Ikarův pád libereckým nádražím

V Liberci se péči o veřejný prostor příliš nedaří. Co ale zanedbává radnice, nahrazují občanské aktivity. Jedním z příkladů instalace sochy Ikara na libereckém nádraží, kterou připravil a realizoval Spolek za estetiku veřejného prostoru.

V prostorách hlavní haly libereckého nádraží je od konce června k vidění socha českého sochaře Rudolfa Svobody Ikaros. Socha odkazuje na známý příběh z řecké mytologie, který má svou symbolickou rovinu.

Rudolf Svoboda byl český sochař, restaurátor, medailér a pedagog. Narodil se 24. listopadu 1924 ve Velkém Rovném. Vysokoškolská studia absolvoval na Akademii výtvarných umění v Praze. Po skončení studia působil na AVU jako odborný asistent ve speciální sochařské škole. Poté se plně věnoval monumentální i komorní sochařské tvorbě. První samostatnou výstavou se představil veřejnosti v roce 1958 a již tehdy zaujal svým opravdovým lyrickým projevem.

Socha Ikaros byla původně umístěna v menze pražské koleje Větrník, jejíž výstavba probíhala v letech 1968– 1974. „V roce 2020 se schylovalo k demolici objektu a nám se po dohodě s developerem podařilo sochu získat a dopravit do Liberce,“ vysvětluje Jindřich Gubiš ze Spolku pro estetiku veřejného prostoru.

Svobodův Ikaros v hale libereckého vlakového nádraží

Ostatně v Liberci je Svoboda i spoluautorem, dnes již odstraněného, památníku Osvobození na dnešním Štefánikově náměstí, kterému vévodila jeho socha Rudoarmějce. Ta se ale podle Jindřicha Gubiše celkové tvorbě Rudolfa Svobody , která byla většinou poetická a abstraktní, vymyká svou schématičností.

Daleko více typická je pro Svobodu abstraktní tvorba, kterou představuje právě Ikaros umístěný na liberecké nádraží. „Přáli jsme si, aby byl Ikaros opět vystaven zrakům veřejnosti, a jsme rádi, že se tak stalo symbolicky ke sto letům od narození jeho autora,“ dodává k instalaci Jindřich Gubiš.

Íkaros byl synem geniálního stavitele a vynálezce Daidala, který pro krétského krále Mínoa stavěl labyrint na Krétě pro obludného Mínotaura. Král byl stavbou tak nadšen, že nechtěl Daidala i jeho syna Íkara propustit ani poté, co hrdina Théseus krvelačnou obludu s býčí hlavou a lidským tělem zabil, aby nemohli tajemství labyrintu prozradit.

Daidalos proto vyrobil dva páry křídel s pery spojenými roztaveným voskem. Synovi přikázal, aby jej následoval a nespouštěl z očí, ale také, aby nelétal moc nízko, aby se mu křídla nepromáčela ani moc vysoko, aby se naopak vosk nerozpustil. Mladičký Íkaros ale otce neposlechl a chtěl letět výše ke slunci. Vosk se na perutích se ale rozhřál a vzduchoplavec se zřítil do moře, které v těch místech nese jeho jméno.

Subscribe
Upozornit na
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Klidné svátky vánoční, plné pohody a štěstí ze srdce přejeme všem našim čtenářům, příznivcům i těm, kteří s námi nesouhlasí a polemizují. Ať již
Jako nemístný přístup hodnotí někteří politici skutečnost, že rektor Technické univerzity Liberec Miroslav Brzezina měl na pietní akci za oběti loňských vražd na Filosofické
Mělo být hotovo do konce roku, ale bude až v létě. Nákladná rekonstrukce propustku, který má zpříjemnit lidem přístup k liberecké aréně, nabírá zpoždění.
Koalice ultrapravicových stran a KSČM, sdružená pod značku Stačilo!, se nedostala do zastupitelstva Libereckého kraje o pouhých devět hlasů, s čím se nechtěla a