Jak informoval Náš Liberec, v Liberci i v sousedním Jablonci nad Nisou obě dvě radnice se stejným politickým vedením Starostů, ANO a ODS, nezvládly práci s dotacemi a přijdou o nové dopravní terminály MHD. V Liberci se dnes aspoň snaží zachránit evropské peníze a tvrdí, že je využijí jinde.
V březnu tohoto roku rozhodli jablonečtí zastupitelé o tom, že dopravní terminál, který měl propojit městskou a regionální autobusovou dopravu s tramvajovou a železniční, se zatím stavět nebude. Přitom projekt zdejšího terminálu se připravoval několik let.
Výstavbu nového dopravního terminálu v Kamenné ulici připravuje Jablonec už třetí volební období. Součástí mělo být i podzemní parkoviště pro zhruba 200 aut. S nedalekou vlakovou zastávkou měla nový terminál spojit prosklená lávka. Na začátku se náklady odhadovaly na 160 milionů korun, postupně ale narostly trojnásobně na 480 milionů včetně DPH.
To by ale znamenalo, že Jablonec nad Nisou, ale s ním i Liberec budou muset vracet desítky milionů určené pro náš region z Evropské unie na Integrovaný plán rozvoje území (IPRÚ). V Liberci tomu ale chtějí zabránit a na poslední chvíli nevyužité prostředky na odpískaný projekt jabloneckého terminálu použít jinde. Tvrdí to alespoň současné vedení města Liberce.
„Zhruba 125 milionů korun, které se ukázaly jako volné poté, co je Jablonec nad Nisou nemá jak využít, nasměrujeme k nám, do Liberce, a investujeme do oblastí jako je bezpečnost v dopravě. Například do přechodů pro chodce a do chodníků. A dále do parkoviště P + R v Pastýřské ulici, ale i do vzdělávání a sociálního bydlení. Rekonstrukce by se tak mohla dočkat například Mateřská škola Malínek, kam chceme investovat cca 80 milionů korun. Dalších zhruba 40 milionů pak přesuneme do krajské silnice na Ještěd, která sice patří kraji, ale město Liberec se na její rekonstrukci bude určitě podílet,“ říká náměstkyně Radka Loučková Kotasová (ANO), která má dotace na starosti.
Stejný problém s terminálem a propadnutím evropských milionů má přitom i samotný Liberec. Před více jak dvěma lety předal primátor Jaroslav Zámečník (SLK) Liberce hotový projekt hejtmanu Martinu Půtovi (SLK), ten ale situaci nezvládl. V Liberci tak dál zůstávají shnilé stavební buňky a sliby o hezčím a větším autobusovém terminálu v prostorách vlakového nádraží kdesi v budoucnu. 17 milionů korun na přípravu původního projektu tak zároveň přišlo na zmar.
Vedení liberecké radnice, zastoupené tehdejším náměstkem Janem Korytářem (Změna pro Liberec), sehnalo dotaci na nové autobusové nádraží ve výši 150 milionů korun, vykoupilo pro to potřebné pozemky, vypracovalo projekt a vysoutěžilo jeho podobu, se kterým uspěl známý liberecký architekt Petr Stolín. Součástí měl být i park a parkovací dům pro 400 aut, který měl ulevit dopravě v centru. Nicméně kvůli tomu, že Liberecký kraj a hejtman situaci nezvládli, projekt skončil.
IPRÚ – Integrovaný plán rozvoje území je program Evropské unie, který měl pomoci aglomeraci Liberce, Jablonce nad Nisou a dalším zhruba dvaceti okolním obcím. Peníze z IPRÚ by měly směřovat na projekty v dopravě, sociální oblasti nebo školství. Jeho prostřednictvím může region získat do roku 2023 z evropských fondů zhruba 2,5 miliardy korun. Dotační peníze je nutné vyčerpat a vyúčtovat do poloviny roku 2023.