Vánoční čas s sebou přinesl i poslední zasedání zastupitelstva v tomto roce. Projednávat se bude klíčový bod pro celý další rok – městský ropočet na rok 2012. Ruku v ruce s ním se zastupitelé budou přít o rozpočtový výhled na roky 2013 až 2016. U obou bodů lze očekávat ostrou diskusi.
Na program přijde i návrh na odlužení společnosti Sportoví areál Liberec, stejně jako hlasování o dotaci ve výši desítek milionů pro firmu Iberus.
Bod č. 3 – Oddychová zóna Perštýn
Podnikatel, exzastupitel za ODS a jednatel firmy na anonymní listinné akcie Iberus Jiří Zeronik, dnes stíhaný z korupce a tunelování městského majetku (více zde) bude představovat projekt na „oddychovou zónu“ na Perštýně. Společnost Iberus získala veřejný park na libereckém Perštýně pro svou soukromou školu, kterou v místě provozuje.
Firma Iberus, která měla park opravit ze svého, zavětřila evropské dotace a chce park proměnit na „oddychovou zónu“ za 34 milionů tak, že bude zařazena na seznam projektů IPRM, tedy mezi projekty, které mají získat podporu z Evropské unie.
Anonymní Iberus nežádá v o dotace poprvé. Chce z veřejných peněz například postavit hotel a kongresové centrum („Centrum geotermální energie pro občany“) za 120 milionů v Jungmannově ulici, v bývalém kapucínském konventu.
Bod byl stažen z listopadového jednání zastupitelstva, protože se většina zastupitelů shodla, že by do smlouvy měly být zapracovány body, které navrhl Jan Korytář ze Změny pro Liberec (více zde). Nicméně ani v listopadu Jiří Zeronik (opět) neodpověděl na přímý dotaz, kdo skutečně za firmou stojí a kdo si žádá nemalé prostředky ze společné kasy. Kromě Změny pro Liberec tato skutečnost nikomu nevadila a zřejmě stále nevadí. Více zde
Bod č. 5 – Rozpočet města na rok 2012
Jedny z nejdůležitějších bodů k projednání, nikoliv jen na tomto zastupitelstvu, ale v celém roce vůbec. Náměstek pro ekonomiku, který je často kritizován pro svou nízkou odbornost, Jiří Šolc z Liberce občanům, předkládá poprvé zastupitelstvu návrh rozpočtu, kterým by se mělo řídit město po celý příští rok.
Očekává se velká diskuze, opozice například kritizuje, že vedení města navrhlo rozpočet, který počítá s prodejem letiště. I přesto, že město očekává na příští rok ostatní příjmy vyšší o desítky milionů, než v loňském roce. To ale nezabránilo vedení města prosazovat razantní škrty na veřejných službách: u divadel, ZOO, Botanické, škol. Navýšení příjmů je obětováno na nárůst investiční a stavební činnosti města. Podle Změny pro Liberec navíc důvodová zpráva k rozpočtu přímo lže, když píše se v ní o poklesu příjmů o 100 mil. Kč, přitom příjmy mají růst cca o 160 mil. Kč.
Změna pro Liberec se například obávala nárůstu investiční a stavební činnosti města, proto svou podporu zvýšení daně z nemovitosti podmiňovala přijetím nových rozpočtových pravidel, aby z lepší finanční situace měli prospěch všichni a nejen některé obory.
Nepodpořením rozpočtu pohrozila i liberecká ODS, která nyní drží současnou menšinovou koalici ČSSD, Liberec občanům, Věci veřejné a části Unie pro sport a zdraví u moci v rámci tiché, opoziční smlouvy. ODS se nelíbilo zejména seškrtání prostředků pro městskou policii. Více zde
Bod č. 6 – Rozpočtový výhled na léta 2013 – 2016
Dalším projednávaným bodem je rozpočtový výhled, jehož smyslem je v zásadě zjistit, na co město a jeho organizace budou v nadcházejících letech mít prostředky.
Vedení města rozpočtový výhled předložilo ve variantě, která počítá s 3% nárůstem výdajů každý rok, což je vzhledem ke dnešní situaci poměrně optimistická představa. Je dost možné, že růst bude vzhledem ke krizi a k neustálým snahám vlády o úspory nulový. Ani optimistický předpoklad 3% růstu však nestačí k tomu, aby se dotace městským příspěvkovým organizacím (školy, divadla, domy s pečovatelskou službou, ZOO, Botanická) vrátily peníze na úroveň roku 2011 až okolo roku 2016. Hrozí, že takto dlouhodobé seškrtání výdajů bude pro kvalitu jejich služeb znamenat možná až nepřekonatelné omezení. Dotace příspěvkových organizací by tak měly dosáhnout výše roku 2011 až v roce 2016. Více zde
Bod č. 7 – Sportovní areál Liberec – dodatek ke smlouvě o půjčce
Bod, který se týká jedné z nejnákladnějších městských organizací. Nyní jde ke schválení návrh na oddlužení této organizace. Nicméně opozice varuje, že tento návrh na oddlužení spočívá v operaci s neexistujícími penězi, která městu nepřináší žádné výhody, zato značná rizika. Město ztratí možnost dostat zpět své peníze, kdyby areál jednou vydělával. Dobrovolně se tak zřekne 450 milionů.
V případě konkurzu společnosti Sportovní areál Liberec – ke kterému může snadno dojít, stačí několik nezaplacených faktur a opožděná platba od města – by městu hrozilo, že se celý městský stadion bude prodávat a město si svoje sportoviště bude muset koupit znovu nebo o ně přijde. Více zde
Bod č. 12 – Úprava zásad privatizace nemovitostí
Pozdě, ale přeci. Po usilovné kritice z opozičních řad, přišlo vedení města s novými pravidly, která mají vymezovat postup při prodeji nemovitého městského majetku.
Jednou ze zásadních změn je navrhované předkládání již „záměrů“ prodeje k hlasování na zastupitelstvu. Tím by se mělo podařit snížit administrativní náklady na prodeje nemovitostí. Zároveň dojde i k aktualizaci cenové mapy, ta současná má platnost již od roku 2004. Ještě o dva roky déle pak platí zásady prodeje nemovitostí a pozemků. Důvodem je, že se ceny pozemků a nemovitostí od roku 2002 výrazně zvýšily. Více zde