Vedení města Liberce zve občany na Evropský týden mobility. Akci, která má propagovat jiný způsob dopravy po městě, než jen ten automobilový. Jenomže zároveň to samé vedení Liberce svými kroky doslova stahuje automobilovou dopravu do již tak zahlceného centra.
„Trápí Vás město plné aut, hluku, prachu a výfukových plynů? Pojďme zjistit, zda můžeme něco změnit. Inspiraci najdete v pondělí 20. 9. 2021 na náměstí Dr. E. Beneše, kde bude od 11 do 17 hodin k vidění spousta zajímavostí. Můžete tu získat informace přímo u zdroje od zasvěcených,“ láká občany na stránkách města koalice Starostů, ANO a ODS.
Podle ní je Evropský týden mobility kampaň, ke které se připojuje většina evropských měst, usiluje o osvětu v oblasti udržitelného rozvoje, především dopravy. Motivuje občany k zamyšlení, změně dopravních návyků, a tím k omezení individuální automobilové dopravy v centrech měst. Nabízí zdravější a ekologičtější alternativy. Cílem je snížení emisní i hlukové zátěže.
Ekologicky se tvářící iniciativa má ale podstatný problém – realitu. Za poslední tři roky vládnoucí koalice vybudovala v centru Liberce stovky nových parkovacích míst a další stovky se vybudovat chystá, zejména ve spolupráci s Libereckým krajem.
Důsledek toho je přitom jediný a jasný – ještě větší stahování osobní automobilové dopravy do centra města, které je již dnes auty doslova zahlcené. Náš Liberec na propastný rozdíl mezi tím, co vedení radnice říká do médií, a tím, co skutečně v oblasti dopravy dělá, upozorňuje dlouhodobě. A jaká jsou tedy za poslední 3 roky současné vlády počty parkovacích míst?
Město realizovalo, legalizovalo či naplánovalo další stovky míst v centru Liberce, které zákonitě automobilovou dopravu do středu města svedou. Od konce roku 2018 bylo realizováno rozšíření parkování na výstavišti, kde přibylo 48 míst. Dále město vybudovalo nové stání pod EUC Klinikou Liberec, tam jde o 20 míst. Potom také nové stání v trojúhelníku mezi Liebiegovou vilou, EUC Klinikou Liberec (Klášterem) a mateřskou školou, tady jde o navýšení o 8 míst. Dále nové parkoviště v rámci stavby Rezidence Park Masarykova, kde jde o 26 míst.
Vedle toho vedení města legalizovalo parkování na rohu Štefánikova náměstí, kde zaparkuje dalších minimálně 20 aut, pak je zde i další povolené parkování pro 80 aut v Sokolovské ulici (zde dlužno dodat, že vzniklo díky iniciativě předchozího primátora Tibora Batthyányho). Před pár dny město realizovalo parkoviště na tzv. Papírovém náměstí, které za kritizované směny získalo od Syner Group, zde je dalších 40 nových míst pro auta.
A pak je zde zmíněný parkovací dům u krajského úřadu, který prosadil hejtman a který je extrémně drahý – s jedním parkovacím místem za více než milion korun. Zde má vzniknout 244 míst. Rovněž na zamýšlené nové Pastýřské má vzniknout dalších téměř 130 míst.
Vedení města sice říká, že minimálně část z těchto míst má být součástí tzv. vnitřního okruhu, ale jeho oponenti, například opoziční zastupitel ze Změny Jindřich Felcman, namítají, že prostor kolem krajského úřadu nebo Pastýřská ulice nejsou žádným okruhem kolem městského centra, ale jeho součástí.
Náš Liberec také v minulosti, opakovaně a na podněty občanů upozornil na skutečnost, že současné vedení města ignoruje černé parkování na chodnících nebo městské veřejné zeleni, kterého se někteří motoristé dopouštějí. Několik takových podnětů se rovněž řešilo i na zastupitelstvu města.
Některé PR nápady současného vedení města působí legračně i pro libereckou veřejnost. Například již druhý ročník soutěže „Chodím pěšky“. Zde radnice občany vyzývá, aby pomocí mobilní aplikace zaznamenávali svůj pohyb po městě a skrze soutěž o ceny se je snaží motivovat k pěšímu pohybu. Jenomže Liberečané na to reagují po svém. „Soutěž… Chodím pěšky…?! Jasně, proto se v centru města staví další a další parkoviště, aby všichni chodili pěšky… ?? Kocourkov hadr…,“ napsala na stránku města uživatelka Kačen Ka.
Další čtenář zase zmínil skutečnost, že současná koalice systematicky zvedá cenu jízdného v MHD (krom roční jízdenky). „Chodím pěšky, protože cestovat MHD si může dovolit jenom boháč!!!“ napsal svůj názor Emanuel Bambas.
„Spousta lidí by radši chodilo pěšky, kdyby město neupřednostňovalo auta,“ myslí si Liberečan Jan Emmer. Na primátorovu odpověď, že radnice připravuje další vizi udržitelné dopravy, Jan Emmer odpověděl: „To jsou ovšem velmi nekonkrétní pojmy. Je potřeba konat konkrétní činy. Konkrétní činy ale radnice činí téměř výhradně ve prospěch automobilové dopravy. Například plánované semafory na přechodech poblíž terminálu MHD, aby se auta nezdržovala přecházejícími chodci. Nebo zvyšování počtu parkovacích míst v centru města, aby se automobilová doprava v centru ještě více zahustila.“