Ještě více aut do centra Liberce – začíná stavba extrémně drahého parkovacího domu

Liberecký kraj v pondělí započne s výstavbou parkovacího domu pro krajské úředníky, kde jedno stání vyjde na téměř milion korun. Bude to znamenat ještě větší zatížení centra města automobilovou dopravou. Kraji stavbu bude platit město Liberec. Stavět bude dceřinka Metrostavu, který má kvůli korupci zákaz účastnit se veřejných tendrů.

Je to trochu symbolické. V pondělí začíná další kolo soudního procesu s hejtmanem Martinem Půtou (STAN/Starostové pro LK), který je obžalován za to, že Metrostavu pomáhal rozkrádat evropské dotace na účelově předražené stavbě kostela sv. Máří Magdalény v Liberci. A v pondělí předá Liberecký kraj v čele s hejtmanem Půtou staveniště dceřiné společnosti Metrostavu, který z evropské dotace bude v Liberci stavět nebývale drahý parkovací dům.

V sousedství krajského sídla vyroste parkovací dům s 244 místy pro auta, z toho stovka bude určena pro veřejnost. Dnes je kolem úřadu místo pro 138 automobilů, parkovací kapacita se tak výrazně zvýší a svede do centra ještě více aut. Navzdory oficiální rétorice města i kraje, která tvrdí občanům, že se snaží eliminovat automobilovou dopravu v centru Liberce.

Soutěž na parkovací dům vyhrálo sdružení firem Metrostav DIZ a OHLA ŽS s nabídkovou cenou 232 974 000 Kč. Vzniknout má 244 parkovacích míst, místo stávajících 138. Většina z nich je určena pro krajské úředníky a Liberecký kraj k výstavbě použije dotace určené pro město Liberec. Jedno parkovací místo tak vyjde na zhruba 955 000 Kč.

Věc má ale další a zajímavý rozměr. Společnost Metrostav, která je i v Liberci hlavním obžalovaným subjektem v korupční kauze hejtmana Martina Půty (STAN/Starostové pro LK), má totiž soudem zakázánu účast ve veřejných soutěžích.

Důvodem je pravomocné rozhodnutí soudu v Praze, který potrestal Metrostav z korupce a uplácení. Podle soudu firma podplácela a manipulovala s veřejnými zakázkami. Její trestná činnost se týkala rekonstrukce pavilonu v kolínské nemocnici a přestavby části kladenské nemocnice.

Firma může dokončit vysoutěžené a rozestavěné zakázky, ale má zakázáno podepisovat nové smlouvy na veřejné zakázky. Stejný druh trestu, mimo jiné, chce pro Metrostav státní zástupce i v Liberci, kde je Metrostav obžalován, že organizoval tunelování evropských dotací, kdy mu měl být nápomocen i hejtman Půta. Vedení kraje, včetně hejtmana, v tom ale problém nevidí.

Zajímavý je i vývoj ceny projektu. V roce 2017 přijal kraj usnesení, které na projekt „PARKOVACÍ DŮM, LÁVKA A KULTIVACE OKOLÍ SÍDLA LIBERECKÉHO KRAJE“ počítalo s částkou 67 milionů korun. Na jaře 2020 to bylo dle oficiálního vyjádření hejtmana Půty 127 milionů. V únoru 2021 hejtmanův náměstek Zbyněk Miklík z Pirátů řekl na tiskové konferenci, že konečná cena bude 178 milionů. Na jaře 2021 hejtman Půta a jeho náměstek oznámili, že stavba přijde na necelých 206 milionů. Dnes je to 233 milionů.

Jak upozornil Náš Liberec, v přímém sousedství zamýšleného parkovacího domu přitom stojí dva další parkovací domy, které jsou často poloprázdné a oba by požadovanou kapacitu parkovacích míst zvládly.

Náš Liberec také přinesl informaci, že podobné stavby se jinde staví výrazně levněji. Například v nedaleké Mladé Boleslavi otevřeli před necelým rokem, na podzim 2020, parkovací dům, který u zdejší nemocnice postavil Středočeský kraj. V přepočtu na parkovací místo vyšel 3x levněji než zamýšlený parkhaus u krajského úřadu v Liberci. Zde, podle plánů hejtmana a vedení kraje, má jedno místo vyjít na neuvěřitelnou částku – více jak milion korun.

Pochybnosti vzbuzuje i způsob, jakým chce kraj na parkovací dům získat dotaci z fondů EU. Náš Liberec jako první upozornil na to, že na přání hejtmana město Liberec posunulo tramvajovou zastávku Rybníček v dolním centru krajského města, aby kraj vůbec mohl na dotaci dosáhnout. Opozice v této souvislosti tvrdí, že jde o ukázkový „dotační fixl“, kdy kraj bude předstírat, že parkovací dům má sloužit veřejnosti (podle dotačních pravidel musí být do určité vzdálenosti od MHD – proto ta posunutá zastávka tramvaje), ale ve skutečnosti půjde o parkování úředníků. A naddimenzovanou stavební zakázku.

Subscribe
Upozornit na
23 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Ve Stráži pod Ralskem má vyrůst jedna z největších průmyslových zón v České republice. Realizovat ji mají lidé ze Syneru. Jedním ze zamýšlených využití
Náš Liberec včera informoval o tom, že se vznikem nových krajských společností, které mají sloužit k provozu největší fotovoltaické elektrárny za několik miliard, nesouhlasil
Včera uplynulo deset let od obvinění hejtmana Martina Půty z korupce a zneužívání pravomocí. Hejtman vyjádřil svou nespokojenost nad délkou trvání celé záležitosti. V
Rada Libereckého kraje schválila vznik nových energetických společností, v souvislosti s plánovanou obří fotovoltaickou elektrárnou v Ralsku. Velký problém s tím má ale opozice