Týden pod Ještědem: Zachraňme demokracii pro naše auta!

Nápad řešit již tak přeplněné liberecké centrum tím, že do něj město stáhne ještě více automobilů, je šílenost. Šílenost nebo kalkul těch, co v tom vidí další veřejné zakázky. Každopádně je to cesta do pekel a zůstane po ní další šrám na tváři Liberce a jeho života v něm. A zatímco města mají dopravní problém se zácpami, politici pak zase s průjmem.

Není ani rok po volbách a vládnoucí koalice Starostů, ANO a ODS se začíná pěkně vybarvovat. Aktuálně v barvách asfaltové černi, která má zabrat několik míst parků a zeleně v libereckém centru a bezprostředním okolí. Bizarní argumenty, které zaznívají na zastupitelstvu zejména od Starostů: „My to taky nechceme, ale kam s těmi auty?“ jsou pak jen neupřímným a falešným divadlem pro voliče.

Automobilová doprava je problém a velká města včetně Liberce jej pociťují čím dál tím víc. Na západ od českých hranic se auta vytlačují na okraj měst, kde se staví záchytné parkoviště, zkvalitňuje veřejná doprava, městská centra pak ožívají obchodem, turismem a kulturou. Kdo někdy jel třeba jen v nějakém německém větším městě hromadnou dopravou, tak moc dobře ví, jaký je zde pořád rozdíl mezi tamními a místními poměry. Stejně tak, co se života samotných městských center týče.

Jenomže v postprivatizačních Čechách a v Liberci zvláště je všechno jinak. Veřejnou dopravu tu místní politici (čest odvážným výjimkám) nechávají zvesela tunelovat, protože jim také něco nemálo spadne do vlastní kapsy. Místo koncepčního řešení města se jeho centrum nejdříve nechá zasekat poloprázdnými obchodními krabicemi, aby se místní betonářská lobby nažrala a problém s auty se vyřeší tak, že se jich do centra nacpe ještě více.

V takovém prostředí k žití se pak někdo ale může lidem těžko divit, že budou pořád naštvaní a volit populisty, kteří je budou pořád strašit, jak za všechno může EU nebo mýtičtí uprchlíci z Nových bájí a pověstí facebookových. Pikantní pak je, že taková řešení prosazují v Liberci Starostové, kteří se jinak vezou na vlně protestů proti těmto populistům a sebe sami rádi vidí jako ony zachránce demokracie. Zachraňme demokracii pro naše děti auta!

U libereckého soudu se zase jednou ukázal rozdíl mezi zdejšími politiky. Obžalovaný bývalý náměstek primátora Jiřího Kittnera Ivo Palouš (ČSSD) se nedostavil, protože měl průjem. Dosáhl tak odložení procesu o pár měsíců. Je teď celému městu i kraji pro smích.

Je vidět, jaký je Palouš amatér. Když dokázal posunout začátek procesu hejtman Martin Půta tak, aby začal až po volbách, udělal to s jinou elegancí a politickým umem. Nechal si, stejně jako jeho straničtí kolegové, až na poslední chvíli svoje oznámení, že přísedící je manželka dalšího významného člena Starostů, Michala Hrona. Sice se paní Hronová mohla vyměnit za celý půl rok, co o tom hejtman a jeho obhájci věděli, kdykoliv a v klidu, jenže to by mohl proces začít těsně před volbami. A že možná hejtman potřeboval úplatky na své milenky a soukromé špicly, to není zrovna předvolební hit.

Nicméně i z toho dokáže hejtman Půta vytřískat a ještě se staví do role toho spravedlivého a morálně čistého, který chce jen a jen spravedlivý proces. A rychlý samozřejmě. Jeho voličské ovečky mu to pak poslušně baští. Kam se na něj hrabe Palouš se svou hnačkou…

 

 

 

Subscribe
Upozornit na
24 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Kdo pozorně sleduje korupční kauzu kolem kostela sv. Máří Magdalény v Liberci, nemohl být překvapen přiznáním hlavního obžalovaného, tedy stavebního gigantu Metrostav. Navzdory mediálnímu
Je rozhodnuto. Liberec bude stavět nejdražší bazén v historii země a možná celé střední Evropy. Kdo si tedy myslel, že současná koalice, ve které
Poslanci po dlouhých měsících schválili zpřísnění lex Babiš. Principiálně je to dobře – kumulace mediální moci v rukou politiků není správná a je třeba
V Liberci a v Libereckém kraji staví ty nejlukrativnější veřejné zakázky de facto stále stejná skupina stavebních firem. Kdo si myslí, že mezi sebou