nikoliv ve prospěch města a vlastního dopravního podniku, ale naopak pouze ku prospěchu právě soukromé společnosti BusLine. A navíc ještě velmi zdařile dehonestovali ty, kteří jako jediní chtěli se situací něco dělat a léta na tento připravovaný scénář upozorňovali. A ti, kteří tunelování DPMLJ ať vědomě, nebo někdy nevědomě, pomáhali, jsou stále ve vedoucích funkcích.

Kdyby nebylo právě Josefa Šedlbauera, který na připravovaný scénář 8 let upozorňoval, mohli by ostatní strany tvrdit, že se tento vývoj nedal předpokládat. Ovšem jeho dlouholetá, a bohužel marná snaha věci zvrátit ku prospěchu města, jasně ukazuje, že tato kauza je mnohem více politická, než se zdá. A hlavně mnohem více politická, než se nyní mnozí politici ze stran, napojených na chobotnici BusLine, snaží tvářit.

 

Kdo o tom všem musel vědět a měl zasáhnout?

1. Primátoři města. Jak J. Kittner (ODS), tak M. Rosenbergová (dříve ČSSD), stejně jako T. Batthyány (exANO) disponovali v zastupitelstvu pohodlnou většinou. Rosenbergové v době, kdy vedla menšinovou koalici, pomáhala ODS. Batthyánymu potřebné hlasy vždy dodali SLK a ODS. Tyto koalice podpořily cokoliv, co zabránilo prověřit smlouvy dopravního podniku a jejich dodatky. Navzdory precizním podkladům pro trestní oznámení připravené především Josefem Šedlbauerem ze Změny pro Liberec již v roce 2012 a navzdory výsledkům auditu z let 2015-2016.

2. Členové představenstev a dozorčích rad. Ti měli na hospodaření firmy dbát úplně nejvíce. S několika výjimkami – zástupci Změny pro Liberec – svou práci nedělali jak měli. Na známé informace nijak nereagovali a proti zjevným pochybením nezasáhli.

Období 2009-2011 Tehdy došlo k uzavření smluv s BusLine bez výběrového řízení, v rozporu s tehdejším zákonem o veřejných zakázkách. Předsedou představenstva byl Jiří Kittner (ODS), předsedou dozorčí rady David Václavík (SLK).

Období 2011-2015 a podepisování nevýhodných dodatků. Představenstvo vedli Roman Šotola (dříve ČSSD) a David Václavík (SLK). V představenstvu dále J. Kittner (ODS), J. Veselka (USZ), J. Rutkovský (USZ). Kittner a Rutkovský město Liberec dodnes zastupují v dozorčích radách nebo ve výborech zastupitelstva, z vůle celé současné koalice. Předsedou dozorčí rady byl navíc Miroslav Pelta (ODS), J. Šedlbauer ze Změny pro Liberec byl jediným členem tehdejších orgánů DPMLJ, který něco proti rizikovým smlouvám s Busline dělal.

Období 2015-2018 přineslo velký audit smluv, další dodatky a vyplacení první části peněz pro Busline. Představenstvo, po odvolání Josefa Šedlbauera (svorně hlasy exANO, SLK, ODS, ČSSD a KSČM) který se prý nechoval k BusLine dostatečně “partnersky”, vedli M. Čulík (dříve ANO), pak Pavel Šulc (exANO, nyní jeden z obviněných). Dalšími členy za Liberec byli J. Šrajer (dnešní zastupitel za ANO), David Václavík (SLK), za Změnu pro Liberec pak trojice J. Šedlbauer, J. Římánek a J. Čeček. Většinu pro Busline však pomáhali zajistit zástupci Jablonce Lukáš Pleticha a Karel Dlouhý. V dozorčí radě i nadále působil M. Pelta a F. Pešek (KSČM) za Jablonec nad Nisou, dále Jiří Kittner (ODS) a Jan Mečl (ČSSD).

 

Navíc za celé minulé roky také nevystoupil nikdo z vedoucích manažerů DPMLJ a neupozornil na to, že se v DPMLJ dějí věci, které společnost ohrožují. V případě podezření na takto závažnou trestnou činnost bychom to očekávali minimálně od ekonomického a technického ředitele DPMLJ. I ti však ve svých funkcích zůstávají, a to i po změnách, které ve vedení DMPLJ nastaly v minulém roce a po zásahu policie. Čí zájmy skutečně hájí, to nevíme.

 Je správné, když se teď politici od J. Vařila a L. Wejnara konečně odvracejí. Popravdě to ale vypadá spíš jako naprosto pragmatiké gesto, zvláště když se tak děje až po obvinění 9 osob z vedení podniku. Všichni tito lidé totiž měli celou dobu naprosto stejné informace, audity a kontroly, které měl i Josef Šedlbauer, který na plánovaný scénář vytunelování dopravního podniku upozorňoval. A to, že na tuto hrozbu nereagovali, nebo ji naopak zlehčovali, ukazuje buď na naprostou nekompetentnost, nebo hůře na to, že byli tichými spolutvůrci, či pozorovateli připraveného scénáře.

Kdyby orgány města a orgány DPMLJ už v roce 2012 prověřily zásadní skutečnosti a vyhodnotily rizika ze smluv s BusLine, stamilionovým škodám se dalo zabránit. Těmi, kdo scénář psali, byli lidé z BusLinu. Ale kdyby ve vedoucích pozicích nebyli politici, kteří by jim jeho realizaci umožnili, nikdy by se případ nedostal až do dnešního stavu.

Je také správné, když nyní primátor města J. Zámečník tvrdí, že bude vymáhat škodu po těch, kteří ji způsobili.

Současně s tím bychom však měli jednoznačně vyvodit politickou odpovědnost těch, kteří nekalostem v DPMLJ přihlíželi – a konečně je odvolat ze všech volených funkcí. Jiřího Kittnera z dozorčích rad ve vodárnách, T. Batthyányho, J. Rutkovského, J. Šrajera z výborů zastupitelstva. Manažery DPMLJ z jeho vedení, kteří selhali, když všemu jen přihlíželi.

Nejde tvářit se jako, že chceme dělat politiku jinak a lépe, a přitom nechat ve funkcích ty, kteří takto jednoznačně selhali. Zároveň jen těžko na městě udržíme poctivé a schopné pracovníky, pokud ti budou mít pocit, že gaunerům a jejich přisluhovačům se nic nestane, a že bojovat za pravdu se nevyplácí.

Zuzana Kocumová, Jaromír Baxa ( zastupitelé za LOL!)

Subscribe
Upozornit na
30 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Nechci na Ještědu nové sjezdovky, kvůli kterým by padlo 7× víc lesa než na Novou skalku. Tohle kácení ale bezohledně prosazuje provozovatel areálu, společnost
Náměstek Jiří Šolc (ANO) a primátor Zámečník (Starostové) v aktuální zprávě straší obyvatele Liberce černými scénáři kvůli zdražujícím se cenám energie. Vedení města odhaduje,
Na tiskové konferenci libereckých radních dne 17. 8. zazněly informace o několika nových plánech a záměrech. Jelikož se toto volební období chýlí ke konci,
Opozice zvedla staronové téma vlastní městské developersko/inženýrské společnosti a tak se tedy sluší na toto výsostně politické téma reagovat a vést polemiku. Myslím si,