Nekonečný spor kolem autobusové dopravy v Libereckém kraji má očekávané pokračování. Vedení kraje se rozhodlo podat odpor proti rozhodnutí Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který potrestal Liberecký kraj pokutou sedm milionů korun, když podle něj porušil zákon při výběru autobusového dopravce na Českolipsku.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vydal 27. dubna 2020 příkaz, kterým ukládá Libereckému kraji pokutu ve výši 7.000.000 Kč. Jako důvod uvedl spáchání přestupku, kterého se měl kraj dopustit, když uzavřel koncem roku 2019 s dopravcem ČSAD Česká Lípa a.s. smlouvu na dopravní obslužnost pro oblast Českolipska. Členové rady Libereckého kraje projednali příkaz ÚOHS včera na jednání a rozhodli proti němu podat odpor.
Liberecký kraj uzavřel v prosinci minulého roku napřímo smlouvu o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě na dočasné zabezpečení stanoveného rozsahu dopravní obslužnosti pro oblast Západ. Podle ÚOHS však pro přímé zadání nebyl důvod, neboť k přerušení či ohrožení poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících nedošlo, i když sám dodává, že tehdejší stav kraj nezavinil.
„Kraj se do situace, kdy nebylo možné uzavřít smlouvu jinak než přímým zadáním, dostal v důsledku předchozího nezákonného postupu ÚOHS, který zakázal kraji nakoupit akcie dopravní společnosti,“ řekl Jan Sviták. Liberecký kraj podal správní žalobu ke krajskému soudu v Brně, ve které doposud nebylo, i kvůli koronavirové situaci, rozhodnuto. „Je zřejmé, že nesprávné závěry Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nemají oporu v zákoně,“ dodal náměstek Sviták.
Příkaz je podle zástupců Libereckého kraje naprosto neobvyklým co se týče výše stanovené a uložené pokuty, která se zcela vymyká konstantní rozhodovací praxi ÚOHS. Ze zveřejněné výroční zprávy ÚOHS za rok 2018 vyplývá, že za celý rok 2018 uložil ÚOHS v oblasti veřejných zakázek souhrnně pokuty v celkové výši 7.764.500 Kč. „Je zřejmé, že pokuta je v tomto případě nepřiměřeně vysoká, a to i s ohledem na aktuální situaci koronavirové krize, ve které kraj vyčlenil značnou část svého rozpočtu na nouzové zásobování v souvislosti s pořizováním zdravotnického materiálu a ochranných či dezinfekčních prostředků,” řekl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.
Autobusovou dopravu v Libereckém kraji dlouhodobě ovlivňují mocenské spory. Hejtman Půta je poslední tři roky v někdy až osobní při se společností BusLine. Ta do značné míry ovládla autobusovou dopravu v Libereckém kraji, kde jí pomohly i kontakty na politiky, včetně Půtových Starostů. Bývalý náměstek hejtmana Půty pro dopravu Vladimír Mastník je například obviněn protikorupční policií právě v kauze týkající se BusLine. Zásadní zlom přišel zhruba před třemi lety, kdy mezi hejtmanem a manažery BusLine panuje otevřené nepřátelství.