Výše uvedený komentář spojuje několik věcí najednou.
Rekonstrukce základní sítě sociálních služeb Libereckého kraje je proces, který s finanční podporou realizace jakýchkoliv investičních projektů nemá nic společného. Byl zahájen na začátku roku 2023 a bude ukončen na podzim roku příštího. Zjednodušeně, jde o úpravu pravidel, kterými se budou řídit všichni poskytovatelé sociálních služeb po schválení Zastupitelstvem LK v září 2024. Budou se nejen upravovat parametry sítě, ale také veřejné výstupy směrem k zájemcům, poskytovatelům a obcím LK. Půjde o přesnější vymezení působností sociálních služeb a větší propojenosti potřeb klientů na území LK.
Debata o rekonstrukci základní sítě sociálních služeb probíhá v celé šíři odborné i neodborné veřejnosti. K projednávání jsou zváni všichni poskytovatelé sociálních služeb v Libereckém kraji. V průběhu roku 2023 proběhlo několik oblastních seminářů napříč obcemi s rozšířenou působností a dalších metodických jednání o rekonstrukci sítě. Dále Liberecký kraj finančně podporuje a metodicky vede koordinátory komunitních plánů na jednotlivých obcí s rozšířenou působností. Proto si troufám tvrdit, že o rekonstrukci základní sítě sociálních služeb ví jak odborná, tak i neodborná veřejnost.
Diskuse o tom, zda má kraj finančně podporovat výstavbu lůžkových zařízení jiných vlastnických subjektů se vede pouze tehdy, když o takovou podporu někdo požádá. Zatím se tak oficiálně nestalo. Pro podporu takového postupu budou platit rovněž určitá pravidla.
Nejdříve by měl takový subjekt předložit potřebnost takového zařízení, a to prostřednictvím komunitního plánu příslušného ORP. V případě DD Františkov je potřebnost nezbytná, jde však o můj osobní názor.
Tento pohled nesdílí zejména skupina poskytovatelů terénních sociálních služeb, kteří tvrdí, že je třeba podpořit zejména snahu k udržení seniora-seniorky se zdravotním nebo mentálním hendikepem, co nejdéle v domácím prostředí, a to proto, že je takto pojatá sociální služba levnější. V LK chybí k říjnu 2023 cca 300 pobytových lůžek (data podaná poskytovateli pobytových sociálních služeb – domovy pro seniory a domovy se zvláštním režimem s ohledem a provedené sociální šetření).
Dále je nutné dohodou stanovit o jaké sociální služby půjde a jak je bude příslušné ORP finančně zajišťovat. Hovoříme o klasických domovech seniorů, které by měly vždy zřizovat obce, a o tzv. domovech se zvláštním režimem (dále jen DZR), u kterých je spádovost celokrajská. Že to tak z historického pohledu není, je jiná věc. To nejdůležitější je však v jaké kvalitě se taková výstavba provede a dále, kdo bude pozdějším provozovatelem. Liberecký kraj nemůže bez jakýchkoliv záruk poskytnout finanční podporu bez toho, aniž by tyto skutečnosti nebyly předem jasně stanoveny. Kraj je povinen v realizaci nových investic dodržovat „vysoké“ standardy v provozu nejen sociálních zařízení. Doposud se žádná jednání o charakteru výstavby včetně budoucího provozu, nevedla. Pro srovnání. Finanční podpora LK pro zařízení v Hrádku n. N. byla poskytnuta s vědomím, že domov v Hrádku bude v budoucnu jednoznačně zajišťovat především DZR, že po dostavbě půjde o vysoce energeticky úsporné moderní sociální zařízení se všemi evropskými standardy pobytových zařízení, že finanční podpora
od LK bude poskytnuta ve výši 77 mil. Kč, a to rozloženě v průběhu 5 let. Provozovatelem bude po dobu udržitelnosti Liberecký kraj, který po skončení této lhůty převezme toto zařízení do svého majetku.
Závěr: Současné vedení LK podporuje výstavby lůžkových zařízení jiných subjektů za předpokladu, že budou splňovat podmínky nově rekonstruované základní sítě sociálních služeb, a také proto, že v tomto období žádnou výstavbu samostatně neplánuje.
Vše za základní podmínky: výstavba bude směřována především do domovů se zvláštním režimem. Finanční podpora ve výstavbě připadá do úvahy pouze tehdy, kdy to bude pro kraj výhodné a dlouhodobě udržitelné včetně vlivu na provoz takového zařízení případně s vizí krajské zřizovatelské funkce.
Mgr. Petr Tulpa, náměstek hejtmana Libereckého kraje, řízení resortu sociálních věcí
Článek je reakcí na tento komentář, uveřejněný v rozboru bodů připravených na jednání Zastupitelstva Libereckého kraje z října letošního roku:
USNESENÍ č. 1624/23/RK – Základní síť sociálních služeb LK – ZSLK 2024
Zásadní, leč informačně nezvládnutý bod (minimálně směrem k veřejnosti). Například ohledně Základní sítě sociálních služeb LK se nedávno vedla politická i veřejná debata, a to na téma, zda má kraj Liberci pomoci financovat výstavbu domova pro seniory na libereckém Františkově, kde značně převyšuje poptávka na umístění klientů nad možnostmi zařízení.