Před několika dny obletěla liberecký mediální svět zpráva, že Liberec dá 2,4 milionu korun za nové vytvoření designové studie pro novou lanovku na Ještěd. Zajímavé je ale sledovat, jak se vybíral vítěz soutěže a jak byla realizována celá zakázka.
„Liberecká lanovka je náš městský drahokam a celá má úzký vztah k budově Ještědu, tak k samotné značce města, takže my samozřejmě dáme na to, aby i lanovka měla skutečně kvalitní design, protože si to zaslouží,“ uvedl na tiskové konferenci před několika dny náměstek primátora pro architekturu a veřejný prostor Jiří Janďourek ze STAN/Starostů pro Liberecký kraj, který měl výběr designéra na starosti.
Rada města se pak na základě předložených nabídek rozhodla, že zakázku pro městu bude realizovat společnost Anna Marešová designers, s.r.o. A to za částku 2 407 900 Kč, respektive 1 990 000 Kč bez DPH.
Osloveny byly tři společnosti (podle vlastní směrnice to má být 5 firem, nicméně u speciálních případů lze tento počet snížit na základě odůvodnění) , u kterých bylo zřejmé, že se designu v tomto směru věnují.
Podle zjištění naší redakce to byla následující designerská studia. Studio Divan design: 3 150 000,- Kč bez DPH a celkový počet hodin práce celého týmu: 1530 hodin. Studio Anna Marešová design: – 1 990 000,- Kč bez DPH a celkový počet hodin práce celého týmu: 1327 hodin Studio Jakub Vlkavec: 296 000,- Kč bez DPH a celkový počet hodin práce celého týmu: 320 hodin.
Jak bylo zmíněno, vyhrála společnost Anna Marešová designers, s.r.o. s částkou těsně pod dva miliony korun. Studio Jakub Vlkavec bylo, dle vyjádření radnice, vyloučeno pro „podezřele nízkou“ nízkou částku.
Co ale může být zajímavé, je skutečnost, že celá zakázka se od začátku posuzovala jako zakázka malého rozsahu třetí kategorie dle vlastních směrnic pro zadávání veřejných zakázek.
„Na základě schváleného postupu poradou vedení byly poptány 3 designerská studia, která mají zkušenosti s výrobní dokumentací a navrhováním veřejných dopravních prostředků. A to formou průzkumu trhu. Všechna 3 designerská studia doložila reference se zkušeností s navrhováním designu veřejných dopravních prostředků a předložila i ocenění v designerských soutěžích,“ uvedl na dotaz mluvčí libereckého magistrátu Tomáš Tesař.
Neméně zajímavé ale je , že do této zakázky jsou ohraničeny částkou 2 000 000 Kč bez DPH, tedy o pouhých deset tisíc korun více, než byla vítězná částka, kterou navrhla společnost Anna Marešová designers, s.r.o.
Nová lanovka by měla začít fungovat, dle vyjádření náměstka Jiřího Janďourka, v roce 2029. Město počítá, na základě vlastní ekonomické analýzy, že vybudování lanovky si vyžádá 360 až 440 milionů korun. Vedení města rovněž upřednostnilo princip velkokapacitní lanovky, před kyvadlovou, jejíž zachování si původně přála veřejnost. Tato lanovka „tramvajového typu“ by měla pojmout až 100 lidí najednou.