Tři otázky pro Jana Šebelku: demolice Smědavy, příchody i odchody Dalibora Dědka i nacista Porsche

V aktuálních Třech otázkách pro Jana Šebelku jsme se libereckého spisovatele a novináře ptali na věci aktuální i historické. Zajímal nás jeho postoj k plánované demolici horské chaty na Smědavě, příchodu i odchodu miliardáře Dalibora Dědka ke Starostům, ale i tomu, jak je možné, že se konstruktérovi a vratislavickému rodákovi Ferdinandu Porschemu tak blahosklonně odpouští jeho nacistické angažmá, které mělo na svědomí tisíce lidských životů.

Co říkáte plánům pro korupci odsouzeného podnikatele Řeháka na zbourání Smědavy?

To jsou dvě věci. Já bych to dohromady nedával. Ledaže by se ukázalo, že zbourání staré a postavení nové Smědavy je nějaké šméčko, což se zatím nejeví. Dost nechápu, ten rozruch. Panu Řehákovi chata patří, tak si s ní může dělat, co chce. Bohužel i bohudík. Trochu mě jen překvapuje, co všechno mu patří, a že například hotel Darré dostal sakumprdum jen za 23 miliónů. Třeba je to ale nějakej dobrej oddíl.

Osobně nemám k současné Smědavě žádný vztah. Kdykoliv jsem tam přijel, byl jsem naštvanej, že musím platit za parkování a že je tam tolik lidí. Kdysi jsem míval bicyklování rád, ale od určité doby cyklisty nemusím. Myslí si, že tam kde jedou, a je jedno, jestli v Jizerkách nebo uprostřed Liberce, jsou pány cest. Smědava bývala dobrá horská hospoda, kam si lidi dojeli na lyžích (kdeže jste byla v tu dobu horská kola!) z Liberce nebo z Jizerky na pivo a na pohár. Ty dobré časy a skvělá soudržná atmosféra jsou tak skryté v minulosti, že nad tím plakat nebudu. Zvlášť když vím, že by to bylo plat prtný, jak jsme říkali jako děti. Jen si vzpomeňte, k čemu byly protesty, když se uprostřed Liberce stavěly olbřímí OC Forum a Plaza!

Z jediné vizualizace, jak by měla nová Smědava vypadat, si nedokáži představu, jak zapadne. Vím ale, že kdyby tam postavili chatu v podobě létajících talířů nebo King Konga, že si na ní lidi za dva měsíce zvyknout… a nostalgici budou holt chodit jinam.

Dalibor Dědek, kterému jsme se ve vašich Třech otázkách věnovali, odstoupil z kandidátky Starostů, kam s velkou slávou vstupoval de facto před pár dny. Není to už komedie?

Pan Dědek vrazil do STANu jako tajfun a choval se tak trochu jak slon v porcelánu. Udělal zásadní chybu (i když z jeho pohledu to nakonec všechno dobře dopadlo), že těm klukům a holkám do toho začal, s odpuštěním, kafrat, aniž by tušil, jak to u nich chodí. Z jeho  nápadu založit něco jako radu moudrých a slušných lidí musela vedení hnutí naskákat vyrážka. Asi netušili, že to filantrop a podnikatel vezme tak od podlahy. Oni ho potřebovali jako medvěda, kterého budou ukazovat ve zlaté kleci: Takoví skvělí lidé a podnikatelé s námi jdou! Jenže Dalibor Dědek jim to začal plánovat. Osobně jsem z toho cítil grunt jeho podnikatelských úspěchů. Nejdřív je potřeba mít ideu, položit základy a teprve na nich stavět… Mohlo to u lidí, kteří se v politice pohybují mnoho let, a kteří sami nejlépe ví, jak co dělat, uspět?

To je jedna stránka věci, ta pozitivní. Pak udělal pár chyb, jako když pozval do svého týmu Tomáše Halíka, nebo se nechal přesvědčit, aby STANnul za STAN coby jednička v Ústeckém kraji a vzápětí odstoupil. Komedie to je, ale myslím, že pan Dědek z ní vyklouzne bez ztráty kytičky. Což se o stanařích říci nedá.

Příští týden mají v Liberci sraz fanoušci aut Porsche. Kolem vratislavického rodáka Porscheho je dusno kvůli jeho angažmá za nacistického režimu… Jak to vidíte vy?

Dostal se mi nedávno do ruky text z Židovského muzea v Praze, ve kterém jeho ředitel, Leo Pavlát, mimo jiné píše:

Firma F. Porscheho Volkswagenwerk GmbH byla jednou z prvních německých firem, která pro svou výrobu začala využívat práce nuceně nasazených osob, válečných zajatců a s přesunutím části své výroby do podzemních továren i práce vězňů z koncentračních táborů.

                                                           ***

Od ledna 1942 management Volkswagenwerk GmbH začal spolu s SS zapojovat do výroby vězně z koncentračních táborů, mnoho z nich např. z Osvětimi. Celkem se mělo jednat asi o 5000 osob. Některé výrobní tábory získaly dokonce statut pobočných koncentračních táborů. Jsou dochována svědectví vězňů, kteří byli po celou dobu drženi v naprosté tmě s výjimkou krátkých přechodů mezi ubytovnou a pracovištěm.

                                       ***

Přesto na základě dostupných fakt není pochyb, že Ferdinand Porsche patřil nejen k přesvědčeným stoupencům nacistického režimu, ale současně z něho osobně těžil. V roce 1937 vstoupil Porsche do NSDAP, v roce 1942 i do řad SS (měl hodnost Oberführera, což byla první důstojnická generálská hodnost SS, pozn. J. Š.) a dál aktivně spolupracoval s nacistickým režimem.

                                        ***

Podle mého názoru nacistický prominent a bývalý člen SS není tou osobou, jejíž jméno by měla nést městská informační deska v české republice. (Leo Pavlát)

Myslím, že k tomu není co dodat. Muzeum konstruktéra mi nevadí, nicméně vždy, když jedu kolem cedulí, které hrdě hlásají, že se ve Vratislavicích narodil generál SS, mi běhá mráz po zádech. Co by se asi stalo, kdybych na tabule nastříkal dva blesky – znak Schutzstaffel? Dostal bych pokutu jako prase, protože když dva dělají totéž, není to totéž.

Subscribe
Upozornit na
33 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Projekt Garantovaného bydlení má za sebou první rok fungování, ptáme se proto jeho ředitele Roberta Pradeho na průběh tohoto roku.
Bydlení se dnes, více než po třiceti letech fungování svobodného trhu, stává neustále naléhavějším problémem pro stále větší část společnosti. Do sociální pasti, která
V českém zákonodárství se letos udál jeden významný krok, který by mohl pomoci boji s korupcí, která českou společnost stále svazuje a táhne ke dnu. Na
Nadace Ivana Dejmala pro ochranu přírody slaví v těchto dnech 30. výročí od svého založení. Od té doby rozdělila na pomoc životnímu prostředí přes 32