Hádka o noční spoje: Starostové je zrušili, teď je chtějí obnovovat. Nehorázné, říká opozice

Primátor Jaroslav Zámečník chce obnovit noční spoje. Byla to ale právě současná koalice Starostů, ANO a ODS, která je před rokem a půl zrušila a dlouho nechtěla obnovit. Opozice mluví o předvolebních veletočích.

Liberec jako snad jediné velké město nemá noční spoje MHD. To vadí lidem, kteří se vracejí z pozdních směn, ale například i těm, kteří by rádi do města jezdili za kulturou a zábavou. Situace si už vyžádala i několik recesistických reakcí, zejména v souvislosti s tím, že Liberec například usiluje o titul hlavního evropského města kultury.

Město zrušilo noční spoje v roce 2020, respektive je neobnovilo po pandemii covidu. Kvůli jejich údajné nadbytečnosti a ekonomické nerentabilitě. Někteří zástupci vládnoucí koalice, jako například zastupitel Zdeněk Chmelík z TOP 09/Starostů, mluvili dokonce o tom, že noční spoje jsou jen „luxus pro pár opilců“.

Opozice ze Změny pro Liberec a LOL – Liberce otevřeného lidem dlouho o obnovení nočních spojů usilovala. Nikdy ale neměla dost síly je prosadit, jelikož koalice Starostů, ANO a ODS znovuzavedení nočních linek odmítala.

Dnes s touto ideou ale přichází sám primátor Jaroslav Zámečník ze Starostů. „Dopravní podnik připravuje na návrh Starostů variantu, která bude ekonomicky přijatelná a vycházející ze situace před covidem (viz obrázek). Tento návrh se bude soustředit na obsluhu katastru města Liberec,“ uvedli na svém poltickém profilu Starostové pro Liberecký kraj.

Opozice na to ovšem ihned zareagovala. „Psát, že to je na návrh Starostů, je dost dobrý vtip. Když právě Starostové už to tak dlouho blokují ? Kam se až dá klesnout? Měsíce až roky blokovat neustálé návrhy od opozice a když se blíží volby, tak si to přivlastnit,“ uvedla v reakci na to Zuzana Kocumová z LOL.

Primátor Zámečník ale kritiku odmítá. Představuje prý vlastní, lepší a ekonomicky výhodnější návrh. „Dopravní podnik nyní vypracovává na můj požadavek nový návrh nočních linek založený na autobusových linkách na katastru města. Ten původní rozsah zavedený ještě před pandemií byl komplikovaný a zjevně pro Liberec zbytečně nákladný (3 mil.Kč ročně). Opozice v zastupitelstvu chtěla původní rozsah obnovit, ale jak správně píší další lidé v komentářích, jezdilo i dříve v autobusech velmi málo lidí, natož nyní,“ reagoval Jaroslav Zámečník.

„To je zas vrtěti psem. Dobře rok na zastupitelstvu hlavně Jindřich Felcman tepe vedení města, aby obnovilo noční spoje. Protože poslední spoj jede ve 23:10, je to trochu proti podpoře kultury a nočního života, která by přitom k městu měla patřit. Spočítal, kolik by to stálo. Na minulém zastupitelstvu k tomu vystupuji taky a prosím alespoň o posun nočního busu na půlnoc. Prý to nejde. A najednou – „dopravní podnik na návrh Starostů připravuje obnovu nočního provozu“. Přemýšlím, jestli se mi to zdá, ale asi ne. To je mi ale politická kultura, že?“ zaglosoval si opoziční zastupitel Jaromír Baxa.

Obrat Starostů ale zaznamenala i veřejnost. „Co prosím? Na návrh Starostů? To si snad děláte srandu. Vždyť Starostové a hlavně pan Zámečník byli ti, kdo proti nočním autobusům vehementně bojovali a říkali, že nejsou využívané. Tak co se najednou změnilo? A opravdu je potřeba čekat až na začátek ledna, když je to vlastně ten samý režim, který byl před zrušením?“ napsal v diskusi například Liberečan Tomáš Fogl.

Současná radniční koalice složená ze Starostů, ANO a ODS masivně MHD škrtá po celé dva roky, co je v Liberci u moci. Jak informoval Náš Liberec, nejprve došlo ke škrtům spojů pod odstoupení  společnosti BusLine z provozu MHD v lednu 2019. Tehdy primátor Jaroslav Zámečník uklidňoval, že se jedná o dočasné řešení. Nebyla to pravda. V září 2019 ale přišly  navíc dokonce další škrty. Výrazně méně autobusových linek začalo jezdit především na vytížené lince č. 12 (o 20 párů spojů méně ve všední dny, o 13 párů spojů méně o víkendech) do Rochlice. Další desítky spojů byly škrtnuty především na linkách 14, 21, 22, 25. Tedy na těch linkách, které obsluhují velká sídliště. V některých případech má být kompenzací zavedení starých kloubových autobusů, které ale snížily frekvenci spojů, většinou ale došlo k rušení bez náhrady.

Subscribe
Upozornit na
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Zastávku MHD na Tržním náměstí, jehož celý koncept souzní s plaveckým bazénem a je dílem jeho autora, slavného architekta Pavla Švancera, chce vedení města
Ve Stráži pod Ralskem má vyrůst jedna z největších průmyslových zón v České republice. Realizovat ji mají lidé ze Syneru. Jedním ze zamýšlených využití
Náš Liberec včera informoval o tom, že se vznikem nových krajských společností, které mají sloužit k provozu největší fotovoltaické elektrárny za několik miliard, nesouhlasil
Včera uplynulo deset let od obvinění hejtmana Martina Půty z korupce a zneužívání pravomocí. Hejtman vyjádřil svou nespokojenost nad délkou trvání celé záležitosti. V