Týden pod Ještědem: u politika je horší, když je zametač, než trafikant

První plně pracovní týden tohoto roku začal pod Ještědem pěkně zostra. Liberec se má připravit na nové Tržní náměstí, nový bazén, ale i nového ředitele technických služeb, kterým se stane doyen libereckého zastupitelstva, Michal Hron ze Starostů. U všech těchto počinů současné koalice ale vyvstává řada, nikoliv nepodstatných otazníků.

Tržní náměstí si renovaci zaslouží. O tom nemůže být pochyb. Poslední úpravy – a dodejme, že úpravy velice kvalitní a hodnotné – se dočkalo v hlubokých 80. letech pod vedením skvělého architekta Pavla Švancera, který náměstí organicky propojil se svým, tehdy novým bazénem. Pak už přicházela jen degenerace a úpadek, jak bazénu, tak celého náměstí, přičemž nejvíce zabrat jim dala polistopadová ničivá síla neviditelné ruky trhu.

Návrh, který vzešel ze soutěže připravené městským architektem Jiřím Janďourkem a jeho týmem, vypadá slibně a zajímavě. Otazníky a vrásky na čele někomu možná dělá dopravní řešení celého projektu. Není se co divit. Liberec a zejména jeho centrum je v současné době zcela zaplevelené auty, radnice buduje parkoviště,kde může, městská policie toleruje stání na zeleni, zákazech, prostě Liberec je dnes město autům zaslíbené a vše ostatní musí stranou.

Janďourkovi a jeho týmu jde naopak o odlehčení od automobilové dopravy. Tomu lze jen tleskat, ale nebude to mít jednoduché, na radnici – mezi politiky i úředníky- je spousta těch, kteří vědí, že voličské hlasy „autařů“ se skrze narychlo vybetonované a vyasfaltované plácky nových parkovišť sbírají snáze než skrze promyšlenou urbanistickou koncepci, která je řešením dlouhodobým a pro život ve městě kvalitnějším. Druhá otázka je, zda architekty navržená řešení budou fungovat,ale věřme, že ano.

Spolu s novým Tržním náměstím by se měl rekonstrukce dočkat i nový bazén. Zatím byl vybrán jen projektant, hradecký Ateliér 11. Ten přišel ovšem s podezřele levnou nabídkou. Tady je potřeba zbystřit, byť jde zatím „jen“ o projektanta, ten má ovšem na budoucí celé ceně stavby zásadní slovo. Právem se dnes můžeme ptát, zda nejde o v Liberci a na Libereckém kraji osvědčenou metodu, jak ve výběrku podseknout cenu a ve finále stavbu pořádně napálit. Ještě jednou radši zopakujme, že projektant pak hraje při návrhu stavby a tedy její ceny roli klíčovou.

Že to nejsou nějaké metody z nedávné minulosti, ukazuje i příklad na Libereckém kraji, kde se kontroverzní projekt „podnikatelského inkubátoru“ už (a zatím) prodražilo neuvěřitelných 50 milionů. Stejně tak si nemusíme nalhávat, že stavební lobby (a nejde jen o nejznámější libereckou domácí firmu na S.) měla pod palcem jen, dnes již často bývalé, politiky z místní ODS. Že občanské demokraty na tomto poli vystřídali v lecčem aktuálně nejsilnější Starostové, dokazuje nejen dnešní soud s hejtmanem Půtou, který je právě pro své, v normální demokracii nemyslitelné, vazby a čachry s Metrostavem na lavici obžalovaných. Takže pozor i u bazénu. Supi a krkavci krouží jistě i zde.

Náš web přinesl zprávu o tom, že novým dočasným ředitelem se stane současný radní za Starosty Michal Hron. Ihned se objevily spekulace o trafice pro zasloužilého matadora politického jeviště i zákulisí, kterým Michal Hron bezesporu je. Jeho kolegové hasí tyto otázky s tím, že jde o funkci dočasnou, než se najde regulérní ředitel dlouhodobý a také tím, že Michal Hron tu má pracovat na pouze třetinový úvazek.

O peníze a kariéru v městských firmách Michalu Hronovi jistě nejde, proto je volání o trafikách víceméně liché. Jenomže, jak se mají technické služby starat o pořádek na ulicích i Michal Hron je zase v liberecké politice zručným zametačem. Vzpomeňme, jak bagatelizoval situaci v dopravním podniku, když Změna ukazovala na tamní ovládnutí městské firmy ze strany BusLine. Měl pravdu Michal Hron? Neměl a vše skončilo korupčním skandálem a policejním zásahem.

Připomínku si zaslouží i Hronovy komentáře z doby, kdy byl obviněn Martin Půta, jeho stranický šéf ve věci rekonstrukce kostela sv. Máří Magdalény. V diskuzích na našem webu naznačoval, že jde o jakési spiknutí, bez jediného důkazu ovšem a že jistě celá věc bude zastavena. Měl pravdu Michal Hron? Neměl. Půta je před soudem, vychází najevo, jak byla celá zakázka zmanipulovaná, někteří se již k úplatkům přiznali atd.

Dnes Michal Hron stejně tak znevažuje výsledky auditu, o kterých informoval náš web a kvůli kterým rezignovala podstatná část dozorčí rady. Zase prý o nic nejde. Audit ale hovoří celkem jasně o velice špatném hospodaření, podezřelých zakázkách a subdodávkách. Michal Hron, který toto nyní bagatelizuje, se má šéfem technických služeb stát. Bude mít pravdu alespoň v tomto případě nebo propojí funkci ředitele a zametače?

Naše čtenáře jsme informovali i tom, jak jednostranně a nevyváženě informují soukromá média, která si platí radnice. Oproti tvrzením vedení města,jak opozice dostává prostor, jsou čísla celkem zdrcující výpovědí. Ve zhruba stovce politických reportáží, dostali opoziční zastupitelé prostor 14x. Navíc si stěžují, že jim prostor dáván jen u malicherností, ale u důležitých témat nikoliv. V Liberci si platí Starostové tuhle legraci částkou ani ne milionu korun. Na kraji je to podstatně více a budeme se tomu na našem webu věnovat.

 

Subscribe
Upozornit na
16 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Kdo pozorně sleduje korupční kauzu kolem kostela sv. Máří Magdalény v Liberci, nemohl být překvapen přiznáním hlavního obžalovaného, tedy stavebního gigantu Metrostav. Navzdory mediálnímu
Je rozhodnuto. Liberec bude stavět nejdražší bazén v historii země a možná celé střední Evropy. Kdo si tedy myslel, že současná koalice, ve které
Poslanci po dlouhých měsících schválili zpřísnění lex Babiš. Principiálně je to dobře – kumulace mediální moci v rukou politiků není správná a je třeba
V Liberci a v Libereckém kraji staví ty nejlukrativnější veřejné zakázky de facto stále stejná skupina stavebních firem. Kdo si myslí, že mezi sebou