Autobusák v Liberci definitivně nebude. Kraj situaci nezvládl a vyhodil tak 17 milionů oknem

Liberec nové autobusové nádraží ani parkovací dům v místě mít nebude. Před dvěma lety předal primátor Zámečník Liberce hotový projekt hejtmanu Půtovi, ten ale situaci nezvládl. V Liberci tak dál zůstávají shnilé stavební buňky a sliby o hezčím a větším autobusovém terminálu v prostorách vlakového nádraží kdesi v budoucnu. 17 milionů korun na přípravu původního projektu tak zároveň přišlo na zmar.

Vedení liberecké radnice, zastoupené tehdejším náměstkem Janem Korytářem (Změna pro Liberec), sehnalo dotaci na nové autobusové nádraží ve výši 150 milionů korun, vykoupilo pro to potřebné pozemky, vypracovalo projekt a vysoutěžilo jeho podobu, se kterým uspěl známý liberecký architekt Petr Stolín. Součástí měl být i park a parkovací dům pro 400 aut, který měl ulevit dopravě v centru.

Memorandum o spolupráci místo práce

Hotový projekt mělo ale realizovat současné vedení města Liberce v koalici Starostů pro Liberecký kraj, ANO a ODS. Jenže začátkem roku 2019  se primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj) podřídil vůli svého stranického šéfa, hejtmana Martina Půty a Liberec hotový projekt i s přidělenými dotačními prostředky odevzdal Libereckému kraji.

Město tehdy s Libereckým krajem podepsalo i „memorandum o spolupráci“, ve které se hovoří, že výstavba nového autobusového terminálu bude hotova do roku 2023. Hejtman Půta i primátor Zámečník tehdy slibovali, jak nové autobusové nádraží bude větší, architektonicky lepší a kvalitnější a parkovací dům pojme více aut pro přijíždějící do centra města.

„Strany si jsou vědomy nejzazšího termínu podání žádosti o finanční podporu z národních zdrojů a zdrojů EU v rámci IPRU do konce roku 2019 a nejzazšího termínu dokončení stavby obou objektů do konce roku 2023.“, píše se ve vzájemném memorandu o spolupráci Liberce a Libereckého kraje z února 2019.

Kraj se prezentoval jako ta instituce, která původní projekt zlepší. „Předběžně jsme domluveni tak, že kraj vyprojektuje, postaví budovu a bude ji provozovat minimálně do té doby, než bude hotov velký terminál na vlakovém nádraží,“ sliboval ještě v dubnu 2019 hejtman Libereckého kraje Martin Půta. Celý projekt oproti původnímu „Korytářovu“ projektu měl být také o 40 milionů dražší, jeho předběžná cena se vyšplhala na 200 milionů.

Ještě v říjnu loňského roku hejtman Půta vydával prohlášení, že kraj má situaci plně pod kontrolou a že Liberec bude mít nový „autobusák“ i s parkovacím domem. „Příprava projektu nového autobusového nádraží v Liberci pokračuje, navzdory všem výkřikům kritiků a mediálním zkratkám. Liberečané, obyvatelé kraje, ani návštěvníci města, nemusí mít strach, že se nového autobusáku nedočkají, a že cestující, kteří přijíždí do krajského města, budou i v následujících desetiletích vítat nedůstojné bílé stavební buňky, postavené jako provizorium před dvaceti lety. Zvěsti, které tvrdí, že nové autobusové nádraží buď nebude, nebo v osekané podobě bez parkovacího domu, nejsou pravdivé.,“ tvrdil tehdy hejtman Půta.

Dnes je jasné, že zvěsti pravdivé byly. Projekt nestihl podat ani Liberec, ani Liberecký kraj. Již předminulý týden na to upozornila liberecká opozice. „Stalo se to nejhorší, co se mohlo v případě tohoto projektu stát. Ukázalo se, že Liberecký kraj skutečně nemá žádný zásadní zájem na tom, aby se prostředí libereckého autobusáku zkultivovalo. Ohyzdné buňky na terminálu krajského města jsou zjevně pod rozlišovací schopností kraje. Předání tohoto projektu kraji se tak ukazuje jako fatální chyba Starostů pro Liberec v čele s primátorem Zámečníkem. Dá se říci, že občany Liberce tímto hejtman Půta jednoduše vypekl,“ popisuje vzniklý stav Jindřich Felcman, zastupitel města Liberec, který zprávu o plánu na dočerpání IPRÚ poprvé zveřejnil.

O tom, že je projekt nového autobusového nádraží v Liberci definitivně odpískaný, informoval jako první Liberecký deník, který citoval hejtmanova náměstka pro resort ekonomiky, majetku, investic, veřejných zakázek a informatiky Zdeněk Miklík za Piráty. Přeloženo do češtiny: kraj skutečně práci na projektu nezvládl a stotisícovému Liberci zůstávají místo důstojného terminálu a parkovacího domu na autobusovém nádraží shnilé stavební buňky, které jsou zde „provizorně“ již 25 let.

My vlastně vždycky chtěli jiný autobusák

Poté, co se téma zmařeného projektu nového autobusového nádraží dostalo na veřejnost a do médií, přispěchalo vedení města Liberce (tentokrát bez hejtmana Půty) s vysvětlením, že vlastně dlouhodobě žádný nový terminál ani parkovací dům nechce.

Naopak přišlo s vizí „Central station“ – tedy s plánem, že nové autobusové nádraží má vzniknout v prostorách vlakového nádraží, kde vznikne propojení obou terminálů, které má sloužit veřejnosti. „Dosavadní projekt autobusového terminálu město považuje za myšlenkově zastaralý a nemoderní,“ informoval veřejnost primátor Jaroslav Zámečník o projektu původního libereckého „autobusáku“, který ještě před rokem hejtman Půta sliboval dokončit do roku 2023.

Proto do něj už nechce ani investovat finanční prostředky, včetně těch čerpaných z IPRÚ (Integrovaný plán rozvoje území). Příprava parkovacího domu u nádraží však pokračuje, parkovací místa dokonce budou navýšena. Mělo by zde být 700 až 750 parkovacích míst,“ doplnil primátor. Na pomoc si vzal hlavního architekta města Jiřího Janďourka, který se opřel o plány z roku 2010-11 vycházející ze studentského projektu Vize pro Liberec.

Nicméně na tiskové konferenci města nebyli ani primátor, ani jeho náměstkyně pro oblast dotací Radka Loučková Kotasová, ani městský architekt schopni říct, kolik má tento projekt stát peněz, kde se na něj vezmou prostředky či jak vyřeší situaci s Českými drahami nebo Správou silničních a dopravních cest (SŽDC), jimž pozemky na místě chtěného „Central station“ patří. SŽDC přitom před dvěma lety tuto variantu jednoznačně odmítlo, jelikož by přišlo o část kolejiště.

Podle primátora se SŽDC jedná. „My jsme se v červenci tohoto roku setkali na Libereckém kraji se zástupci SŽDC. Pokud se ten zájem ze strany kraje i SŽDC potvrdí, začneme pracovat na změně memoranda s Libereckým krajem, abychom tuto šanci chytli za pačesy,“ dodal primátor Zámečník.

Liberecká opozice ale postup města i kraje vidí jako selhání a označuje vizi „Central station“ na vlakovém nádraží za chiméru. „Na již připravený projekt společné budovy autobusového nádraží a parkovacího domu byla schválena dotace 150 mil. z IPRÚ. Za dosavadní projektové práce vynaložilo město cca 4 mil. Kč. Po volbách 2018 předal primátor projekt hejtmanovi Libereckému kraji. Ten slíbil přepracování projektu, neboť na kritice původního projektu připraveného J. Korytářem (Změna pro Liberec) si Starostové postavili svou volební kampaň. Hejtman nejprve slíbil, že v rámci tohoto operačního období se stihne jak terminál, tak parkovací dům. V roce 2019 už své vyjádření tlumil a Liberečanům slíbil alespoň terminál. Liberecký kraj vynaložil za přeprojektování cca 13 mil. Kč. A nyní jde vše do koše.,“ upozorňuje Jindřich Felcman.

K tomu, že  vedení města jde o jednotný dopravní terminál, opozice poukazuje, že obě nádraží, tedy vlakové i autobusové, stojí bezprostředně vedle sebe. „Tohle vše se navíc děje v situaci, kdy tu nemáme autobusové nádraží na druhém konci města od vlakového. Původně plánovaný projekt společné budovy autobusového nádraží  a parkovacího domu umísťoval autobusovou halu jen přes cestu – cca 150 m od dveří budovy vlakového nádraží. V půli cesty přitom byla zastávka pro městské tramvaje a autobusy. Jen těžko lze nazvat takový stav urbanistickou závadou.,“ dodal Felcman.

Subscribe
Upozornit na
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Státní pozemkový úřad směnil s majiteli Syneru obrovské pozemky u Stráže pod Ralskem, kde má vyrůst zóna lehkého průmyslu i velkokapacitní bateriové úložiště. Stát
Zastávku MHD na Tržním náměstí, jehož celý koncept souzní s plaveckým bazénem a je dílem jeho autora, slavného architekta Pavla Švancera, chce vedení města
Ve Stráži pod Ralskem má vyrůst jedna z největších průmyslových zón v České republice. Realizovat ji mají lidé ze Syneru. Jedním ze zamýšlených využití
Náš Liberec včera informoval o tom, že se vznikem nových krajských společností, které mají sloužit k provozu největší fotovoltaické elektrárny za několik miliard, nesouhlasil