Po obrovských potížích, které cestujícím způsobil špatně zvládnutý vstup soukromých železničních dopravců v krajích, zvažuje ministerstvo dopravy, že bude znovu veškeré vlakové spoje organizovat samo. Liberecký kraj je příklad, kdy místní politická reprezentace situaci na železnici nezvládla.
Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka je na místě ptát se, zda by nebylo lepší, aby veškerou vlakovou dopravu v zemi znovu organizovalo ministerstvo, jako je tomu stále v řadě míst Evropy. Důvod k takovým úvahám zadal chaos, se kterým na konci loňského roku vstoupili na železnice soukromí dopravci za malé připravenosti krajů.
„Po vyhodnocení Koncepce veřejné dopravy z roku 2015 na vládě se nyní soustředíme na přípravu nové. Chci debatovat možnost, že stát převezme od krajů objednávku železniční dopravy. Na roztříštěnost služeb mám spoustu stížností a lidé mají pravdu: Železnice má fungovat jako celek.,“ napsal na svém twiteru ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Hejtman Libereckého kraje na ministrova slova reagoval popuzeně. „O tom, že na ministerstvech v Praze „rozumí všemu nejlíp“, víme v krajích a na obcích svoje. Realita ale bohužel vypadá často o dost jinak. Teď je to pro změnu nápad Ministerstvo dopravy, že by železniční veřejnou dopravu objednávalo znovu samo. Kraje to prý nezvládají. Jsem poslední, kdo by tvrdil, že vše jde v této oblasti jako po másle. Návrh pana ministra Kremlíka ale beru spíš jako snahu zakrýt hlavní problém, za který je ministerstvo odpovědné. A to je zásadní zdržení národního tarifu, který by umožňoval nakoupit jednu jízdenku pro všechny dopravce na železnici. Ten měl fungovat už v loňském roce a překvapivě stále není…,“ uvedl k vyjádření ministra liberecký hejtman.
Jak informoval i náš web, zrovna Liberecký kraj může sloužit za příklad, kde se vstup soukromého dopravce na zdejší železnici, konkrétně společnosti Arriva, příliš nevydařil. Byť se vedení Libereckého kraje v čele s hejtmanem Martinem Půtou snaží před veřejností z celé situace vyvinit a hází veškeré problémy na Arrivu kterou dnes pokutoval částkou 815 tisíc korun a nově tedy i na ministerstvo, samo má máslo na hlavě.
Liberecký kraj totiž při přípravě vstupu soukromého dopravce na železnici trestuhodně zaspal a smlouvu s Arrivou podepsal doslova za 5 minut dvanáct, v prosinci loňského roku, necelých 14 dní před změnou jízdních řádů, ačkoliv se na tuto situaci měl připravovat celých deset let. Výsledkem toho byl chaos v jízdních řádech i odbavování, který odnášeli cestující.