Jihomoravská metropole plánuje stavbu parkovacího domu u zdejší Dětské nemocnice. Má mít kapacitu 400 míst a stát má zhruba 200 milionů korun. To je v přepočtu dvakrát levnější, než parkovací dům u krajského úřadu, který prosazuje hejtman Libereckého kraje a krajská rada.
V Dětské nemocnici Brno by do roku 2025 mohl stát parkovací dům až se 400 místy. Dům chce postavit sama nemocnice, náklady odhaduje na 200 milionů korun. Zatím je vyhlášené výběrové řízení na studii, poté budou následovat práce na projektu. Nemocnice chce vše urychlit. Parkovací dům pro zaměstnance, rodiče i rezidenty z okolí má vzniknout v místě, kde je nyní zpevněná plocha pro stání automobilů. Informaci přinesla ČT.
V Liberci se místní úřad Libereckého kraje také chystá stavět parkovací dům. Vedle svého sídla (v místě na obrázku) a hodlá na něj využít dotace určené pro město Liberec. Jen to bude výrazně dražší. A to rovnou dvakrát. V roce 2017 počítal kraj pro tentýž parkovací s cenou 67 milionů korun, loni se vyšplhala až na 254 milionů. Jedno parkovací místo má tak vyjít na neuvěřitelných 1 041 000 Kč. V Brně přitom počítají s cenou pro jedno parkovací místo zhruba půl milionu korun.
Jak informoval Náš Liberec již v minulosti, není to ovšem jediný příklad. Astronomická cena za parkovací dům v Liberci opravdu ční vysoko nad jinými českými a moravskými městy. Zopakujme několik aktuálních příkladů.
Začněme na Černém mostě, kde již stojí hrubá stavba velkého parkovacího domu, který má za cíl odchytávat auta jedoucí do Prahy a jejího centra (na rozdíl tedy od Liberce, kde má parkovací dům stát v jeho samotném, dopravně přetíženém centru). Tedy zcela dle idejí „park&ride“. Zde, podle vyjádření pražského magistrátu z jara letošního roku, vychází cena na 507 milionů korun a k dispozici bude 880 míst. Jedno místo tak vyjde na zhruba 570 tisíc Kč.
Parkovací domy se staví i v dalších pražských částech. Například v Praze 11 počítají s výstavbou parkovacího domu v Šalounově ulici, která má přijít na 140 milionů korun. Parkovacích míst zde má být minimálně 388, a pokud nezvolí variantu se zelenou střechou a odpočinkovými aktivitami na ní, přibyde dalších 89 míst. To znamená, že by jedno parkovací místo vyšlo na cenu mezi 293 až 360 tisíci Kč.
V Praze 13 má vzniknout parkovací dům v Petržílkově ulici za 155 milionů korun. Podle aktuálních plánů je zde počítáno se 379 parkovacími místy. Veřejný rozpočet tak jedno parkovací místo na pražské třináctce vyjde na 409 tisíc korun.
Parkovací domy stavět i v Brně na jiných místech, než u Dětské nemocnice. V ulici Skořepka má vzniknout parkovací dům pro 219 míst za 100 milionů korun. Jedno místo tedy vyjde na 456 tisíc korun. Větší parkovací dům chtějí v Brně realizovat v ulici Šumavská, ten má být pro 430 aut a vejít se mají maximálně do 160 milionů korun za stavbu. Parkovací místo tak vyjde na 372 tisíc korun.
Parkovací domy staví i menší města. Již v minulosti Náš Liberec uvedl příklad nedaleké Mladé Boleslavi. Zde na podzim 2020 otevřeli nový parkovací dům u zdejší Klaudiánovy nemocnice. Investorem byl, stejně jako v Liberci, kraj. Jenže ceny jsou trošku někde jinde. V sedmipatrovém parkovacím domě v Mladé Boleslavi je 640 parkovacích míst. Jedno parkovací místo v Mladé Boleslavi vychází tedy na 357 813 Kč.
V Pardubicích plánují aktuálně stavět dva parkovací domy, které mají odlehčit dopravě v centru. Město plánuje postavit parkovací dům v rámci terminálu Jih, s kapacitou 570 míst za 310 milionů korun. Součástí mají být hygienické zázemí, toalety a komerční prostory, což navyšuje celkovou cenu stavby oproti parkovacímu domu bez podobného zázemí. Parkovací místo i tak vyjde na 548 tisíc korun.
Další pardubický parkovací dům by se měl nacházet v ulici U Stadionu – v tomto případě je kapacita dle návrhu stavby 412 parkovacích míst, odhad ceny činí zhruba 227 milionů korun, tedy 551 tisíc za jedno parkovací místo. I zde se ovšem počítá s komerčním prostorem.
Téměř postaveno, podobně jako v Praze na Černém mostě, mají už v Kroměříži, kde vznikl parkovací dům, dokonce se zázemím pro městskou policii, informačním centrem nebo kavárnou. Stál 86 milionů korun a nabídne místním i přespolním 137 míst, tedy jedno automobilové stání vyšlo na 627 tisíc.