Náš Liberec již dlouhé roky upozorňuje na katastrofální situaci v centru města, které se dávno proměnilo, zejména v dopoledních hodinách, na parkoviště. Jaroslav Zámečník, který je primátorem za Starosty od roku 2018, chce nyní situaci řešit. Na zastupitelstvu k tomu proběhla vášnivá diskuse.
Liberecké centrum je, zejména v první půli dne, jedno velké parkoviště. Vzhledem k benevolentnímu přístupu města do něj vjíždějí nejen místní obchodníci a jejich zásobování, ale i roznáškové služby nebo prostě ti, kteří nechtějí platit parkovné a historické centrum Liberce a jeho pěší zóny se pro ně stává parkovištěm zdarma nebo prostě průjezdnou trasou.
Po sedmi letech se na to rozhodlo reagovat i vedení města, které má například od roku 2019 zřízenou Kancelář architektury města a od roku 2022 zde dokonce funguje i náměstek pro veřejný prostor, kterým je Jiří Janďourek (STAN/Starostové pro Liberecký kraj).
Od prvního dubna začne v Liberci fungovat vyhláška, která stanoví, že do pěších zón v centru Liberce bude možné vjet pouze v časech do 10 hodin dopoledne a následně až od 20 do 22 hodin večer. Existují ovšem i výjimky ze zákona, například pro osoby, které se v místě starají o zdravotně postižené.
Takový přístup se ovšem nelíbí obchodníkům, kteří mají v centru své krámky a živnosti. Poukazují na to, že takto plošně zaváděná opatření, která, dle nich neberou ohled na místní malé krámky a živnosti, pro ně mohou být likvidační. Na včerejším zasedání Zastupitelstva města Liberce jich přišlo přišlo vyjádřit nesouhlas s novou vyhláškou hned několik.
Lenka Švedlárová, která v má krámek s dárkovým zbožím na 1. máje, uvedla: „Mám tady živnost 20 let, vyrábím dárkové zboží, které rozvážím po celé republice, a tak mám přehled, jaká je situace jinde. Někde, kde došlo k zákazům vjezdu, jako například v Českých Budějovicích nebo Jindřichově Hradci vedla situace k tomu, že řada krámků zkrachovala,“ uvedla Lenka Švedlárová. „Jinde to řeší například vydáním kartiček pro vjezd obchodníků, nahlášením městské policii a podobně. Nevím, jestli si to uvědomujete, ale omezuje tím nejen nás, ale i zákazníky. Ti to těžko stihnou do desíti do rána,“ dodala.
„Jsem podnikatelka a již 18 roků provozuji obchod s dámskou módou, posledních deset let v Moskevské ulici. Od dopravců již tři týdny do našich zásobovacích dopravců slyším, že k nám nebudou moci dovážet,“ uvedla podnikatelka z centra města Jitka Weiss. „Já chápu situaci například s dovážkovými služby jídel. Jejich řidiči nerespektují pravidla, jsou často neohleduplní a neomalení a že je potřeba jí zamezit, ale plošná opatření, která s obchodníky nikdo nekomunikovala povedou nejen k jejich konci, ale k dalšímu umrtvení centra města, „dodala.
Primátor Jaroslav Zámečník uvedl srovnání vjezdu na pěší zóny u podobně velkých měst, ze kterého vyšlo, že Liberec má povolený vjezd na pěší zóny nejdéle ze všech srovnatelných. Primátor také uvedl, že jej na situaci ohledně počtu aut kolem radnice, v Pražské a Moskevské upozorňovali občané i v místě podnikající obchodníci.
„My jsme řešili náměstí Dr. Beneše, které se stávalo do jedenácti hodina parkovištěm a já jsem se z podnikatelského zákulisí dozvěděl, že si to mnozí vykládají tak, že se do jedenácti hodin dá parkovat zadarmo,“ uvedl primátor Zámečník. “ A to se náměstí do auta začíná vyklízet až po jedenácté a většina z nich jezdí dolů Pražskou, ten stav byl už opravdu příšerný a my jsme na to dostávali už mnohá upozornění od občanů,“ dodal Jaroslav Zámečník, který je ve funkci sedmý rok.
Na vystoupení občanů i primátora reagovali i ostatní zástupci politických stran. „Já jsem rád, že to konečně chcete řešit, protože zrovna okolí radnice a Pražská už nemá s pěší zónou moc společného,uvedl zastupitel opozičních Zelených/Liberce otevřeného lidem Jaromír Baxa. „Možná by bylo dobré se s lidmi bavit o věcech, kterých se jich týkají, protože si je akorát naštvete,“ dodal Baxa.
Celá vzrušená debata kolem pěší zóny v historickém centru Liberce trvala dvě hodiny. Parkování a volný vjezd aut do centra města prosadil v roce 2017 primátor Tibor Batthyány, a to za podpory Starostů a ODS. V roce 2018 převzali moc ve městě Starostové v koalici s ANO a ODS a problém s parkováním u radnice dál kumuloval. Řešení vedení města v čele s primátorem předkládá až v roce 2025.
Náš Liberec na tuto situaci, kdy je z centra parkoviště zhusta zneužívané bezohlednými řidiči, kteří nejsou ani místními obchodníky ani zásobovacími službami, například ale upozorňuje již drahné roky.