Dozorčí rada krajské akciové společnosti Silnice LK nabízí svou rezignaci. Je to reakce na tvrzení kraje, že Silnice LK nakupovala roky předraženou naftu od společnosti MOVI Oil, která je spjata s osobou podnikatele Jiřího Vařila. Jenže, jak upozornil Náš Liberec, vedení kraje tuto skutečnost znalo 8 let a neudělalo nic. Dozorčí rada dává vše za vinu bývalému představenstvu, ale s tím bylo ještě před pár měsíci vedení kraje překvapivě zadobře.
„Ačkoli dozorčí rada plnila své zákonné povinnosti, měla být vůči představenstvu společnosti v tomto případě důslednější. Proto jsem v dopise navrhnul další postup. Všichni členové dozorčí rady dají k dispozici své funkce a od září do zvolení nové rady budou vykonávat činnost samozřejmě bez nároku na odměnu. Dále vyzveme společnost, která tehdy dělala forenzní audit, aby vysvětlila, proč audit neřešil otázku nákupu pohonných hmot a současně vyzveme společnost, která zpracovala statutární audit, aby objasnila, proč v něm už tehdy neupozornila na hrubé problémy v hospodaření SILNIC LK,“ píše v dopise adresovaném náměstku hejtmana pro dopravu Ivanu Svitákovi jeho stranický kolega ze Starostů pro Liberecký kraj a předseda dozorčí rady Silnic LK Josef Horinka.
A dozorčí rada skutečně důslednější být měla. Jak ukázal Náš Liberec, dozorčí radu ovládali 8 let Půtovi nejbližší Starostové pro Liberecký kraj, jejím předsedou byl v letech 2012 až 2016 dnešní senátor Michael Canov a jeho pokračovatelem do dnešních dní je nástupce Martina Půty ve funkci Starosty Hrádku nad Nisou Josef Horinka. Dozorčí rada vyšla veřejnou kasu za tuto dobu na 3,8 milionu korun a její členové za svou (ne)činnost pobírali každý stovky tisíc korun.
Přitom, jak rovněž dokázal Náš Liberec, o problému s předraženou naftou Starostové věděli celých 8 let. Přesně před osmi lety, těsně před krajskými volbami 2012 tehdejší kandidát na hejtmana, starosta Hrádku nad Nisou Martin Půta rozhořčeně nákup nafty firmou registrovanou v Karibiku kritizoval a ovládanou někdejším švagrem podnikatele Jiřího Vařila a sliboval nápravu. 8 let se nic nedělo. Dnes je Půta, dle vlastních slov „překvapený a zklamaný„.
Současná dozorčí rada pod Josefem Horinkou viní z nákupu pohonných hmot zástupce původního představenstva vedeného Ing. Petrem Šénem a zvažuje vymáhat finanční škody způsobené nevýhodnými nákupy pohonných hmot. Šén se proti tomu ohradil a odmítá to komentovat do doby, než se zveřejní audit, který dělá pro kraj společnost Nexia AP.
„Já to vnímám jako součást předvolebního dění a dokud nebudou známy výsledky auditu, tak to to nechci komentovat,“ řekl pro Náš Liberec odvolaný ředitel Silnic LK Petr Šén. Podle vyjádření hejtmana Martina Půty i jeho náměstka pro dopravu Ivana Svitáka, který je ve funkci od ledna 2019, byli s působením Šéna dlouhodobě nespokojeni.
Proti tomu ale hovoří fakta. Jednak skutečnost, že se proti Šénovi v minulosti ani Sviták ani Půta, kteří dnes tvrdí, jak s ním byli dlouhodobě nespokojeni, nevymezovali. Naopak – ještě na samém sklonku roku 2017 se hejtman Martin Půta osobně zasazoval, aby byl Petr Šén opětovně zvolen do funkce ředitele Silnic LK. Což potvrdil i v rozhovoru pro Mladou frontu Dnes.
Dále zde na webech kraje, Silnic LK ale i regionálních médií dohledat spoustu článků a tiskových zpráv z posledních měsíců i let, na které jsou Půta se Svitákem ve společnosti bývalého ředitele Šéna a bývalého vedení Silnic LK.
Jako příklad může být i fotografie v záhlaví tohoto článku z předání nové techniky pro Silnice LK v listopadu loňského roku, ze které úsměvy a pohoda jen čiší. O pár měsíců později bylo ale vše jinak, když Půtův náměstek pro dopravu Sviták v srpnu letošního roku tvrdil: „Důvodem těchto změn je dlouhodobá nespokojenost s komunikací a jednáním společnosti Silnice LK směrem ke komunálním politikům, kteří spravují obce v našem regionu. Stejná situace panovala v případě údržby krajských komunikací.“