Jan Sviták ze Starostů pro Liberecký kraj je v regionu po hejtmanu Martinu Půtovi politickou šarží číslo dvě. Je statutárním náměstkem hejtmana, ale i celorepublikovým místopředsedou hnutí STAN. V Liberci je krajským náměstkem pro dopravu i nadšeným motocyklovým závodníkem. Zároveň je ale i účastníkem nezvyklého počtu dopravních nehod.
Vypadá to, jako by se vášeň náměstka Jana Svitáka pro motosporty přelívala i na silniční provoz. Ve funkci je ani ne pět let, ale již má „na triku“ nezvykle velký počet dopravních nehod, kdy je způsobená škoda je za více jak 600 tisíc korun.
Zatímco ostatní radní Libereckého kraje, jako například hejtman Martin Půta, Květa Vinklátová nebo Petr Tulpa (všichni tři STAN/Starostové pro Liberecký kraj) mají za sebou za srovnatelné období všichni jen jednu drobnou nehodu spojenou s užíváním služebního vozu (většinou se jedná o vnější poškození vozidla se škodou v řádu jednotek tisíc korun), náměstek pro dopravu Jan Sviták je na tom jinak.
Náměstek pro dopravu Jan Sviták je náruživým motocyklovým závodníkem
Od roku 2019, kdy nastoupil do funkce po Marku Pieterovi (STAN/Starostové pro Liberecký kraj), byl účasten již sedmi dopravních nehod, kdy jejich škoda dohromady dosáhla výše jednoho nového vozu – 616 951 korun. Je třeba ale zmínit, že samotný Liberecký kraj, díky spoluúčasti na povinném ručení platil částku daleko nižší – 32 963 korun.
Nejvíce nehod měl Sviták letos, a to plné čtyři ze sedmi. Patřily mezi ně blíže nespecifikované nehody, ze kterých nelze vyčíst, kdo byl jejich viníkem, tak i ty, kde je jasné, že za ně náměstek Jan Sviták s největší pravděpodobností nemohl, jako je jeden příklad střetu se zvěří.
„Dopravní nehody jsou, bohužel, součástí každodenního života, a i sebeopatrnější řidič se může stát jejich účastníkem. Mně se to stalo ve funkci statutárního náměstka pro dopravu Libereckého kraje v minulosti několikrát. Je potřeba rozlišovat mezi vlastním zaviněním a situacemi, které jsem nemohl ovlivnit. A těch, zdůrazňuji, byla naprostá většina,“ uvedl v odpovědi pro Náš Liberec Jan Sviták.
Jan Sviták za rychlou jízdu nesbírá jen trestné body, ale i ocenění na stupních vítězů
Náměstek také argumentuje poměrně dlouhou trasou, kterou musí v rámci své funkce absolvovat. Jan Sviták také bydlí v Prysku, který je od Liberce vzdálen zhruba 50 kilometrů.
„Při výkonu svého povolání najezdím po regionu stovky a tisíce kilometrů. Resort dopravy není o práci za stolem v kanceláři, ale o komunikaci s lidmi v terénu, kontrolních dnech na stavbách a o další důležité agendě, ke které automobil nutně potřebuji,“ dodal náměstek Jan Sviták.
Naši redakci také zajímalo, zda vzhledem k vysokému počtu dopravních nehod nepřemýšlel o jiném způsobu dopravy, který by byl bezpečnější pro něj, ostatní účastníky dopravního provozu a konec konců i pro veřejný majetek.
„Bydlím na Českolipsku a automobil je pro mě i nadále nejefektivnější dopravní prostředek pro to, abych řádně stíhal veškeré svoje pracovní povinnosti,“ uvedl k tomuto náměstek pro dopravu Sviták.
Za řidítky jako za volantem?
Jan Sviták nastoupil do funkce v roce 2019, kdy byl pro své styky s podnikatelským prostředím „odejit“ tehdejší dopravní náměstek a bývalá pravá ruka hejtmana Martina Půty, Marek Pieter. Sviták se také stal, po Půtovi, místopředsedou hnutí STAN, kdy jejich sesterská strana Starostové pro Liberecký kraj má tuto funkci ve STAN trvale.
O Svitákovi se poslední roky hovořilo jako o „korunním princi“ libereckých Starostů, který by jednou mohl nahradit Martina Půtu, který se netají ambicemi na celostátní politiku. V poslední době se ale v této souvislosti u Starostů skloňuje jméno turnovského starosty Tomáše Hockeho.
foto: Facebook