Od dnešního dne funguje parkovací dům pro krajské úředníky a také trochu pro občany. Veřejnou kasu vyšel na čtvrt miliardy korun a je kolem něj řada kontroverzí.
Park and ride (P+R, česky „zaparkuj a jeď“) je forma kombinované přepravy s návazností individuální automobilové dopravy na veřejnou hromadnou dopravu. Tímto principem má být dosaženo toho, aby se zejména centra měst neucpávala osobní automobilovou dopravou, což je problém, který velice tíží i Liberec.
Park and ride na liberecký způsob
Jenomže právě v Liberci, v případě nově otevřeného parkovacího domu za 246 milionů korun, se na to jde poněkud po svém. Nejenže nový parkhaus zde primárně slouží krajským úředníkům a politikům, z 244 míst je zde pouze 100 míst určeno veřejnosti, ale i samotný princip P+R je zde postaven na hlavu.
Parkovací dům totiž stojí v samém centru města, u krajského úřadu, kde je jedno z dopravně nejvytíženějších míst vůbec. Takže jeho uživatel vystojí dopravní zácpy v centru, zaparkuje uvnitř parkovacího domu a teprve zde může využít MHD. A jet třeba na okraj města.
Podivná logika tohoto projektu, která ovšem vyhovuje dotačním podmínkám (parkovací dům získal zhruba 100 milionů z dotací právě kvůli údajnému principu P+R) vedla dokonce i k tomu, že kvůli němu byla posunuta zastávka tramvaje, aby se tak vyřešila požadovaná vzdálenost na MHD.
A zde se vykresluje další absurdita. Ačkoliv je nový parkovací dům doslova pár metrů od terminálu MHD Fügnerova, zmíněná posunutá tramvajová zastávka má uživatelům parkovacího domu zajistit, aby se na terminál dostali. Stačí tak pouze jít na druhou stranu, kde mohou nasednout na tramvaj, objet obchodní dům a už jsou na terminálu Fügnerova!
Za zmínku stojí i skutečnost, že investor stavby, tedy Liberecký kraj, nechal propadnout dotaci na jiný projekt – parkovací dům u libereckého nádraží, který měl skutečně odchytávat auta směřující do centra a který připravilo vedení města pod Změnou pro Liberec a ANO v letech 2014-2018. V roce 2018 ale tehdy na libereckou radnici přišedší Starostové odevzdali projekt Libereckému kraji, který jej nezvládl a dotace propadla.
Více parkovacích domů do centra
Náš Liberec již více jak tři roky upozorňuje na jednu zajímavou skutečnost. Navzdory tvrzením vedení Libereckého kraje, hejtmana Martin Půty (STAN/Starostové pro Liberecký kraj) i jeho pirátského náměstka Zbyňka Miklíka, který poslušně převzal roli apologeta výstavby drahého parkovacího domu, že vedlejší parkovací domy jsou beznadějně plné, dokázal náš web opakovaně, že to není pravda.
Hejtman na zasedání Zastupitelstva Libereckého kraje v roce 2021 sice operoval vyjádřením manažera OC Forum Liberec, že jsou parkovací domy plné a nelze je pronajmout, ale již například zastupitelům zapomněl sdělit, že jím je jeho stranický podřízený a zastupitel za STAN/Starosty pro Liberecký kraj ve Vratislavicích nad Nisou Miroslav Habel. Ten v té době také například usiloval, aby si město pronajalo od Fora na dlouhé roky prostory pro své úředníky.
Místo cesty pronájmu poloprázdných parkovacích domů byla tedy zvolena cesta obří stavební zakázky.
Peníze, jako vždy, na prvním místě
Náš Liberec rovněž dlouhodobě, a jako jediné médium, systematicky monitoruje stavební zakázku na dnes otevřený parkovací dům. Její cena vzrostla od roku 2017 téměř čtyřikrát a na konec se z původních 67 milionů vyšplhala na neuvěřitelných 246 milionů korun.
Jedno parkovací místo tak vyšlo daňové poplatníky na více jak milion korun. Konkrétně 1 008 412 Kč. To je cena, za kterou by Liberecký kraj mohl koupit každému ze svých úředníků v Liberci garáž a slušný nový automobil.
Náš Liberec také několikrát upozornil na skutečnost, že Liberecký kraj staví svůj parkovací dům za výrazně vyšší částky, než to umějí jinde. Náš Liberec již v minulosti přinesl srovnání z měst jako Brno, Praha nebo Pardubice, která dokazují, že v těchto městech se srovnatelné stavby ve srovnatelném čase staví výrazně levněji.
Za zmínku stojí, kdo celou stavbu realizoval. Jedná se o společnost Metrostav DIZ, která je dceřinou společností firmy Metrostav. Ta se se nemůže účastnit veřejných tendrů, protože jí to soud zakázal kvůli prokázané korupci. Ostatně i v Liberci je aktuálně Metrostav hlavním z obžalovaných v korupční kauze kolem kolem rekonstrukce kostela sv. Máří Magdalény, kde státní zástupce navrhuje i nepodmíněný trest pro hejtmana Martina Půtu.
A třešnička na závěr: dnešního slavnostního otevření se účastnila i liberecká opozice ze Zelených/Liberce otevřeného lidem, která výstavbu dlouhodobě kritizuje. A na společném videu zastupitelů Zuzany Kocumové a Jindřicha Felcmana se ukázala zajímavá věc.
Kvůli dnešnímu deštivému počasí je nově otevřený parkovací dům, který stál tak obrovské peníze, plný vody.