Již před lety náš web upozorňoval na nevýhodnou smlouvu mezi libereckým dopravním podnikem a společností BusLine ohledně plničky CNG (stlačeného zemního plynu). Případ kritizovala i liberecká opozice. Po letech urážek a dehonestací samotné vedení dopravního podniku podává trestní oznámení pro nevýhodnost smluv.
Dnes i podle současného představenstva přichází Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou ročně o miliony. V celém případu se ukazuje, nakolik představitelé jednotlivých stran postupovali nikoliv ve veřejném zájmu, ale v zájmu soukromé společnosti, která skrze své vazby ovládla zdejší městskou hromadnou dopravu.
Záměr výstavby plničky CNG v Jablonci byl představenstvem DPMLJ schválen v roce 2010, krátce po podpisu smlouvy s BusLine. Plnička je ve společném vlastnictví DPMLJ a BusLine (50/50, vedoucí účastník ve sdružení bez právní subjektivity je BusLine). Její provozování bylo ještě před dokončením výstavby nájemní smlouvou svěřeno firmě Dopravní podnik Česká Lípa, s.r.o. Ta v roce 2017 postoupila nájemní smlouvu společnosti Rybratex, s.r.o., přičemž obě tyto firmy mají spojitost s BusLine.
„Podnájem byl sjednán do 31. 5. 2041, tedy na zcela absurdní délku 30 let. V roce 2015 byl podnájem dokonce prodloužen do roku 2044,“ uvedl pro ČTK předseda představenstva dopravního podniku Michal Zděnek, který zároveň oznámil, že DPMLJ ve věci dává trestní oznámení na neznámého pachatele.
Již v roce 2012 jsme psali, že nájemní smlouva byla uzavřena bez výběrového řízení fakticky na 30 let (pomocí jednostranných opcí ze strany nájemce). Navíc jsme ukazovali, že plničku využíval pouze BusLine, a to až do roku 2014.
V roce 2014 byla plnička rozšířena o druhý kompresor a v říjnu 2014 vznikl dodatek k nájemní smlouvě. Dodatek obsahuje několik nových závazků, které se týkají pouze DPMLJ. Dopravní podnik se na téměř 11 let zavázal odebírat CNG prakticky výhradně z plničky v Jablonci, a to nejméně 25 tisíc kilogramů CNG měsíčně. A to za předem neznámé ceny. Navíc pokud tento závazek nesplní, sankcí je 25% z ceny neodebraného CNG.
Pod těmito smlouvami jsou podepsaní tehdejší politici ve vedení a orgánech DPMLJ Roman Šotola (tehdy člen ČSSD) a David Václavík (dlouholetý člen zastupitelstva za Starosty pro Liberecký kraj). Smlouva s BusLine byla podepsána v době, kdy byl ředitelem DPMLJ Luboš Wejnar, jeden z hlavních obviněných v korupční kauze kolem dopravního podniku a v minulosti rovněž kandidát jablonecké platformy Starostů pro Liberecký kraj. Tyto smlouvy byly dle kritiků navíc podepsány bez projednání v představenstvu.
Nevýhodnost smluv kritizoval i audit, který nechal zpracovat zastupitel za Změnu a po volbách 2014 i předseda představenstva dopravního podniku Josef Šedlbauer. Nicméně pro svou kritiku zmíněných a dalších smluv byl Šeldbauer z místa společnými hlasy Starostů pro Liberecký kraj, ODS a ANO odvolán a nahrazen Pavlem Šulcem z ANO, který poté rovněž skončil jako jeden z obviněných.
Šedlbauer musel kvůli svým postojům roky čelit nechutné dehonestační kampani, například v médiích společnosti S group holding/Syner, aby se mu vývoj událostí dal za pravdu.