Jak na dopravu v Liberci? Odpovědí radnice je schizofrenie

Můžeme v příštích letech očekávat zklidnění dopravy v centru Liberce, nebo nové parkovací domy, které budou auta do centra dále přitahovat? Nový Plán udržitelné městské mobility je jak bonboniéra Forresta Gumpa – nikdy nevíte, co si vytáhnete.

Na posledním libereckém zastupitelstvu působilo nejprve projednání nového Plánu udržitelné mobility zcela idylicky. Hodně se děkovalo, hodně se chválilo za dobrou práci. To ovšem platilo jen do okamžiku, kdy se dva členové rady města, Petr Židek (ODS) a Jiří Šolc (SLK), trochu mimoděk prořekli v tom smyslu, že s klíčovým bodem tohoto Plánu vlastně kategoricky nesouhlasí. Konkrétně jde o vytlačení aut z centra města.

Dopravní revoluce v centru Liberce je na spadnutí

Jak totiž potvrdil i autor Plánu Ing. Kašík přímo na jednání zastupitelstva, významnou uzavírku centra města je možné provést už v nejbližších letech. Stačí postavit ulici Novou Pastýřskou, což slibovala současná liberecká vláda už v tomto volebním období. Jde sice o další slib, který nesplnila, protože ani tento rok stavba nezačne. Nicméně je alespoň obstaráno stavební povolení a vybudování Nové Pastýřské je tak skutečně už záležitostí blízké budoucnosti (viz obrázek – záměr Z1). Vedle toho je nutné zvýšit kapacitu dvou křižovatek na ulici Jablonecká – u kláštera a u Textilany (záměry Z2 a Z3). To nejsou nijak zásadně složité a investičně náročné stavby.

Zdroj: Plán udržitelné městské mobility (Ing. Kašík, http://www.chytrenacestu.cz/index.php/ke-stazeni/), vybrané záměry zvýrazněny JF.

Pokud by se tedy tyto tři stavby realizovaly, centrum města by mohlo zažít dopravní revoluci. Uzavřel by se průjezd pro auta mezi divadlem a radnicí (viz obrázek – opatření O1). Uzavřela by se Sokolská od divadla k Šaldovu náměstí (opatření O2). Z rozsáhlé křižovatky na Šaldově náměstí by se udělal pouze úzký jednosměrný průjezd pro obsluhu (opatření O3). Pro auta by se také zcela uzavřely další dvě ulice vedoucí na Šalďák – Rumunská od Fügnerky a Felberova od zámku (opatření O4). Přes Tržní náměstí by se projíždělo již jen po jedné jeho straně (opatření O5). Byť by průjezd centrem pro auta od Sokolovského náměstí kolem radnice směrem ke knihovně byl i nadále umožněn, jeho dopravní význam by byl výše popsanými uzavírkami naprosto umenšen, celý tento prostor by tak mohl být upraven do režimu tzv. sdílené zóny s razantním zpomalením rychlosti jízdy.

Nebo vlastně ne?

Bylo by to krásné, jenže z vyjádření některých zástupců koalice jasně vyplynulo, že nic takového nepřichází v úvahu. Radní Petr Židek na jednání zastupitelstva jednoznačně vyjádřil skepsi, že by nějaké uzavírky byly možné, dokud nebude kompletně dokončen vnitřní městský okruh. Na nutnost dobudování jejího posledního úseku, tzv. Nové Žitavské, odkázal i náměstek Jiří Šolc (viz obrázek – záměr Z4).

Zdroj: Plán udržitelné městské mobility (Ing. Kašík, http://www.chytrenacestu.cz/index.php/ke-stazeni/), vybrané záměry zvýrazněny JF.

Jenže právě v tom je zakopaný pes. Nová Žitavská je už poměrně masivní stavba zahrnující nový most přes Nisu, razantní zářez do Keilova vrchu, a hlavně výkupy pozemků, přemostění a demolice v tamním areálu DTZ. Co se projektové přípravy této stavby přitom týká, zatím není ještě hotová ani čárka. Je tedy jasné, že realizace této stavby je záležitostí – dle realistického odhadu – tak 20 let minimálně. Stačí se třeba podívat na to, jak dlouho se připravuje třeba realizace nového dopravního napojení do průmyslové zóny jih. Už je to přes 20 let a ještě se nekoplo.

Bude nové vedení města schopné rozhodovat?

Celá situace má jednu zásadní souvislost. Zatímco pozice radních není v otázce vytlačování aut z centra – diplomaticky řečeno – jednotná, vesele se pro tyto uzavírky připravují projekty. Před měsícem tak představila náměstkyně Loučková Kotasová (ANO) dokument s názvem „Přehled projektů SML předpokládaných k financování v rámci ITI“. V příštím programovém období by město Liberec mělo čerpat z alokace cca 230 mil. Kč určené pro rekonstrukce veřejných prostranství peníze mimo jiné na rekonstrukci celé kaskády náměstí v centru města: Malého, Sokolovského, Benešova, Šaldova a Tržního náměstí. Je zřejmé, že jde právě o projekty související s předpokládaným zklidňováním automobilové dopravy.

Takže na jedné straně tu máme ODS a náměstka Šolce, kteří se budou uzavírání centra Liberce před auty velmi pravděpodobně bránit. Na druhé straně tu stojí primátor Zámečník s Kanceláří architektury města, která výše zmíněné projekty připravuje. Je jasné, že pokud bude příští volební období složení rady města obdobné jako nyní, v otázce dopravy ve městě nastane zásadní střet. Jeho výsledek lze už nyní odhadnout: Veřejnosti se ukáže pár obrázků, jak to někdy v budoucnu bude krásné, a dotační program zůstane kvůli odloženým projektům nedočerpaný.

Jindřich Felcman, spolupředseda libereckých Zelených, člen Zastupitelstva města Liberec, předseda klubu Změny pro Liberec

Subscribe
Upozornit na
2.2K Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Za šest let v Zastupitelstvu města Liberec jsem pomohl městu ušetřit už půl miliardy korun. Tato těžko uvěřitelná částka vypovídá o dvou věcech. Za prvé,
Namísto jasné odpovědi na to, co se stalo 31. 10. 2021 a předcházelo pádu vozu lanové dráhy na Ještěd, přinesla zpráva zdrcující důkazy o
Výročí nejvýznamnějšího současného českého politického svátku vždy vybízí k zamýšlení a bilanci. Zvlášť když jde o výročí půlkulaté. Česká společnost se dávno obloukem vrátila
Máme tu čtvrtý měsíc po datu, kdy jsme začali velmi intenzivně studovat a rozebírat tři čtvrtě miliardovou zakázku energetického projektu EPC Liberec. A zatím