Vedení města chce dostat auta z centra. Ale jde mu to?

Koalice Starostů, ANO a ODS představila „Plán udržitelné městské mobility Liberec“, jehož hlavním cílem je zklidnění centra města a zejména potlačení osobní automobilové dopravy. Ambiciózní vize ale naráží na reálné kroky radnice, které jdou přesně proti jejímu duchu.

Rada města Liberce se během svého úterního jednání seznámila s dokončením strategického dokumentu „Plán udržitelné městské mobility Liberec – Jablonec nad Nisou 2021 -2030“. Jedná se o dokument, který analyzuje celkovou situaci všech modů dopravy – od veřejné, přes pěší, automobilovou, cyklodopravu až po dopravu v klidu (parkování) a navrhuje efektivní řešení dopravy v rámci celého území.

Dostat auta z centra

„Hlavní myšlenkou dokumentu, který je nezbytný pro koordinované a efektivní řešení udržitelné mobility v aglomeraci a pro získání dotací z ESIF v oblasti dopravy, je obecně zklidňování centra, uspořádání veřejného prostoru tak, aby byl prostupný a přehledný s ohledem na pěší, cyklodopravu, veřejnou hromadnou dopravu, zajištění dostatečně kapacitní sítě hlavních ulic pro plynulou, bezpečnou a nebariérovou automobilovou dopravu s odpovídající nabídkou parkování,“ popisuje náměstkyně Radka Loučková Kotasová.

Důležitou součástí výstupu je dynamický dopravní model, se kterým lze pracovat při plánování dopravy, modelování uzavírek, objížděk a průjezdu městem. Součástí návrhové části je také seznam navrhovaných projektů v různých variantách. Dokument je veřejně dostupný v elektronické podobě na webových stránkách projektu: https://www.liberec.cz/sump/

Jenomže jak upozorňuje Náš Liberec dlouhodobě, radnice zároveň podniká řadu kroků, které jdou přímo proti deklarované snaze odvést osobní automobilovou dopravu z centra, které by se tak mělo stát přívětivějším místem.

Tak, že je do centra přilákáte?

Jako první lze zmínit stále navyšující se počet parkovišť, které současná koalice povoluje v centru města, což vede k tomu, že do něj směřuje čím dál více automobilů. Město realizovalo, legalizovalo či naplánovalo další stovky míst v centru Liberce, které zákonitě automobilovou dopravu do středu města svedou.

Za poslední 3 roky bylo realizováno rozšíření parkování na výstavišti, kde přibylo 48 míst. Dále město vybudovalo nové stání pod EUC Klinikou Liberec, tady jde o 20 míst. Potom také nové stání v trojúhelníku mezi Liebiegovou vilou, EUC Klinikou Liberec (Klášterem) a mateřskou školou, tady jde o navýšení o 8 míst. Dále nové parkoviště v rámci stavby Rezidence Park Masarykova, kde jde o 26 míst.

Vedle toho legalizovalo parkování na rohu Štefánikova náměstí, kde zaparkuje dalších minimálně 20 aut, pak je zde i další povolené parkování pro 80 aut v Sokolovské ulici (zde dlužno dodat, že vzniklo díky iniciativě předchozího primátora Tibora Batthyányho). A pak je zde zmíněný parkovací dům u krajského úřadu, který prosadil hejtman, kde půjde o 244 dalších míst. Rovněž na zamýšlené nové Pastýřské má vzniknout dalších téměř 130 míst. Dalších 40 míst vzniklo i v okolí tzv. Papírového náměstí.

Parkovací domy v centru, nebo na okruhu – aneb kde vlastně centrum je?

V souvislosti s tím, že mají být stavěny parkovací domy na tzv. vnitřním okruhu, ale upozorňuje i opozice, že se v podstatě jedná o další stahování aut do srdce města. „Zatímco parkovací místa chybí hlavně na sídlištích, kde bydlí nejvíce lidí, vedení města chce stavět parkovací domy kolem centra města. Protože „vnitřní městský okruh“ znamená při velikosti Liberce de facto jeho centrum. Tudíž se budou auta tlačit právě do centra a lidé na sídlištích, u svých bytů, i nadále nebudou mít kde parkovat. Realizace vnitřního městského okruhu udělá centrum města mnohem lépe průjezdné a bude tak svádět k dojíždění ze sídlišť do centra právě auty, což paradoxně centrum ještě více auty zahltí. Centrum Liberce fakt není jen Šalďák…,“ namítá například Jindřich Felcman, zastupitel ze Změny pro Liberec/Zelených, povoláním územní plánovač.

S myšlenkou odstavných parkovacích domů na skutečné vnější hranici města přišla již minulá koalice. V Liberci měl být prvním takovým projektem parkovací dům na autobusovém nádraží, který by zachytával auta jedoucí do centra a lidi by přesměrovával na hromadnou dopravu. Jenže nebude.

Primátor města Jaroslav Zámečník a vládnoucí Starostové se podřídili svému stranickému šéfovi, hejtmanu Martinu Půtovi, a odevzdali mu hotový projekt, který na nový terminál vypracovalo bývalé vedení Liberce ze Změny pro Liberec a tehdejší náměstek Jan Korytář. Hejtman chtěl terminál jiný a větší, ale nakonec situaci nezvládl a Liberec o nový terminál přišel, když se nestihla podat žádost o dotaci. Dokonce následovala pokuta 60 milionů korun (hrozilo ale dokonce 200 milionů) za špatné čerpání dotací v rámci Integrovaného rozvoje území Liberec a Jablonec nad Nisou.

Místo toho se za peníze určené pro Liberec bude stavět parkovací dům u krajského úřadu, který bude sloužit hlavně úředníkům kraje a kde parkovací místo vyjde na více než milion korun, což je přibližně třikrát více než u srovnatelných staveb v místě a čase jinde v ČR. Podle vládnoucích Starostů je ovšem i parkovací dům u krajského úřadu na městském okruhu.

Parkoviště Liberec – můžete všude

Náš Liberec také upozornil, že současná koalice rozšířila možnost a počet hodin, kdy je možno vjet autem například až před libereckou radnici. Vedení města to omlouvá podporou místních podnikatelů, ale každý, kdo přes den projde Libercem, musí vidět, že toho využívají často i ti, kteří si prostě chtějí zajet až před radnici. I to posiluje návyky řidičů využívat samotné srdce města jako parkoviště.

Náš Liberec se v minulosti rovněž věnoval i situacím, kde město toleruje stání automobilů v centru, a to na místech, kde nemají co dělat nebo kde na to řidiči prostě kašlou. Není výjimkou, že lidé parkují na chodnících, v parcích nebo na plochách veřejné zeleně, aniž by to někoho zajímalo.

Subscribe
Upozornit na
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Klidné svátky vánoční, plné pohody a štěstí ze srdce přejeme všem našim čtenářům, příznivcům i těm, kteří s námi nesouhlasí a polemizují. Ať již
Jako nemístný přístup hodnotí někteří politici skutečnost, že rektor Technické univerzity Liberec Miroslav Brzezina měl na pietní akci za oběti loňských vražd na Filosofické
Mělo být hotovo do konce roku, ale bude až v létě. Nákladná rekonstrukce propustku, který má zpříjemnit lidem přístup k liberecké aréně, nabírá zpoždění.
Koalice ultrapravicových stran a KSČM, sdružená pod značku Stačilo!, se nedostala do zastupitelstva Libereckého kraje o pouhých devět hlasů, s čím se nechtěla a