Zdražení MHD: co nechce občanům nabídnout radnice, udělá soukromá firma

Vedení města sáhlo k razantnímu zdražení MHD. Opozice neuspěla s návrhem na nejvýhodnější roční kupón na splátky, který by ulevil zejména nízkopříjmovým rodinám. Liberecká koalice je odmítla s tím, že se jedná o složité řešení. Navzdory tomu ale takovou možnost mít Liberečané budou.

Jak informoval Náš Liberec, vedení města i kraj, navzdory nebývale navýšeným příjmům od státu, citelně zdraží jízdné v hromadné dopravě. V Liberci se počítá s nárůstem ceny za základní elektronickou jízdenku z 24 na 28 korun a za papírovou z 24 na 34 Kč. U ročního kupónu bude cena upravena na 3 990 Kč (+340 Kč oproti dosavadnímu stavu), 90-ti denní kupón bude nově za 1 600 Kč (+230 Kč oproti dosavadnímu stavu), u 30-ti denního kupónu se cena změní na 660 Kč a u 7-mi denního pak na 250 Kč.

Jednoznačně nejvýhodnější je pak celoroční kupón. „Apeluji tak na cestující, aby využívali této možnosti,“ uvedl například na posledním zasedání libereckého zastupitelstva primátor Jaroslav Zámečník (STAN/Starostové pro Liberecký kraj). „Za tuto cenu tak získají celodenní jízdenku za jedenáct korun,“ dodal primátor Zámečník.

Jenomže opozice ze Zelených/Liberce otevřeného lidem dlouhodobě upozorňuje že dnes může být pořízení takového kupónu, tedy jednorázového výdaje za několik tisíc korun, pro leckterou rodinu problém.

Pokud si někdo například kupuje „lítačku“ každý měsíc, přeplatí roční kupón dvakrát. Cestující, kteří si nemohou dovolit jednorázový náklad 3990 Kč za roční kupon a platí si každý měsíc novou lítačku, zaplatí ve výsledku 7920 Kč.

Jejím argumentům nahrávají i data dopravního podniku. Podíl ročních jízdenek na tržbách dopravního podniku stagnuje (14 % v roce 2022) a největší podíl na dlouhodobých jízdenkách mají stále měsíční (19 % tržeb v roce 2022), které ale v součtu dvanácti měsíců téměř dvojnásobně přeplácejí roční kupón. Pravděpodobné vysvětlení je, že roční jízdenka pro některé cestující představuje příliš velký jednorázový výdaj, zvlášť pokud se jich v rodině sejde více najednou.

Opozice proto již loni navrhovala, aby lidé mohli výhodnější roční jízdenku splácet po částech. Myšlenku tehdejšího opozičního zastupitele Jindřicha Gubiše na mechanismus, který by přinesl faktické snížení ceny měsíčního kuponu MHD pro Liberečany, odmítla městská rada a odmítá ji i rada dnešní složená z koalice STAN/Starostů pro Liberecký kraj, ANO, ODS a Pirátů.

Zástupci opozice se tak obrátila na soukromou společnost, která má postavené podnikání na podobném rozdílu v cenách tarifů v MHD v Praze.

„Vedení města prostě nechce a tak si vymýšlí absurdní argumenty. Když to nešlo takto, kontaktovali jsme společnost levnatramvajenka.cz, která nákup roční tramvajenky na splátky nabízí v Praze. Tato společnost od listopadu zahájí svoje působení i v Liberci,“ říká Josef Šedlbauer, zastupitel a člen dozorčí rady DPMLJ ze Zelených.

Doplňuje ho pak zastupitel a stranický kolega Jindřich Felcman: „Chtěli jsme, aby lítačku na splátky zajistilo za výhodnějších podmínek pro občany město. Ale akceschopnost radnice a libereckého dopravního podniku je, jaká je. Jsme tak rádi, že zde tedy bude aspoň možnost nabídnutá soukromým poskytovatelem.“

Subscribe
Upozornit na
29 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Zastávku MHD na Tržním náměstí, jehož celý koncept souzní s plaveckým bazénem a je dílem jeho autora, slavného architekta Pavla Švancera, chce vedení města
Ve Stráži pod Ralskem má vyrůst jedna z největších průmyslových zón v České republice. Realizovat ji mají lidé ze Syneru. Jedním ze zamýšlených využití
Náš Liberec včera informoval o tom, že se vznikem nových krajských společností, které mají sloužit k provozu největší fotovoltaické elektrárny za několik miliard, nesouhlasil
Včera uplynulo deset let od obvinění hejtmana Martina Půty z korupce a zneužívání pravomocí. Hejtman vyjádřil svou nespokojenost nad délkou trvání celé záležitosti. V