Nejdražší Liberec: parkovací místo tu vyjde několikanásobně dráž než jinde

Liberecký kraj chystá výstavbu parkovacího domu za 254 milionů korun. Náš Liberec již v minulosti informoval, že se cena projektu za poslední roky zvedla téměř 4x. Zajímavé je ale i srovnání s ostatními městy. Všude jinde se staví výrazně levněji.

Liberecký kraj chce postavit parkovací dům vedle svého úřadu, byť přes ulici stojí dva poloprázdné komerční parkovací domy. Město Liberec rovněž posunulo tramvajovou zastávku Rybníček. Město Liberec i Liberecký kraj tak budou předstírat, že plánovaný parkovací dům u krajského úřadu, tedy v samém centru města, je parkovací dům v režimu „park&ride“, což jim umožní dosáhnout na evropskou dotaci.

Co je ale nejvíce alarmující, je samotná cena stavby, která v první řadě udělá radost stavebním firmám. V roce 2017 počítal kraj s cenou 67 milionů korun, nyní se vyšplhala až na 254 milionů. Jedno parkovací místo má tak vyjít na neuvěřitelných 1 041 000 Kč.

Není bez zajímavosti srovnat tuto cenu s ostatními městy, kde rovněž parkovací domy staví. Začněme v Praze, kde se asi neočekává, že by se stavělo levněji. A přeci. Parkovací domy tu jsou několikrát levnější než v Liberci.

Začněme na Černém mostě, kde již stojí hrubá stavba velkého parkovacího domu, který má za cíl odchytávat auta jedoucí do Prahy a jejího centra (na rozdíl tedy od Liberce, kde má parkovací dům stát v jeho samotném, dopravně přetíženém centru). Tedy zcela dle idejí „park&ride“. Zde, podle vyjádření pražského magistrátu z jara letošního roku, vychází cena na 507 milionů korun a k dispozici bude 880 míst. Jedno místo tak vyjde na zhruba 570 tisíc Kč.

Parkovací domy se staví i v dalších pražských částech. Například v Praze 11 letos počítají s výstavbou parkovacího domu v Šalounově ulici, která má přijít na 140 milionů korun. Parkovacích míst zde má být minimálně 388, a pokud nezvolí variantu se zelenou střechou a odpočinkovými aktivitami na ní, přibyde dalších 89 míst. To znamená, že by jedno parkovací místo vyšlo na cenu mezi 293 až 360 tisíci Kč.

V Praze 13 má vzniknout parkovací dům v Petržílkově ulici za 155 milionů korun. Podle aktuálních plánů je zde počítáno se 379 parkovacími místy. Veřejný rozpočet tak jedno parkovací místo na pražské třináctce vyjde na 409 tisíc korun.

Letos se mají parkovací domy stavět i v druhém největším městě republiky, v Brně. V ulici Skořepka má vzniknout parkovací dům pro 219 míst za 100 milionů korun. Jedno místo tedy vyjde na 456 tisíc korun. Větší parkovací dům chtějí v Brně realizovat v ulici Šumavská, ten má být pro 430 aut a vejít se mají maximálně do 160 milionů korun za stavbu. Parkovací místo tak vyjde na 372 tisíc korun.

Parkovací domy staví i menší města. Již v minulosti Náš Liberec uvedl příklad nedaleké Mladé Boleslavi. Zde loni na podzim otevřeli nový parkovací dům u zdejší Klaudiánovy nemocnice. Investorem byl, stejně jako v Liberci, kraj. Jenže ceny jsou trošku někde jinde. V sedmipatrovém parkovacím domě v Mladé Boleslavi je 640 parkovacích míst. Jedno parkovací místo v Mladé Boleslavi vychází tedy na 357 813 Kč.

V Pardubicích plánují aktuálně stavět dva parkovací domy, které mají odlehčit dopravě v centru. Město plánuje postavit parkovací dům v rámci terminálu Jih, s kapacitou 570 míst za 310 milionů korun. Součástí mají být hygienické zázemí, toalety a komerční prostory, což navyšuje celkovou cenu stavby oproti parkovacímu domu bez podobného zázemí. Parkovací místo i tak vyjde na 548 tisíc korun.  

Další pardubický parkovací dům by se měl nacházet v ulici U Stadionu – v tomto případě je kapacita dle návrhu stavby 412 parkovacích míst, odhad ceny činí zhruba 227 milionů korun, tedy 551 tisíc za jedno parkovací místo. I zde se ovšem počítá s komerčním prostorem.

Téměř postaveno, podobně jako v Praze na Černém mostě, mají už v Kroměříži, kde vznikl parkovací dům, dokonce se zázemím pro městskou policii, informačním centrem nebo kavárnou. Stál 86 milionů korun a nabídne místním i přespolním 137 míst, tedy jedno automobilové stání vyšlo na 627 tisíc.

Obrovský rozdíl mezi cenami parkovacích domů po celé ČR a Libercem ještě vedení Libereckého kraje nevysvětlilo. Máme o odpovědi zažádáno již druhým týdnem a čekáme na vyjádření.

Příští týden kvůli parkovacímu domu hejtman Libereckého kraje Martin Půta svolal mimořádné zastupitelstvo, které mu má odsouhlasit další navýšení spoluúčasti z prostředků kraje. Cena se oproti jaru totiž zvedla na 254 milionů korun.

Kraj původně počítal se spolufinancováním do 136 milionů korun, to se teď ale zvýšilo na 164 milionů. Více chce kraj podle náměstka Zbyňka Miklíka (Piráti) žádat i na dotacích, místo 69 milionů by to mělo být 90 milionů korun. Aby bylo možné žádost podat, musí materiál znovu projít krajským zastupitelstvem.

Subscribe
Upozornit na
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Zastávku MHD na Tržním náměstí, jehož celý koncept souzní s plaveckým bazénem a je dílem jeho autora, slavného architekta Pavla Švancera, chce vedení města
Ve Stráži pod Ralskem má vyrůst jedna z největších průmyslových zón v České republice. Realizovat ji mají lidé ze Syneru. Jedním ze zamýšlených využití
Náš Liberec včera informoval o tom, že se vznikem nových krajských společností, které mají sloužit k provozu největší fotovoltaické elektrárny za několik miliard, nesouhlasil
Včera uplynulo deset let od obvinění hejtmana Martina Půty z korupce a zneužívání pravomocí. Hejtman vyjádřil svou nespokojenost nad délkou trvání celé záležitosti. V