V Liberci se otvírá parkoviště na Pastýřské ulici za téměř 55 milionů korun. Stavba se nejen prodražuje, ale za pozornost stojí podivné zdůvodnění žádosti o dotaci z Evropské unie, která stavbu zaplatila.
Chcete se v Liberci dostat k radnici? Tak zaparkujete na parkovišti v Pastýřské, vrátíte se k bazénu na stanici MHD a pojedete autobusem jednu zastávku Rumjancevovou ulicí k radnici..
Že je to nesmysl? Možná. Ale přesně takto město Liberec pod vedením koalice STAN/Starostů pro Liberecký kraj, ANO a Pirátů (s podporou ODS a SPD) čerpá dotace z Evropské unie. Respektive takové má zdůvodnění pro systém Park and ride (P+R), který je podmínkou pro získání finančních prostředků z EU, která tak chce pomoci odlehčit centrům měst od osobní automobilové dopravy.
„Při stávající kapacitě a obsazenosti (stávající provizorní počet parkovacích míst vyšší než návrh parkoviště dle projektové dokumentace) je hodnota využití provizorního parkoviště cca 70% v systému P+R,“ píše se ve studii od společnosti JAP Projekt, kterou zaplatilo město a která slouží jako podklad žádosti pro dotaci.
Situace s podivným zdůvodněním žádosti o evropské miliony připomíná nedávno otevřený parkovací dům u Libereckého kraje. Ten se během pěti let prodražil čtyřikrát, stojí, na rozdíl od P+R parkovacích domů v jiných městech v centru obce, rovněž jej stavěl Metrostav DIZ a jak ukázal například server zdopravy.cz, anoncovanému systému P+R vůbec neslouží a celé zdůvodnění bylo jen fintou na dotaci.
Žádost o dotaci má také svého externího administrátora. Není jím jím nikdo jiný než bývalý kontroverzní úředník magistrátu Michal Vereščák, respektive jeho společnost PortaSys. Té za administraci dotace na parkovišti v Pastýřské zaplatila radnice zhruba 630 tisíc korun.
Vereščákovo jméno se objevuje také v případě neustále se prodražující zakázky na rekonstrukci budovy URAN, kde měl mít výběrové řízení, dle policie, v rukou majitel Syneru Petr Syrovátko, ale i u soudu v souvislosti potvrzeným rozkrádáním evropských dotací ze strany Metrostavu při rekonstrukci kostela sv. Máří Magdalény, kde je obžalován i hejtman Martin Půta (STAN/Starostové pro Liberecký kraj).
Celá akce, jejíž součástí je vybudování parkoviště v prostorách bývalého hřiště u policejní služebny a části nové silnice k zastávce u plaveckého bazénu na Tržním náměstí, byla dotována z Evropské unie a měla stát 52 milionů korun.
Nakonec ale stála téměř 55 milionů, což umožnily čtyři dodatky ke smlouvě, které realizátorské firmě, kterou je v Liberci oblíbená společnost Metrostav DIZ, odsouhlasilo současné vedení města.
Původně se také počítalo s výrazně levnější variantou. Ještě v roce 2022 měla stát de facto identická rekonstrukce parkoviště v Pastýřské 30 milionů korun. Nicméně dnes se využilo možnosti získat zmíněnou dotaci na P+R a akce se pojala jako jedna zakázka navázaná na plánovou rekonstrukci Tržního náměstí, o které současné vedení města mluví od roku 2019. Ostatně samotnou Novou pastýřskou slibuje od té doby rovněž.
Nové parkoviště, kde se kapacita parkovacích míst nížila zhruba o čtvrtinu, by mělo být v provozu od července. Po úpravách budou vozy stát na dlažebních kostkách a přibyl tam i chodník ve směru k Sokolské ulici i na druhou stranu k Tržnímu náměstí. Je tam také vysázená alej se zhruba 30 stromy. „Uplatnili jsme tam v Liberci poprvé prvky modrozelené infrastruktury,“ řekl ČTK náměstek primátora pro architekturu, veřejný prostor a stavby Jiří Janďourek (STAN/Starostové pro Liberecký kraj), který za realizací stojí.