Absence pokory k hodnotám minulosti, jsou vratkým základem pro současnost

Unikátní dílo od Slavoje Nejdla, vytvořené pro Liberec v rámci výstavy Socha a město 1969, leží odhozené na nedůstojném místě v blátě…

Významný sochař Slavoj Nejdl (1929-2007), má v Liberci hned několik výtvarných realizací, z nichž nejznámější je pískovcová plastika s názvem „Po válce“, která byla součástí legendární přehlídky výtvarného umění pod širým nebem, konané rok po příjezdu „bratrských“ vojsk v roce 1968.

Dílo stylově blízké pracím světoznámého sochaře Henryho Moora, přežilo na svém místě celé období normalizace i devadesátá léta, která byla pro umění ve veřejném prostoru dobou temna.

Osudný se mu stal až rok 2006, kdy byl v parku při Jablonecké ulici odhalen „Památník obětem komunismu“ a abstraktní dílo, které na rozdíl od mnohých památníků nebylo odrazem dobové tendence, muselo jít stranou.

Dnes je prostor parku agorou pro politické projevy a autentické umění, které neteatrálním způsobem vzdorovalo těžkým dobám, leží odstrčené v nejstinnějším provlhlém místě na okraji parku.

Jindřich Gubiš, Spolek za estetiku veřejného prostoru

Subscribe
Upozornit na
18 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Výročí nejvýznamnějšího současného českého politického svátku vždy vybízí k zamýšlení a bilanci. Zvlášť když jde o výročí půlkulaté. Česká společnost se dávno obloukem vrátila
Máme tu čtvrtý měsíc po datu, kdy jsme začali velmi intenzivně studovat a rozebírat tři čtvrtě miliardovou zakázku energetického projektu EPC Liberec. A zatím
Starostové pro Liberecký kraj, kteří se často (a leckdy úspěšně) snaží přesvědčit voliče, že nemají nic společného s vládním hnutí STAN po čtvrté vyhráli
Černým písmem: Bílý Kostel nad Nisou, Hrádek nad Nisou, Chotyně, Chrastava, Janovice v Podještědí, Kryštofovo Údolí, Nová Ves a Rynoltice se změny senátního obvodu