Zatímco vedení Libereckého kraje (koalice STAN/SLK, ODS a Piráti) přichystalo lidem cestujícím v hromadné dopravě zdražení jízdného, na stavební firmy je o to vlídnější. Dá jim 40 až 50 milionů korun navíc jako kompenzaci růstu tržních cen stavebního materiálu v roce 2022.
Vedení kraje se na tom dohodlo po setkání se zástupci stavebních společností, které pro kraj zhotovují veřejné zakázky na dopravní stavby. Firmy realizující veřejné zakázky se tedy dopadů tržního prostředí bát nemusí. Podle náměstka hejtmana pro dopravu Ivana Svitáka (STAN/SLK) je za zdražením materiálu v Evropě v první řadě válka na Ukrajině. Kompenzace stavebním firmám se budou týkat zejména materiálů, jako jsou ocel, beton, asfalt a kamenivo.
„Modelové propočty, které jsme si nechali zpracovat před nedávnem, naznačily, že se navrhovaná výše kompenzací za letošek pohybuje okolo 10 %, u jiných stavebních akcí se však může jednat o rozpětí 2–15 %. Velice záleží na tom, kdy firma zpracovávala nabídkové ceny, a jaký objem z kompenzovaných komodit je v projektu zahrnut. Záměr spočítat kompenzaci jednorázově k nějakému datu není dobrá cesta, takže se postupně kraj přiklonil – podobně jako Ředitelství silnic a dálnic České republiky – k počítání výše kompenzací po měsících, což je sice o dost náročnější, ale spravedlivější. Nyní odhadujeme, že by se náklady na kompenzace měly pohybovat u našich dopravních projektů mezi 40 a 50 miliony korun,“ uvedl Jan Sviták (STAN/SLK), statutární náměstek pro resort dopravy.
Náš Liberec na skutečnost, že Liberecký kraj bude z veřejného rozpočtu sanovat ztráty stavebním společnostem, upozornil již na začátku listopadu. Náš Liberec také přišel se zjištěním, že se kompenzace budou týkat největších stavebních společností, které na trhu dopravních zakázek působí a které mají, přes vedením kraje deklarovanou krizi, stále enormní zisky.
A které firmy získávají největší krajské stavební zakázky? Jsou to ty největší na trhu. Z velkých dopravních zakázek získala za předmětné období nejvíce společnost Colas CZ, patřící pod mezinárodní, původně francouzský koncern Colas Group. O druhé a třetí místo se v Libereckém kraji dělí společnosti Metrostav a Strabag.
Byť válka na Ukrajině jistě zamíchala cenami stavebních materiálů, podobné nářky je slyšet od stavebních firem již minimálně dva roky, a to v souvislosti s pandemií covidu nebo energetickou krizí. V rozporu s tím ale obraty a zisky těchto firem neustále rostou.
Například jednička v dopravních zakázkách v Libereckém kraji, společnost Colas CZ, zvýšila svůj obrat mezi lety 2020 a 2021 z zhruba pěti miliard na šest a půl miliardy. Velice úspěšná byla i společnost Strabag. Zatímco v roce 2020 měla obrat 14 miliard korun, v roce 2021 to bylo téměř 15,8 miliardy. Byť jí hospodářský výsledek v tomto období klesl o 130 milionů, stále byl za loňský rok 690 milionů korun.
Nejúspěšnější byl Metrostav, největší tuzemská stavební společnost. Čistý zisk po zdanění v roce 2020 byl u Metrostavu 740 milionů korun, ale v roce 2021 se téměř zdvojnásobil na 1,33 miliardy korun.
S Metrostavem má ostatně vedení Libereckého kraje nadstandardní vztahy. A to až takové, že hejtmanu Martinu Půtovi (STAN/SLK) hrozí 5 let za mřížemi za to, že Metrostavu pomáhal získat dotace na prokazatelně podvodném projektu rekonstrukce kostela sv. Máří Magdalény v Liberci. Metrostav, který má kvůli korupci zákaz realizace veřejných zakázek, také bude skrze svou dceřinou společnost stavět u krajského úřadu parkovací dům, kde jedno parkovací místo vyjde daňové poplatníky na téměř milion korun.