Krajské volby se pomalu blíží a politici vytahují své trumfy do kampaně. V Liberci i na kraji vládnoucí Starostové slibují, že zajistí rychlý vlakový spoj s Prahou. Jenomže to má to háček. Říkají to samé již tři volební období. Bez výsledků.
Letos vystupují v Libereckém kraji úspěšní Starostové hejtmana Martina Půty pod značkou „Letokruhy“, která připomíná voličům, že v kraji vládnou již 12 let. Nebude ale od věci některé z nich počítat poctivě.
„Do Prahy za 69 minut“ je jedno z prvních volebních hesel STAN/Starostů pro Liberecký kraj, kteří v těchto dnech odstartovali svou kampaň v Malé Skále. Tato informace vychází ze Studie proveditelnosti trati Mladá Boleslav – Turnov – Liberec – státní hranice, kterou na začátku letošního roku zveřejnila ovšem státní Správa železnic a nikoliv Liberecký kraj, jemuž Starostové vládnou od roku 2012.
„Jsem rád, že modernizace vlakového napojení našeho kraje na Prahu má již konkrétní podobu,“ uvedl k tomu začátkem února Martin Půta, hejtman Libereckého kraje ze STAN/SLK. Jenomže tato studie nejen že není dílem kraje, ale je zajímavé sledovat, jak se předvolební sliby o rychlém železničním spojení opakují již 12 let. Pojďme si některé z nich, napříč třemi volebními obdobími, kdy je Martin Půta hejtmanem, připomenout.
Na jaře 2013 vystoupil na tiskové konferenci k situaci na železnici hejtman Martin Půta a jeho spolustraník a náměstek pro dopravu Vladimír Mastník. Oba muži byli ve funkci sotva půl roku a slibovali změny ve přístupu kraje směrem k železničnímu spojení.
Zlepšení železnice Liberec – Praha bylo prezentováno jako hlavní dlouhodobý cílem Libereckého kraje. „Liberec je jediným sídelním městem kraje ČR, které nemá kvalitní a konkurenceschopné železniční spojení s hlavním městem!“ uvedl v dubnu 2013 Vladimír Mastník, člen rady pověřený řízením resortu dopravy ze STAN/SLK.
Cesta vlakem Z Liberce do Prahy byla pro Martina Půtu prioritou i před krajskými volbami 2016, kdy poprvé úspěšně obhájil post hejtmana.
„Naším zájmem je, aby se cestující z Liberce do Prahy dostali vlakem rychleji než za hodinu. Je to obdobný standard jako mají velikostí srovnatelné Pardubice nebo Ústí nad Labem,“ uvedl v rozhovoru pro Mladou frontu hejtman Libereckého kraje Martin Půta v srpnu 2016.
Po čtyřech letech se nic nezměnilo, ale i v roce 2020 hejtman Půta sliboval zlepšení. Takto mluvil například v debatě na ČT před krajskými volbami v roce 2020: „Je jeden z největších neúspěchů Československa za 102 let existence, že páté největší město v zemi – aglomerace, která má s Jabloncem a přilehlými městy 160 tisíc obyvatel – nemá normální železniční spojení. Nemluvím o VRT, která by jezdila 300 kilometrů v hodině, ale o normálním vlaku, který pojede 120 a mezi Libercem a Prahou pojede hodinu.“
Je rok 2024, ve kterém se opět konají krajské volby, ve kterých STAN/SLK s Martinem Půtou v čele chtějí uspět a opět zní sliby o hodinové cestě vlakem mezi Libercem a Prahou. „Jet z Liberce do hlavního města vlakem nedávalo cestujícím už nějaký ten rok žádný smysl, protože tím ztratili tři hodiny času. Vlaky na této trati nejsou vůbec konkurenceschopné. Dlouhodobě jsme proto volali po změně,“ uvedl letos v únoru k situaci Martin Půta.
foto: Ministerstvo dopravy