Pomalu se potvrzují slova kritiků podezřelého obchodu, který za zády nového vedení města uzavřeli po prohraných volbách odstupující představení libereckého dopravního podniku Jiří Kittner (ODS) a Jiří Richter (Demokratická regionální strana – DRS).
Ti tehdy podepsali nákup tramvaje od firmy Pragoimex za zhruba 40 milionů včetně rámcové smlouvy na odběr osmi dalších tramvají v celkové hodnotě 320 milionů korun. Dnes se ukazuje, že nová tramvaj se nevejde k nástupním ostrůvkům ani do haly depa.
Jako první přinesl informaci Liberecký deník. Tramvaj, jejíž nákup potichu posvětil čerstvě odstoupivší primátor Kittner, byla zakoupena jako skládanka z jednotlivých dílů. Už samotný nestandartní nákup prodeje budil kritiku. Smontovat ji museli až liberečtí dopraváci.
Jenže brzy zjistili, že tramvaj je na rozměry libereckého depa (resp. vstupních dveří) až moc široká. Tramvaj je kvůli tomu již poškozená – podle provozně technického ředitele Ludvíka Lavičky DPMLJ má na levém boku asi dvoumetrovou rýhu. Přebudovat se bude muset i několik tramvajových zastávek, jelikož nízkopodlažní tramvaj má širší profil než některé hrany nástupních ostrůvků. Podle Ludvíka Lavičky se překážky už podařilo odstranit.
Tramvaje by měly liberecký dopravní podnik přijít na 320 milionů korun. To vše za situace, kdy dluhy a další závazky DPMLJ totiž dosahují téměř čtvrt miliardy korun. Velikou kritiku sklidilo rovněž výběrové řízení na kupované tramvaje. Podle opozice i odborníků bylo ušité na míru právě dodavatelské firmě, se kterou DPMJ předem jednal.
Celý nákup, jak se dnes ukazuje problémových, tramvají se odehrál nedlouho po volbách 2010, kdy ještě v představenstvu DPMLJ figuroval Jiří Kittner a Jiří Richter, ač bylo jasné, že budou za nedlouho odvoláni. Řadě kritiků se také nelíbil způsob, jakým byl prodej proveden, tedy za zády nového vedení (tehdy s primátorem Janem Korytářem v čele), ale i závazek jako takový. Richterova DRS se dokonce do nového zastupitelstva ani nedostala. Tato strana, fungující jako „béčko“ ODS, byla do značné míry umělým konstruktem zdejších na politiku napojených podnikatelských kruhů, který měl pomoci udržet ve městě staré mocenské struktury.
Nově nakoupené tramvaje jsou navíc prototypem, který nikde jinde nejezdil. Alarmující je také skutečnost, že dopravní podnik už jednou prototyp tramvaje za desítky milionů vyvíjel a vůz dodnes stojí nepoužívaný v depu jako pomník špatného rozhodnutí, za které, jak je zvykem, nenesl nikdo odpovědnost.
Společnost Pragoimex, která tak zadluženému dopravnímu podniku tramvaje dodává se rovněž stala sponzorem Bílých tygrů Liberec, který patří zdejší firmě svázané s ODS – stavební společnosti Syner (S group holding). Podobně se stávají sponzorem Bílých tygrů další firmy, které u města, kraje či společnostech jim patřících získávají významné veřejné zakázky, dotace nebo jiné výhody. Jsou to například A.S.A., Eltodo, Busline, Geoprint nebo právě zadlužený Dopravní podnik města Liberce.
Společnost Pragoimex se rovněž stala sponzorem jabloneckého fotbalového klubu FK Baumit Jablonec, který patří šéfovi českého fotbalu a jabloneckému zastupiteli za ODS Miroslavu Peltovi (alespoň na chvíli – její jméno bylo ze stránek FK Jablonec rychle staženo). Miroslav Pelta spolu například s majiteli Syneru tvoří tým hokejového mužstva Northern Stars , kde vedle podobných podnikatelů, kteří získávají často tučné veřejné zakázky, lze nalézt i politiky ODS či TOP 09. Jmenujme Radima Ziku či někdejšího kandidáta na primátora za TOP 09 Luďka Nečesaného. Akcí Northern Stars se rovněž rád účastní současný kandidát ODS na prezidenta republiky Přemysl Sobotka.
O nutnosti sponzorovat Bílé tygry, pokud chce podnikatel v Liberci získat zakázku z veřejných zdrojů (ve formě subdodávky), hovořil již před třemi lety pro Českou televizi jihočeský podnikatel, který tento požadavek odmítl.
Situace kolem podivného nákupu nových libereckých tramvají i sponzoringu Bílých tygrů zaujala i Reportéry ČT – na jejich reportáž se můžete podívat.
s využitím zdrojů Jaroslav Tauchman