Včera uplynulo deset let od obvinění hejtmana Martina Půty z korupce a zneužívání pravomocí. Hejtman vyjádřil svou nespokojenost nad délkou trvání celé záležitosti. V minulosti přitom i on sám kauzu protahoval. Největší zdržení ovšem jde na vinu absurdního rozhodnutí předchozího soudce, které i Půta vítal.
„Dnes je to přesně deset let od chvíle, kdy mě obvinili. Z něčeho, co jsem neudělal, co se nestalo a k čemu ve spisu nejsou žádné důkazy. Kdybych tenkrát začal stříhat metr v očekávání, že se to přece vysvětlí a já budu očištěn, rozstříhal bych jich už 24. Zítra (v úterý) ale začnu stříhat metr doopravdy. Pokud se opět nestane nějaká administrativní chyba, komplikace nebo se justiční systém zase nesmyslně na rok a půl nezastaví, tak do konce února padne rozsudek,“ uvedl hejtman Martin Půta (STAN/Starostové pro Liberecký kraj) včera na síti X.
Kauza se táhne již deset let, největší zdržení přineslo rozhodování původního soudce Petra Neumanna, který například po celou dobu líčení nechal před soudem číst odposlechy, aby je, po letech, v závěrečný den soudu shodil ze stolu jako nezákonné.
Neumann také osvobodil i ty obžalované, kteří se k vině během procesu přiznali s podivným odůvodněním, že například „chtěli být zajímaví“. Rozsudek Petra Neumanna, známého divákům bývalé televize holdingu S group (dnes SYNER Group) z popularizačních pořadů, naprosto odmítl a zrušil Vrchní soud, podobně jako v případu tunelování městského majetku na Ještědu politiky liberecké ODS, kde mu předsednictví senátu muselo být dokonce odebráno.
Soudce Neumann po osvobozujícím rozsudku pro hejtmana a další v kauze rozkrádání evropských dotací odešel do důchodu. Neumannův kontroverzní, následně zrušený, verdikt, ovšem hejtman Půta i jeho příznivci vítali a brali jej jako doklad jeho neviny.
Nebyl to ale jediný případ prodlužování procesu. Protahování případu měli nejvíce na svědomí obžalovaní, kde zejména společnost hlavní z nich – společnost Metrostav stále předvolávala nové svědky a znalce.
Ale i libereckému hejtmanu Půtovi se povedlo proces protáhnout, když v roce 2018 dosáhl posunutí jeho začátku na termín až po tehdejších komunálních volbách, když půl roku, až do začátku procesu, mlčel o tom, že jednou z přísedících je žena jeho významného stranického kolegy. Jak doložil Náš Liberec, obžalovaní znali složení senátu již v březnu 2018, hejtman s touto námitkou ovšem přišel až na začátek soudního líčení – v září téhož roku.
Hejtman rovněž, ještě před začátkem procesu, využíval svých práv a napadal práci policie a státního zástupce a žádal, aby byl zbaven obvinění a posléze žaloby. I to nemalým způsobem protáhlo celou věc, o které hejtman opakovaně tvrdí, že si přeje její co nejrychlejší průběh.
V celém případu jde zejména o rekonstrukci kostela sv. Máří Magdalény v Liberci, kterou za 65 milionů prováděla společnost Metrostav, která jej zcela nestandardně předfinancovala. Obžaloba má za to, že projekt byl předražený o 23 milionů korun a část z toho měla jít na úplatky mezi síť úředníků a politiků, kterou ovládal Metrostav.
Poté, co se (opět- před novám soudcem procesu) přiznali první obžalovaní v procesu – bývalý politik liberecké ODS a jednatel společnosti, která kostel vlastnila a žádala na něj dotaci, Jiří Zeronik, který za úplatu zmanipuloval výběrové řízení pro Metrostav (de facto jej nechal v rukou samotného Metrostavu) a Libor Turský, majitel jedné z subdodavatelských firem, který pro Metrostav zase vystavoval fiktivní faktury, aby se zakázka prodražila, rozhodl se doznat i Metrostav. Soudce Pavel Pachner ale jeho dohodu se státním zástupcem nepřijal.
Metrostav přitom státní zástupce viní jako hlavního aktéra kauzy, který měl vše od začátku v rukou a uplácel i liberecké úředníky a politiky, v čele s hejtmanem Martinem Půtou. Ten ale odmítá a vše označuje za spiknutí policie a státního zástupce proti němu, aniž by kdy k takto silným výrokům přinesl nějaké důkazy.
I přiznání Metrostavu označuje Půta a jeho právní zástupci za účelové s odůvodněním, že Metrostav chce zpátky k veřejným zakázkám. Přitom na úrovni kraje i města, který ovládají Půtovi Starostové, získávají dceřiné společnosti Metrostavu největší stavební zakázky jako na běžícím páse.