Po více než 3 letech vlády koalice Starostů, ODS a ANO byl na zastupitelstvo předložen projekt na stavbu tramvajové trati do Rochlice v takové podobě, že pro něj nebyl ochotný v zastupitelstvu hlasovat nikdo. Toto selhání se podařilo napravit návrhem na úpravu projektu předloženém opozicí.
Před měsícem byl k náměstkem Šolcem (Starostové) předložen na jednání zastupitelstva města návrh k dalšímu postupu přípravy tramvajové trati do Rochlice. Materiál byl ale náměstkem raději stažen, protože bylo jasné, že by neměl mezi zastupiteli podporu.
„Tohle je symbolický výsledek práce Starostů pro Liberec v čele radnice. Ve volebním programu přímo primátor Zámečník sliboval, cit.: „Zrychlíme přípravu výstavby nové tramvajové trati do Rochlice.“ A výsledek? Po 3,5 letech projektování je na stole nesmyslný návrh plný tunelů, mostů a demolic, který i koaliční zastupitelé odmítli,“ popisuje dosavadní fungování radnice Jindřich Felcman (Zelení/Změna pro Liberec).
Nejcitlivějším bodem připraveného projektu byla masivní demolice obytných domů v ulici Na Žižkově. Zcela mimo realitu byl tunel pod ulicí Košickou a demolice objektů podél ulice Milady Horákové.
Obr.: Výřez z dokumentace trati – demolice celé řady domů podél ulice na Žižkově.
„Celý projekt byl koncipován tak, aby tramvaj hlavně nepřekážela autům. S falešnou záminkou, že se doba jízdy zrychlí z Rochlice do centra takovým řešením o 1 – 2 minuty, se tak koleje urputně vymísťovaly mimo stávající ulice. To vyvolalo tak masivní demolice,“ dodává J. Felcman.
Pozoruhodná byla reakce primátora Zámečníka. I ten se lekl demolic obytných domů, takže zareagoval úkrokem zpět. A to hned k návrhu na opětovné prověření tzv. horní varianty vedoucí kolem sídliště Broumovská. Tedy dávno odmítnuté a přežité varianty, kterou odmítají dopravní experti i samotný dopravní podnik.
„Tato varianta byla naštěstí v minulosti opuštěna, protože z dopravního hlediska nedává žádný smysl. Jak sídliště Broumovská, tak sídliště Rochlice tramvaj pouze míjí, takže by na ně i nadále zajíždět autobusy. Tramvaj by přitom jezdila poloprázdná,“ vysvětluje Josef Šedlbauer, zastupitel za Zelené/Změnu pro Liberec a člen dozorčí rady Dopravního podniku.
Zastupitelské kluby Změny pro Liberec a Liberec otevřený lidem tak předložily primátorovi a náměstkovi Šolcovi návrh řešení, který spočívá v razantní úpravě projektu trati. Počítá s jejím umístěním do prostoru ulic, eliminuje nákladný tunel a morálně neodůvodnitelné demolice domů u ulice Na Žižkově.
„Ulice Milady Horákové je dostatečně široká, aby do ní bylo možné umístit samostatné tramvajové těleso, na kterém nebude tramvaj zpomalována auty. V ulici Na Žižkově je možné koleje umístit do ulice, aut tam nejezdí tolik, aby vznikaly nějaké kolize. Problém s hlukem lze řešit technickými opatřeními na trati i na okolních objektech. Takové řešení bude mnohem levnější,“ popisuje J. Felcman.
Obr.: Výřez z dokumentace trati – tunel pod Košickou.
„Nakonec musíme ocenit alespoň vstřícný postup náměstka Šolce, který k záležitosti svolal pracovní jednání a dokázal mezi zástupci klubů dohodnout souhlas s námi navrženým řešením. Tímto byla naděje na vybudování tramvajové trati do Rochlice zachráněna, jinak by byl projekt definitivně pohřben. Je pouze škoda, že se dosavadním postupem města ztratily více než 3 roky, nyní je už spíše nepravděpodobné, že by na tento projekt bylo možné čerpat ještě dotační prostředky připravené v aktuálním programovém období,“ uzavírá J. Šedlbauer.
Tisková zpráva volebního uskupení LOL – Liberec otevřený lidem