Předražená nafta: dozorčí rada Silnic LK nabízí rezignaci. Po osmi letech přihlížení

Dozorčí rada krajské akciové společnosti Silnice LK nabízí svou rezignaci. Je to reakce na tvrzení kraje, že Silnice LK nakupovala roky předraženou naftu od společnosti MOVI Oil, která je spjata s osobou podnikatele Jiřího Vařila. Jenže, jak upozornil Náš Liberec, vedení kraje tuto skutečnost znalo 8 let a neudělalo nic. Dozorčí rada dává vše za vinu bývalému představenstvu, ale s tím bylo ještě před pár měsíci vedení kraje překvapivě zadobře.

Ačkoli dozorčí rada plnila své zákonné povinnosti, měla být vůči představenstvu společnosti v tomto případě důslednější. Proto jsem v dopise navrhnul další postup. Všichni členové dozorčí rady dají k dispozici své funkce a od září do zvolení nové rady budou vykonávat činnost samozřejmě bez nároku na odměnu. Dále vyzveme společnost, která tehdy dělala forenzní audit, aby vysvětlila, proč audit neřešil otázku nákupu pohonných hmot a současně vyzveme společnost, která zpracovala statutární audit, aby objasnila, proč v něm už tehdy neupozornila na hrubé problémy v hospodaření SILNIC LK,“ píše v dopise adresovaném náměstku hejtmana pro dopravu Ivanu Svitákovi jeho stranický kolega ze Starostů pro Liberecký kraj a předseda dozorčí rady Silnic LK Josef Horinka.

A dozorčí rada skutečně důslednější být měla. Jak ukázal Náš Liberec, dozorčí radu ovládali 8 let Půtovi nejbližší Starostové pro Liberecký kraj, jejím předsedou byl v letech 2012 až 2016  dnešní senátor Michael Canov a  jeho pokračovatelem do dnešních dní je nástupce Martina Půty ve funkci Starosty Hrádku nad Nisou Josef Horinka. Dozorčí rada vyšla veřejnou kasu za tuto dobu na 3,8 milionu korun a její členové za svou (ne)činnost pobírali každý stovky tisíc korun.

Přitom, jak rovněž dokázal Náš Liberec, o problému s předraženou naftou Starostové věděli celých 8 let. Přesně před osmi lety, těsně před krajskými volbami 2012 tehdejší kandidát na hejtmana, starosta Hrádku nad Nisou Martin Půta rozhořčeně nákup nafty firmou registrovanou v Karibiku kritizoval a ovládanou někdejším švagrem podnikatele Jiřího Vařila a sliboval nápravu. 8 let se nic nedělo. Dnes je Půta, dle vlastních slov „překvapený a zklamaný„.

Současná dozorčí rada pod Josefem Horinkou viní z nákupu pohonných hmot zástupce původního představenstva vedeného Ing. Petrem Šénem a zvažuje vymáhat finanční škody způsobené nevýhodnými nákupy pohonných hmot. Šén se proti tomu ohradil a odmítá to komentovat do doby, než se zveřejní audit, který dělá pro kraj společnost Nexia AP.

„Já to vnímám jako součást předvolebního dění a dokud nebudou známy výsledky auditu, tak to to nechci komentovat,“ řekl pro Náš Liberec odvolaný ředitel Silnic LK Petr Šén. Podle vyjádření hejtmana Martina Půty i jeho náměstka pro dopravu Ivana Svitáka, který je ve funkci od ledna 2019, byli s působením Šéna dlouhodobě nespokojeni.

Proti tomu ale hovoří fakta. Jednak skutečnost, že se proti Šénovi v minulosti ani Sviták ani Půta, kteří dnes tvrdí, jak s ním byli dlouhodobě nespokojeni, nevymezovali. Naopak – ještě na samém sklonku roku 2017 se hejtman Martin Půta osobně zasazoval, aby byl Petr Šén opětovně zvolen do funkce ředitele Silnic LK. Což potvrdil i v rozhovoru pro Mladou frontu Dnes.

Dále zde na webech kraje, Silnic LK ale i regionálních médií dohledat spoustu článků a tiskových zpráv z posledních měsíců i let, na které jsou Půta se Svitákem ve společnosti bývalého ředitele Šéna a bývalého vedení Silnic LK.

Jako příklad může být i fotografie v záhlaví tohoto článku z předání nové techniky pro Silnice LK v listopadu loňského roku, ze které úsměvy a pohoda jen čiší. O pár měsíců později bylo ale vše jinak, když Půtův náměstek pro dopravu Sviták v srpnu letošního roku tvrdil: „Důvodem těchto změn je dlouhodobá nespokojenost s komunikací a jednáním společnosti Silnice LK směrem ke komunálním politikům, kteří spravují obce v našem regionu. Stejná situace panovala v případě údržby krajských komunikací.“ 

Subscribe
Upozornit na
21 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Zastávku MHD na Tržním náměstí, jehož celý koncept souzní s plaveckým bazénem a je dílem jeho autora, slavného architekta Pavla Švancera, chce vedení města
Ve Stráži pod Ralskem má vyrůst jedna z největších průmyslových zón v České republice. Realizovat ji mají lidé ze Syneru. Jedním ze zamýšlených využití
Náš Liberec včera informoval o tom, že se vznikem nových krajských společností, které mají sloužit k provozu největší fotovoltaické elektrárny za několik miliard, nesouhlasil
Včera uplynulo deset let od obvinění hejtmana Martina Půty z korupce a zneužívání pravomocí. Hejtman vyjádřil svou nespokojenost nad délkou trvání celé záležitosti. V