Parkovací dům u krajského úřadu se za poslední 4 roky prodražil více než třikrát

Vedení Libereckého kraje velice razantně prosazuje výstavbu nového parkovacího domu u krajského úřadu. Dostal dokonce přednost před slibovanou náplavkou a kultivací dolního centra. Zajímavá je i cena, kolik má parkovací dům stát. Ta se od roku 2017, kdy byl záměr poprvé zveřejněn, více než ztrojnásobila. Má mít přitom o třetinu méně parkovacích míst.

Současná koalice Starostů pro Liberecký kraj, Pirátů a ODS považuje výstavbu parkovacího domu za svou prioritu, na rozdíl od před volbami slibované náplavky, která byla loni v létě vyloučena z projektů určených k realizaci jako „zbytná“. Parkovací dům se ale bude stavět i v případě, že na něj kraje nesežene dotaci.

„I kdybychom dotaci nezískali, tak ho budeme stavět. Já to považuju za jednu z největších dotačních akcí, snad krom výstavby centra urgentní medicíny, tak je to vlastně druhá záležitost, kterou já považuji za absolutní prioritu,“ uvedl v únoru letošního roku na tiskové konferenci náměstek hejtmana pro resort ekonomiky, majetku, investic, veřejných zakázek a informatiky Zbyněk Miklík (Piráti).

Zajímavý je ovšem vývoj ceny parkovacího domu. Pojďme si udělat stručný chronologický přehled.

Léto/podzim 2017: Na podzim roku 2017 se počítalo s cenou 67 milionů korun. V písemné zprávě zadavatele na projekt „PARKOVACÍ DŮM, LÁVKA A KULTIVACE OKOLÍ SÍDLA LIBERECKÉHO KRAJE“ byly uvedeny tyto požadavky:

 – vytvoření kvalitního veřejného prostoru zapojeného do stávající struktury města, – uplatnění zeleně a integrace řeky do řešeného prostoru; – propojení břehů řeky Lužické Nisy u vstupu do budovy KÚLK; – zajištění požadované kapacity parkovacích míst (cílový stav – 360 míst / parkovací dům + parkoviště na parteru + 2 místa pro nabíjení elektromobilů); – vhodné dopravní napojení na stávající komunikace včetně zapojení uvažované cyklotrasy; – respekt k ekonomickým možnostem zadavatele – předpokládaná investice činí 67 mil. Kč

Jaro/Léto 2020: Cena se zvedla téměř o 100 %. Na jaře počítal Liberecký kraj s částkou 119 milionů korun, na konci června se jednalo již o 127 milionů. Hejtman Martin Půta uvedl, že jenom na parkovací dům má kraj alokováno 120 milionů korun.

„Kraj měl v letošním roce v původním rozpočtu 127,2 milionu korun. V současné době je částka 120 milionů korun na parkovací dům přesunuta do finanční rezervy kraje. Je to jediný projekt, který je z důvodu koronavirové krize posunut v čase. Na projektové přípravě se dále pracuje a další rozhodnutí o projektu bude na nově zvoleném krajském zastupitelstvu. Můj názor je dlouhodobě stejný, kultivace dolního centra města je nutná. Uvědomujeme si, že jsme odpovědni za to, jak vypadá okolí krajského úřadu a chceme ho ve spolupráci s městem Liberec vrátit obyvatelům a návštěvníkům Liberce jako odpočinkovou zónu s jedinečným přístupem k řece Nise. Tento projekt budu prosazovat i po říjnových volbách,“ uvedl hejtman Martin Půta v tiskové zprávě z 30. 6. 2020.

Zima 2021: Cena parkovacího domu se opět zvedla. Tentokrát o více než 50 milionů korun. Cena je 178 milionů korun, je v ní ale zahrnuta i úprava okolí parkovacího domu. Zároveň se však snížil počet parkovacích míst, a to dost výrazně. Z původních 360 parkovacích míst na 244.  Na únorové tiskové konferenci hejtmanův náměstek Zbyněk Miklík z Pirátů hovořil i o prioritě parkovacího domu a že ho kraj bude stavět s dotacemi i bez nich (viz výše).

„Je to ta první etapa toho projektu, tedy jak okolí tak parkovací dům. Ty investiční náklady jsou počítány na částky 178 milionů korun včetně DPH, a tak kapacita parkovacích míst – má tam vzniknout 244 parkovacích míst,“ uvedl na tiskové konferenci ze dne 17. 2. 2021 náměstek hejtmana Libereckého kraje Zbyněk Miklík.

Jaro 2021: Cena za parkovací dům se opět výrazně navyšuje. Nyní je 205,5 milionů korun. Liberecký kraj na něj chce získat dotaci a sám se podílet částkou zhruba 136 milionů korun (což mimochodem představuje dvojnásobek původních celkových nákladů).

Závazek spolufinancování projektu byl projednáván na dubnovém zasedání zastupitelstva Libereckého kraje. Před ním upozornil zastupitele na výrazné prodražování projektu náš Institut pro udržitelný rozvoj, což zaujalo opoziční zastupitele. IPUR zastupitelům doporučil, aby si od Rady kraje vyžádali:

Zdůvodnění nárůstu ceny na trojnásobek původního rozpočtu

Seriózní analýzu možných zdrojů financování projektu

Informaci, zda byla zpracována i varianta revitalizace dolního centra bez stavby nového parkovacího domu se zajištěním parkování v jiných prostorách.

Hejtman Martin Půta a jeho náměstci zdůvodnili razantní navýšení ceny vývojem projektové dokumentace, která s sebou přinesla prvky, se kterými původní cena nepočítala.

Krátká historie značného navýšení ceny parkovacího domu je minimálně podivná. Vágní zdůvodnění tak obrovského nárůstu ceny ze strany hejtmana a náměstka je rovněž zcela nedostačující. Ukazuje buď na neprofesionalitu, se kterou vedení kraje připravuje velké stavební projekty, možná i na záměr cenu navýšit. Je s podivem, že takto slabé zdůvodnění u navýšení ceny o mnoho desítek milionů zastupitelům Libereckého kraje stačí.

Subscribe
Upozornit na
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Zastávku MHD na Tržním náměstí, jehož celý koncept souzní s plaveckým bazénem a je dílem jeho autora, slavného architekta Pavla Švancera, chce vedení města
Ve Stráži pod Ralskem má vyrůst jedna z největších průmyslových zón v České republice. Realizovat ji mají lidé ze Syneru. Jedním ze zamýšlených využití
Náš Liberec včera informoval o tom, že se vznikem nových krajských společností, které mají sloužit k provozu největší fotovoltaické elektrárny za několik miliard, nesouhlasil
Včera uplynulo deset let od obvinění hejtmana Martina Půty z korupce a zneužívání pravomocí. Hejtman vyjádřil svou nespokojenost nad délkou trvání celé záležitosti. V