Za lanovku na Ještěd chtějí České dráhy 35 milionů

Liberecká radnice se dohodla se zástupci Českých drah na odkupu dnes nefunkční lanovky na Ještěd. Město by mělo zaplatit 35 milionů. Podstatně nákladnější ale budou nákupy na její zprovoznění. Ty se mají vyšplhat na stovky milionů. Liberec navíc v současnosti zvažuje tři varianty.

Cena, kterou Liberec nakonec dojednal, je oproti předpokladům nižší. Ještě na začátku letošního roku České dráhy, kterým lanovka patří, podle aktuálního vyjádření, kalkulovaly s částkou 60-65 milionů korun. Nakonec by to mělo být 35 milionů.

 Výsledná cena za odkup pozemků a zbylého nemovitého a movitého majetku lanové dráhy vzešla z revizního posudku. „Cena stanovená v revizním posudku byla v určitém intervalu od do. Takže jsme se dohodli, že půjdeme takzvanou střední cenou,“ řekl ČTK primátor města Jaroslav Zámečník (STAN/Starostové pro Liberecký kraj).

Podle člena představenstva Českých drah Jiřího Ješety se cena podle revizního posudku pohybovala v rozmezí 32 až 38 milionů korun. S cenou 34,976 milionu korun souhlasili jak radní města, tak představenstva dopravce. „Nyní se musí dopracovat návrh smlouvy,“ uvedl Ješeta.

Nicméně celou operaci musí ještě schválit zastupitelstvo města. Primátor Jaroslav Zámečník počítá s tím, že rozhodnout by mohli liberečtí zastupitelé již v dubnu tohoto roku. Nicméně nákup lanovky nebude ani zdaleka tím nejvyšším nákladem.

Náš Liberec již v minulosti informoval, že odhadované náklady na obnovu lanovky jsou podle navržených variant mezi 290 a 500 miliony korun bez daně. A je otázka, zda by Liberec na podobnou investici vůbec měl, navíc, když se v současné době zavázal k předražené rekonstrukci plaveckého bazénu, která bude stát pravděpodobně kolem jedné miliardy korun.

Město sice už oslovilo i několik renomovaných institucí a firem, jako například Národní rozvojovou banku, Czechinvest, Technickou univerzitu v Liberci, ale i několik dalších specialistů na tuto problematiku, aby mu pomohli s vypracováním kvalitního podnikatelského záměru. Konkrétní peníze na lanovku ale zajištěné nemá.

Liberec také stále nemá jasno, jak bude lanovka vypadat. Město nechalo k lanovce, jejíž provoz nefunguje od podzimu 2021, kdy jej přerušila tragická nehoda, zpracovat studii proveditelnosti. Tu pro Liberec za necelý milion korun zpracoval ateliér SIAL. Vyšlo z ní šest, ale de facto tři modifikované varianty, jak by lanovka měla vypadat. Jejich souhrn je k vidění zde:

Nemalá část veřejnosti odmítá zejména oběžnou variantu a chce, aby ještědská lanovka byla obnovena v tradiční podobě. V Liberci vznikla petice, která se týká budoucnosti lanovky na Ještěd. Původní lanovka jezdila na ikonickou horu od roku 1933 a tvůrci petice se bojí, že ji politické vedení vymění za odlišný typ lanové dráhy, než byla ta původní kyvadlová.

Subscribe
Upozornit na
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Zastávku MHD na Tržním náměstí, jehož celý koncept souzní s plaveckým bazénem a je dílem jeho autora, slavného architekta Pavla Švancera, chce vedení města
Ve Stráži pod Ralskem má vyrůst jedna z největších průmyslových zón v České republice. Realizovat ji mají lidé ze Syneru. Jedním ze zamýšlených využití
Náš Liberec včera informoval o tom, že se vznikem nových krajských společností, které mají sloužit k provozu největší fotovoltaické elektrárny za několik miliard, nesouhlasil
Včera uplynulo deset let od obvinění hejtmana Martina Půty z korupce a zneužívání pravomocí. Hejtman vyjádřil svou nespokojenost nad délkou trvání celé záležitosti. V