Liberecký kraj je velkým stavebním firmám nakloněn. Dodavatelům silničních staveb vyplatí kraj za loňský rok navíc 68,26 milionu korun ve srovnání s tím, co bylo původně ve smlouvách. Před koncem roku přitom měla být částka výrazně nižší. Ceny stavebních materiálů se rovněž vrací k normálu.
Částka představuje nárůst nákladů o téměř deset procent. Důvodem kompenzací stavebním firmám, podle vyjádření Libereckého kraje, byl extrémní růst nákladů na stavební materiály a práce v loňském roce po zahájení války na Ukrajině.
Před koncem loňského roku to mělo přitom být, jak upozornil Náš Liberec, pouze 40 až 50 milionů korun. „Nyní odhadujeme, že by se náklady na kompenzace měly pohybovat u našich dopravních projektů mezi 40 a 50 miliony korun,“ uvedl před Vánoci 2022 Jan Sviták (STAN/Starostové pro Liberecký kraj), statutární náměstek pro resort dopravy.
„Válka na Ukrajině zasáhla stavebnictví opravdu zásadně, takzvanou inflační doložkou jsou podpořeny stavby plánované na více než jeden rok, u kterých není snadno předvídatelná doba inflace. Naším cílem je především celý proces zjednodušit a spravedlivě firmy podpořit,“ vysvětluje dnes další navýšení podpory stavebním firmám Sviták.
Liberecký kraj realizoval loni silniční stavby bezmála za miliardu, velkou část peněz získal ze státních a evropských fondů. „Byli jsme loni i v situaci, kdy jsme mohli zvolit variantu, že kompenzovat náklady nebudeme, to by ale znamenalo zastavení desítek staveb, dlouhé jednání o tom, kolik práce tam bylo odvedeno a za kolik, a nové soutěže. Myslíme si, že by to bylo nakonec dramaticky dražší než dohoda, že budeme hledat nějaký způsob, jak zvýšené náklady rozdělit mezi dodavatele a nás,“ řekl hejtman Martin Půta (STAN/Starostové pro Liberecký kraj).
Kompenzace podle Půty zákon umožňuje, kraj postup konzultoval i s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže a Ministerstvem pro místní rozvoj. „Všechny položky v jednotlivých smlouvách, kterých se to bude týkat, musí být zdůvodněny tak, aby to obstálo při kontrole Centra regionálního rozvoje v případě evropských peněz, Státního fondu dopravní infrastruktury v případě národních dotací, a obecně orgánů, které kontrolují veřejné soutěže,“ dodal liberecký hejtman.
Jenomže, jak ukazují data zveřejněná například Cenovou soustavou ÚRS, ocel a výrobky z ní důsledkem ruské agrese na Ukrajině začátkem loňského roku skutečně zdražily o desítky procent, během roku se ale jejich cena zároveň výrazně snižovala a začíná se blížit původním hodnotám.
V souvislosti s krajskou podporou stavebním firmám Náš Liberec již loni na podzim upozornil, že největšími příjemci této podpory jsou často společnosti, které jsou i přes válku na Ukrajině stále v obrovských ziscích.
Například jednička v dopravních zakázkách v Libereckém kraji, společnost Colas CZ, zvýšila svůj obrat mezi lety 2020 a 2021 ze zhruba pěti miliard na šest a půl miliardy. Velice úspěšná byla i společnost Strabag. Zatímco v roce 2020 měla obrat 14 miliard korun, v roce 2021 to bylo téměř 15,8 miliardy. Byť jí hospodářský výsledek v tomto období klesl o 130 milionů, stále byl za loňský rok 690 milionů korun.
Nejúspěšnějším byl Metrostav, největší tuzemská stavební společnost. Čistý zisk po zdanění v roce 2020 byl u Metrostavu 740 milionů korun, ale v roce 2021 se téměř zdvojnásobil na 1,33 miliardy korun.