Vzrušenou debatu mezi politiky i občany Liberce vyvolalo rozhodnutí vedení města o zrušení nočních spojů kvůli jejich údajné nevytíženosti. Opozice i řada Liberečanů představitelům radnice vyčítá, že se jim za jejich peníze dostává v MHD čím dál méně služeb i to, že to ochromí další kulturní i noční život Liberce.
Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou připravuje změnu jízdních řádů v návaznosti na konec letních prázdnin, kdy se provoz MHD vrací do předprázdninového režimu. Od 1. září sice tradičně dojde k navýšení počtu spojů, tak jako tomu bylo před prázdninami, hlavně v ranní a odpolední přepravní špičce v pracovní dny. „Přes razantní pokles cestujících se komfort MHD vrací do období před Covid-19, jediné „hlubokonoční spoje“ nebudou obnoveny, zde byla i dříve vytíženost spojů velmi malá a nyní bychom doslova vozili vzduch,“ řekl náměstek pro technickou správu města Jiří Šolc (Starostové pro Liberecký kraj).
S tím rozhodně nesouhlasí opoziční Změna pro Liberec. Ondřej Petrovský, městský zastupitel za tuto stranu, k tomu vydal vyjádření: „Je to neuvěřitelná ostuda Starostů pro Liberecký kraj, ODS a ANO, kdy ve stotisícovém krajském městě nejezdí po půlnoci MHD. Lidé jsou tak odkázáni vyrazit po svých nebo využít taxislužeb. Pokud si tady máme hrát na oživení kultury ve městě, je nutné si přiznat, že k tomu patří i noční život a město by mělo poskytnout podporu alespoň tou veřejnou dopravou, když už to neumí jinak.“
Rozhodným zastáncem rušení nočních spojů jsou pak zástupci liberecké TOP 09, kteří jsou v městském zastupitelstvu zastoupeni v rámci kandidátky Starostů pro Liberecký kraj. Takto reagoval na Petrovského vyjádření zastupitel Zdeněk Chmelík z TOP 09: „Nevím kolikrát jste takovým spojem jel (a třeba jste to byl vždy zrovna Vy koho jsem jako jediného v tom spoji viděl), ale objektivně je vysílání autobusu pro dva opilce opravdu zbytným luxusem tohoto města. Nemluvím o tom, že existují ještě alternativy v podobě taxi, které Vás za cenu 100,- Kč po Liberci odveze (a pokud chce někdo šetřit a ještě ochránit naši přírodu, což by Vás mělo těšit, může jít pěšky).“
S tím ale nesouhlasili někteří diskutující na sociálních sítích z řad občanů. „No problém to je, pokud platím za službu, kterou nedostanu. Poslední autobus z Prahy přijíždí 5 minut po půlnoci. Pokaždé je plný a nevypadá, že by přivážel lidi na kalby nebo z nich (spíš z práce). Dřív na něj navazovaly spoje po celém Liberci. Nejenom hospody, ale celá řada sportovišť (resp. tělocvičen) je otevřena do 11 hodiny. Vzhledem k jejich nedostatku to ani jinak nelze a je běžné, že rekreační sporty nezastřešované klubem mají tréninky od 10 na hodinu a půl.“, uvedl například diskutující František Koblasa.
Menší část diskutujících ale s omezením nočních spojů souhlasila s tím, že se stejně jedná jen o službu pro opilce a flamendry, jak tvrdí například i zástupci TOP 09. „Já v tu dobu chápu autobusy do a z prace v nočních hodinách ! opilci ať se projdou. ?, třeba prijde po procházce vystřízlivění ?,“ míní například Blanka Mistrová Dufková.
Do diskuze se zapojil i náměstek Jiří Šolc ze Starostů. Ten argumentoval, že noční spoje vyjdou na dva miliony korun ročně. „Ta debata bude mnohem závažnější, než jsou noční spoje, kumulovaná ztráta výpadku jízdného od začátku C19 do konce 7 měsíce je 30Mil CZK, které se zatím řeší odkladem nevyhnutelných oprav, což není řešení. Pozván bude i rozpočtový náměstek. Není třeba vířit vášně, každá služba něco stojí. Pokud se nám (městu) podaří nalézt peníze na běžný chod MHD v komfortu, na který jsou lidé zvyklí + přidat sanaci ztrát C19, bude to obrovský úspěch. Potom se můžeme dál bavit o spojích v hluboké noci, to je dalších cca 2Mil CZK/rok,“ uvedl na sociálních sítích náměstek Šolc.
Nicméně opozice zdůrazňuje, že současné vedení města pod Starosty bývá jindy velmi štědré k místním nejbohatším firmám. Zmiňuje příklad deseti milionů pro Syner Group, které koalice Starostů, ANO a ODS poslala na jaře do arény, kde dceřinka Syner Group soukromě podniká a nátlakem na město se jí podařilo tyto peníze odůvodněné koronavirovou krizí získat.
„Primátor Jaroslav Zámečník tvrdí, že „Město také není v dobré finanční kondici, a kdybychom spoje přesto objednali a lidi je nevyužívali, museli bychom dopravnímu podniku kompenzovat ztrátu.“, ano to není v dobré finanční kondici vlivem ODS, která město zadlužila až po uši a dnes jsou s ní Starostové ve spokojené koalici. Když však šlo o dorovnání platů manažerů provozovatelů Arény, kteří jsou ze stáje Syneru, 10 miliónů se našlo obratem – to bylo to první, co vedení města po nouzovém stavu řešilo. Pak má zbývat na podstatnější věci, jako třeba MHD, spolky a organizace pracující s mládeží, pro které se městské dotace letos stoply (psst, zatím to oficiálně nevědí).,“ argumentoval zastupitel Jiří Petrovský ze Změny.
V podobném duchu na rušení spojů reagovala i značná část diskutujících na sociálních sítích. Jeden z nich, Prokop Krákora, například zmínil skutečnost, že noční spoje pomůžou i restauratérům a jiným drobnějším podnikatelům v Liberci: „Ale no tak (reagoval na příspěvek Jiřího Šolce – pozn.red.), vy sám velmi často pokazujete na potřebu podpořit různé soukromé projekty z městské kasy, s tím že do města přinesou ve výsledku mnohem více peněz. V době, kdy jak říkáte „krvácíme ze všech stran“ skřípnete přísun zákazníků místním provozovatelům restaurací, barů a nočních klubů? To není zrovna fér. Nejde o zisk, který by vyprodukovali od jedenácti dále, ale o zisk který by vyprodukovali, kdyby přišli i ti zákazníci, kteří raději nikam večer nevyrazí, protože jim to za to nestojí.“
Současná radniční koalice složená ze Starostů, ANO a ODS masivně MHD škrtá po celé dva roky, co je v Liberci u moci. Jak informoval Náš Liberec, nejprve došlo ke škrtům spojů pod odstoupení společnosti BusLine z provozu MHD v lednu 2019. Tehdy primátor Jaroslav Zámečník uklidňoval, že se jedná o dočasné řešení. Nebyla to pravda. V září 2019 ale přišly navíc dokonce další škrty. Výrazně méně autobusových linek začalo jezdit především na vytížené lince č. 12 (o 20 párů spojů méně ve všední dny, o 13 párů spojů méně o víkendech) do Rochlice. Další desítky spojů byly škrtnuty především na linkách 14, 21, 22, 25. Tedy na těch linkách, které obsluhují velká sídliště. V některých případech má být kompenzací zavedení starých kloubových autobusů, které ale snížily frekvenci spojů, většinou ale došlo k rušení bez náhrady.