Starostové uzavírají koalice s ANO. Obviňují z toho ostatní

Letošní nové volební období v Libereckém kraji začíná kuriózně. Starostové se napříč Libereckým krajem spojují se svým mediálně největším nepřítelem – hnutím ANO Andreje Babiše. Přestože na „efektu Antibabiš“ mají postavenu značnou část své voličské podpory. V Liberci tak z vytvoření koalice obviňují opozici.

STAN/Starostové pro LK se s ANO dohodlo na koalici v Liberci, v České Lípě se ANO spojilo s místním hnutím Starostů Živá Lípa a v Semilech dlouholetá starostka ze STAN/Starostů pro LK Lena Mlejnková vyjednala podporu ze strany ANO a jeho účast na koaliční vládě.

Přitom jsou to právě STAN/Starostové, kteří se staví do role hráze proti Babišovu hnutí. V Liberci se například městskou zastupitelkou za Starosty stala krajská zastupitelka Anna Provazníková, která byla mluvčí Milionu chvilek pro demokracii.

Milion chvilek pro demokracii před parlamentními volbami svolával i v Liberci hlasité demonstrace, kde kritizoval korupční kauzy a komunistickou minulost tehdejšího premiéra Andreje Babiše. Korupční kauzy a komunistická minulost čelných libereckých Starostů ale zdejším „chvilkařům“ nikdy nevadila. Dnes se dokonce v barvách Starostů spojují s ANO do koalic.

Na to ale ne všichni voliči Starostů reagují pozitivně. „Za poslední rok přece každý mohl vidět, že to je ve své podstatě protistátní organizace (míněno ANO-pozn. red.). Babiš nevynechá příležitost, aby hodil vládě klacek pod nohy. Jemu vůbec nejde o politiku. To by nehrál v Jihlavě divadlo, ale podpořil by své kandidáty tam, kde to mělo smysl. Určitě jste také četl další reakce na tu koalici. Lidem se to nelíbí. Otázka, co jsou ochotni udělat pro to, aby té koalici zabránili?“ myslí si fanoušek Starostů Petr Praus na sociálních sítích.

Hejtman a šéf STAN/Starostů pro LK Martin Půta má na vytvoření liberecké koalice jeho Starostů s ANO jednoduchou odpověď: Může za to opozice.

„Chtěli jsme stejně jako ve vedení Libereckého kraje vládnout bez ANO. Jenže pro část LOL! jsou Starostové třídní nepřítel a pro část ODS byl nepřijatelný Jaroslav Zámečník jako primátor. Chtěli nás obejít, smutný přîběh. Vyhráli jsme volby, odpovědnosti za fungování Liberce se vzdát nechceme,“ vysvětlil své postoje hejtman Libereckého kraje.

Podle kuloárních informací je ale věc prostší. Vedle toho, že po volbách jednala téměř každá strana s každou - a STAN/Starostové pro LK jednali i s SPD, což ostatní odmítali, hraje v povolebním vyjednávání významnou roli další moment.

Půta, který má neoddiskutovatelný vliv v Liberci, kde sice nebyl zvolen, ale zdejší Starostové jsou k němu v submisivním postavení, dohodl koalici s ANO. Podle kuloárních zdrojů by zatím by mohla být nabídka opětovná koalice s ANO po krajských volbách za dva roky. Podle dalších zdrojů z ANO se také politici z Babišova hnutí obávali zavření finančních kohoutků z Libereckého kraje, který od státu čerpá daleko větší prostředky než Liberec a v případě, že by u moci v Liberci nebyli Půtovi Starostové, tak by takový scénář pro město pod Ještědem hrozil.

Půtův argument odmítá volební lídr LOL! Jaromír Baxa. „Pro malou stranu, navíc lokální, je koalice s velkým partnerem vždycky větší risk než pro stranu velkou. Úspěchy si obvykle připíše hlavně strana, která má primátora, neúspěchy se na menšího partnera snadno hodí. Zrovna vrcholní představitelé SLK jsou v házení viny na jiné experti, jak na kraji, tak na městě,“ uvedl Baxa v reakci na zdůvodňování vzniku koalice STAN/Starostové pro LK a ANO.

Přidat komentář (9 Komentářů)
Rekonstrukce státu

Rekonstrukce státu se ohrazuje proti účelovému tvrzení, že expresní projednávání “rekonstrukčních” zákonů vychází vstříc jejím požadavkům.

U složitých norem, jako je zákon o státní službě, je krajně rizikové připravovat klíčové pasáže novely teprve pozměňovacími návrhy v parlamentních výborech.

Doporučení Rekonstrukce státu k novelizaci zákona o státní službě

Za vzniklé situace považujeme za zásadní, aby koaliční strany představily konkrétní postup při dopracování služebního zákona. K projednání novely by měly být přizvány i opoziční strany. Mělo by dojít ke zpracování analýzy finanční náročnosti a vytvoření konkrétního plánu implementace zákona. Koaliční strany by měly připravit a podpořit jediný komplexní pozměňovací návrh, aby ve třetím čtení nedošlo k nepřehlednému „cupování“ novely individuálními pozměňovacími návrhy.

Rekonstrukce státu hned po volbách doporučila politickým stranám, aby ustavily pracovní skupinu ze zástupců stran a odborníků, která by novelu služebního zákona dopracovala. Je zavádějící tvrdit, že by na expresní přijetí zákona tlačila Rekonstrukce státu nebo jej vyžadovala  Evropská komise.

Dílčí doporučení

  • K zákonu je potřeba připravit chybějící analýzu finanční náročnosti, která by například umožnila reálné nastavení platových podmínek pro úředníky.
  • K zákonu musí vláda připravit důkladnou implementační strategii, která stanoví na přechodné období několika let, jak bude zákon uváděn v praxi a mj. zajistí, aby v přechodné době mohli do státní správy přijít jednak kvalitní úředníci, kteří státní správu v uplynulých letech opustili, i noví profesionálové.
  • Vláda musí předložit konkrétní návrh mechanizmu odměňování úředníků, které by správně mělo být závislé na výkonu a nikoliv na loajalitě k politické moci. Návrh by měl jednak motivovat kvalitní odborníky pro práci ve veřejné správě, jednak bez něj není možné kalkulovat finanční náročnost zavádění zákona.
  • Jmenování úředníků po dohodě ministra a generálního ředitele státní služby považujeme za přípustné pouze na nejvyšší úrovni. Z návrhu novely je proto potřeba odstranit pasáž, která ponechává jmenování všech (i nižších) vedoucích úřednických funkcí (vedoucí oddělení až ředitel sekce) ministrem.
  • Současný návrh zavádí šestileté funkční období pro generálního ředitele státní služby a možnost bezdůvodného odvolání vládou se souhlasem prezidenta. Jako druhý ústavní orgán doporučujeme místo prezidenta spíše Senát, na němž není vláda závislá.
  • Zákon by měl zavést jednotnou metodiku pro hodnocení práce úředníků a dát úředníkům možnost obrany proti nesprávnému nebo politicky motivovanému hodnocení ze strany nadřízeného (odvolací mechanizmus) a umožnit ochranu whistleblowerů.
  • Zákon by měl být konzultován s opozicí, protože jde o systémovou změnu celého fungování státní exekutivy.

Doporučení Rekonstrukce státu k návrhu zákona o registru smluv

Návrh zákona o registru smluv považujeme za kvalitní a doporučujeme jeho další projednávání. Doporučujeme uspořádat pracovní seminář poslanců a odborníků, který by se věnoval dvěma bodům, o kterých se v souvislosti se zákonem vede debata, a sice právním důsledkům tzv. sankce neplatnosti a také dopadu zákona na právnické osoby ovládané státem a samosprávami. Na základě našich dosavadních analýz nicméně předpokládáme, že zásadní úprava návrhu nebude potřeba. Zdůrazňujeme, že většina námitek vychází z neznalosti připravené právní normy.

Doporučení Rekonstrukce státu k návrhu novely Ústavy

U novely Ústavy rozšiřující kontrolní pravomoci NKÚ vznikla kontroverze, protože zároveň omezuje možnosti NKÚ kontrolovat účelnost dotací pro místní samosprávu (stále může kontrolovat zákonnost). Problém vznikl tím, že současný návrh zákona reagoval na požadavek senátorů omezit kontroly v obcích a krajích na pouhou kontrolu zákonnosti. Toto řešení odpovídá i bodům v prohlášení Rekonstrukce státu.

Z odborného hlediska Rekonstrukce státu podporuje ambicióznější cíl v podobě kontroly místních samospráv v plném rozsahu, jak doporučuje i Limská deklarace. Nad touto otázkou by měla být zahájena debata ve výborech za přítomnosti zástupců NKÚ. Pro širší kontrolu obcí a měst je potřeba souhlas Senátu, který nemůže při změně Ústavy Sněmovna přehlasovat.

Pokud politické strany i v Senátu podpoří kontrolu obcí a krajů v plném rozsahu, lze současný návrh upravit tak, aby ambicióznější cíle splňoval.

Doporučení Rekonstrukce státu k návrhu novely jednacího řádu

Také u novely jednacího řádu doporučujeme umožnit další projednávání návrhu.

Podrobné aktualizované informace k jednotlivým zákonům najdete na webu www.rekonstrukcestatu.cz.

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“ 

                                                                                                                                                       

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;